Normalt valpbeteende?
Jag har lite valpfunderingar. Det är många år sen jag sist hade en valp, och då var jag inte heller så gammal, så jag undrar ibland om min 4 månader gamla shetland sheepdogs beteende är normalt valpbeteende 😁 så jag vill gärna höra hur era valpar var, lite egna erfarenheter. Är det normalt att… …hon måste kissa en gång i timmen oftast, och ibland oftare? …hon inte sover längre än 6 timmar i sträck på nätterna? Hon somnar om sen nästan direkt men först måste hon ut och kissa och ibland bajsa. …hon bajsar bara lite, lite varje gång, och kanske 5-6 gånger per dygn? Hon äter fortfarande 4 ggr per dag, men om några dagar går jag över på 3 ggr per dag. …att hon inte överhuvudtaget är det minsta lilla rumsren? Hon har inga betänkligheter när det gäller att göra ifrån sig inne. Jag kan ju också säga att hon är glad och pigg och vild och galen - precis som jag har förstått att en valp ska vara! 😊 och hon har jättebra aptit. Så det känns som att hon ändå mår bra 😙 Tack på förhand! 😊
Om jag jämför med min senaste valp så…
Ja, han behövde kissa konstant, efter lek, mat, ibland efte rhan hade druckit, efter sömn. Jag ställde larm och gick ut med 1½mellanrum eller 2timmars tills han blev kanske 6månader. Då var vi uppe i 3timmar, nu (10månader är han nu) håller han sig.
Han sov dock hela nätterna, det gjorde inte min tik (som nu är 6år) hon sov kanske 4timmar var 24:e timme 🤐
Det kan nog bero på att hon får mat så ofta, Min valp bajsade oftare som yngre men han fick bara mat 2gånger om dagen, så det är helt normalt.
Nej vid 4månader var INTE min hund heller minsta rumsren, inte ett dugg. Vanligt är det också att dom inte blir det förns vid 12månader (men oftast ändras det vid 6månader). Allt beror på individen.
Om hunden kissar ofta håll koll på kisset så det inte är blod eller liknande, då är det UVI och bör kollas upp.
#1 Tack så mycket! Då vet jag att hon är ganska normal, haha! 😄
Jag skulle, för säkerhets skull, ta hunden till veternär och kolla så att den inte har UVI. I annat fall kan det vara klokt att byta mat. Ger du torrfoder så behöver hunden dricka mycket och då kan det bli att den kissar mer och mer oregelbundet än om den får färskfoder. Likadant med att den bajsar ofta, det ser jag som ett tecken på att maten inte passar perfekt. Min senaste valp bajsade 2 gånger om dagen när hon var liten plutt, det verkade lagom.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#3 Tack för svar! Ja, jag har faktiskt funderat på att byta foder. Dels pga detta men även för att hon äter sitt eget bajs…. 😷 har hört mycket bra om färskfoder så kanske jag skulle prova det! Jag antar att det även från torrfoder till färskfoder är bra om man gör en långsam övergång?
#4, när du byter till färskfoder så kan du göra en "pang poff" övergång från en måltid till en annan. Det är mer att byta mellan torrfodersorter eller byta från färskfoder till torrfoder som brukar vara problematiskt. Den enda hund jag haft som åt bajs slutade tvärt med det när jag bytte foder (vilket inte var enkelt eftersom fodret hon åt gjort att hon inte klarade att äta andra saker utan att få extrem diarre… När jag väl lyckats byta kunde hon äta vad som helst utan problem, så det jag trodde att var det enda fodret hon kunde äta, det var i själva verket det enda hon verkligen inte borde ha ätit)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm