Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 888 ggr
Frida B
0

Inlärning: hålla föremål i munnen

Söker era bästa sätt att lära in att hålla föremål i munnen!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
0

Jag jobbar typ efter det här: http://www.klickerklok.se/apportering.php :)

Lexie82
0

Följer, jag vill också gärna ha tips om detta.

Paxxa
3

Jag använde klicker när jag skulle lära in apporten på min hund som tyckte att det var väldigt obehagligt. Jag började med en träslev för att det inte är lika grovt och tungt. 

Klicka när hunden tittar på föremålet. När hunden fattar det så böjar steg två, vänta med klicket tills hunden för nosen mot föremålet. Steg tre, klicka när hunden rör vid föremålet med nos/mun. Steg fyra, klicka när hunden gapar och steg fem; klicka när hunden sluter munnen om föremålet. 

Ungefär så. Jag plockade isär gripande i många små bitar och min hund förstod ganska fort. Kanske måste du modifiera mina steg litegrann så det passar din hund bättre. Testa att hålla föremålet högt, lågt, långt åt sidan, nära dig osv. När hunden förstått själva greppandet gick jag vidare till att hålla föremålet. Det jag testade först var att vänta ut honom, att inte klicka när han greppade föremålet. Tanken var att han skulle hålla kvar tills han fick klicket, men det funkade tyvärr inte. 

För att han skulle hålla kvar föremålet så fick jag hålla ett stöd under hakan på honom. Bara väldigt kort med en öppen handflata. Beröm. Allt eftersom började jag flytta handflatan nedåt, alltså att jag inte nuddade hundens haka längre men ändå hade handen under. Det funkade faktiskt på honom och han lärde sig att hålla föremålet. Loss lärde jag in enkelt eftersom han väldigt gärna vill släppa apporten, jag sa loss samtidigt som jag tog fram belöningsgodiset. Då släppte han ju och tog godisen, så var det ordet befäst.

Rätt eller fel, vet ej. Funkade för oss iallafall. Idag apporterar han allt jag ber honom om.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com