Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1499 ggr
Johannamem
1

Vilken ras letar jag efter?

Jag har läst och googlat en massa men kan inte bestämma mig för vilken slags hund jag letar efter. Jag är uppvuxen med whippet och ÄLSKAR dom, men vill nog ha en hund med lite mer päls på kroppen och som kan tänkas gilla bada ute på sommaren. Vi har en egen sjö i min familj. Förutom uppfostran så kan ju vissa egenskaper finnas mer eller mindre hos olika raser, så jag söker en hund som: funkar med barn och katter, inte är så skällig/"bjäbbig", uppskattar sega dagar hemma i soffan eller sängen men som ändå kan följa med ut på cykel och springturer. Jag är inte intresserad utav jakt eller tävling, men förutom "basics"så kommer jag träna agillity på typ hobbynivå, tricks och annat för att mentalt stimulera. Jag vill även kunna ha med hunden på jobbet (äldreboende) så det måste vara en lugn och trygg hund. Storlek och typ av päls spelar mindre roll. Hjälp mig!

CayKantos
0

en hund från rasgrupp o skulle nog funka bra!c: Kan inte så mycket om dom olika raser i ras grupp 9 men pudel skulle nog passa!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Blawe
0

Men… finns ju inget som toppar whippar! 😮😂

belliiboii
0

Tänkte typ labrador eller tollare? Eller iallafall någon typ av retriver var det första som kom till tanken!

Hornslandet
0

Haha då säger jag väl dvärgschnauzer igen då som vanligt :) Lätt till skall kanske när nått plötsligt händer som dörrklockan eller så, men annars har jag själv iaf inte upplevt dem alls som "bjäbbiga". 

Ras som är tålig och kan göra allt, liten och behändig, konditionsstark och efter allt vad jag vet har den god hälsa. Har päls men fäller inte (bonus om man ska ha med den till jobbet imo, samt hemma med förstås). Gillar att vara fysiskt aktiv och funkar säkert fint med agility på hobbynivå. Sen kan de mycket väl spåra och göra annat med om man vill. 

Finns en uppsjö av uppfödare, skulle fokusera då på nån som verkligen satsar på mentalitet och genomför MH mm på sina avelsdjur (det finns). Enda jag kan tänka mig du får fundera på är att de ofta är väldans glada i folk och glada i att söka kontakt.

Sasmal
0

Grupp 9? Det tänkte jag på.

Lilahnee
1

Jag tror också att en Retriever eller Spaniel kan passa.

Sniki
0

Golden/labbe, cavalier king charles(för liten?), portugisisk vattenhund, ev större pudel? Upplever att de mindre pudlarna är de som är mer bjäbbiga än de större. =)

Lona
4

Tänker också retriever-spaniel, från show/sällskapslinjer. Pudel låter väl också som ett bra tips. Dock vill de flesta retrievers (och förmodligen pudlar också?) ha mer aktivering än de flesta tror. En understimulerad labbe blir ofta mer eller mindre apatisk varpå ägaren tror att den är nöjd - för att få en glad och aktiv labrador får man se till att aktivera den ordentligt även om showlabbarna inte har lika stort behov som jaktlabbarna.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

RosaMoln
1

Som resterande säger så skulle en spaniel eller retriever kunna fungera men tycker nog att man bör hålla på med någon aktivitet för nosen om du väljer att skaffa en (sök, spår, nose work) Och även om det är vattenhundar finns det alltid dom som inte gillar att bada, har själv en badkruka som inte läst rasbeskrivningen >.<

apportbocken
0

Papillon?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Frida B
1

Pudel!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Isalel
4

Jag vet inte vilket typ av äldreboende som du arbetar på och hur hunden skulle vara med i jobbet, men OM man överväger retriverraserna så är min erfarenhet att de fäller väldigt mycket, vilket ut ett hygieniskt perspektiv och med städning inte alltid är helt optimalt just i vårdsammanhang. Så det skulle jag kolla upp med arbetsgivaren om det finns några begränsningar!

Hornslandet
0

#12 Just därför rekommenderar jag en ras som inte fäller (iaf minst en mindre fällande ras). Men, man kanske kan kamma hunden rejält på morronen också, så blir det väl ett mindre problem?

ipopuma
1

rekkar också dvärgschnauzer. En allsidig hund till sällskap. De ska vara coola o nt nervösa dock beror det på aveln nu. En familjehund o en enkel hund tycker jag själv. hänger med överallt. Kan dock vara lite bjäbbig eller rättare sagt lite vaktig. Aldrig upplevt de bara skäller för att bjäbba eller pipa utan om det knackar på dörren. Alltså logiskt skällande (?) tkr jag. Är självständiga o envisa men inte dumma. En underbar kompis :)

Hornslandet
0

#14 visst har du väl en Riesen med (tycker jag mig ha läst) ? Så roligt att se hur typ alla som har Riesen har eller har haft en dvärg å.. Jag skulle också säga att de är så.. "varnande" kanske man kan säga. Alerta på om nått plötsligt händer, men inte bjäbbiga nått just i övrigt. Kan inte så mycket om aveln dock, förutom att jag sett att det är MASSVIS av uppfödare numera, så det finns säkert bra och mindre bra..

Lona
1

Angående dvärgschnauzer så gillar jag deras robusthet, både fysiskt och mentalt :-) . Utan att direkt vara insatt i aveln så får jag ändå en känsla av att det på sina håll har blivit lite väl utseende- och utställningsinriktat och att en hel del uppfödare verkar bry sig mer om rätt färg och pälskvalité än hur hunden är mentalt. Men med tanke på hur populär rasen är ich det är ett bea grundmaterial så tror jag definitivt inte att det skall vara så svårt att hitta en bra dvärgschnauzer :-) . På Bukefalos hundforum finns en del dvärgschnauzerfolk, några är även uppfödare så de kan säkert ge mer info om rasen.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Johannamem
0

Tack för alla svar! Pappilion känns dock för liten (?) och likaså dvärgschanuzer, eller kan dom hänga med ut och cykla? Jag har kollat lite på spaniel och fastnat något för engelsk springer spaniel. Kan det passa tror ni eller måste hunde få jaga? Kan det inte räcka med annan typ av stimuli? Många har den väl som sälskapshund.

RosaMoln
0

Jag har en engelsk springer utan att jaga, dock bör de få använda nosen till spår/sök/nosework då dem verkligen älskar det. Har du frågor så skicka gärna ett PM så svarar jag så gott jag kan om rasen :)

Hornslandet
1

Så har jag också uppfattat det, mest för att det är så jäkla många uppfödare. Jag skulle nog personligen kolla efter de som föder upp både dvärgar och Riesenschnauzer isf (inte alltför ovanligt), då jag kan tänka mig att de är lite mer bruks/mentalitet-intresserade i allmänhet. Det borde inte vara omöjligt att hitta de som kör MH på sina dvärgar och/eller tränar med dem aktivt heller! Har stött på flera som har dvärgar som är duktiga  med spår och annat! :D 

#17 Jag brukade springa med min forna dvärgschnauzer, de är rejält konditionsstarka och inte alls bräckliga/omtåliga. Så ser inte alls varför de inte kan vara med vid cykelturen heller.. Men det är klart att det kanske är lättare ibland beroende på terräng o dylikt med en hund som har lite längre ben, jag vet inte. Men som springkompis kände jag aldrig att de begränsade mig (snarare utmanade de mig då att springa fortare), och jag är ändå hyffsat vältränad iaf. Men jag skulle inte gå på första bästa uppfödare då det finns så många, och vara tydlig med mina ambitioner vad jag vill göra med hunden.

Johannamem
0

Jag skulle jättagärna jobba med nosen, har inte jättemkt erfarenhet av just det men skulle gladeligen gå kurser och så med hunden. :)

Hornslandet
2

#20 Det blir nog svårt för dig, nog bättre om du satsar på att låta hunden göra det…

xDDDDDDDDDD

Elsis matte
0

Jag tycker att en engelsk eller welsh springer borde kunna fungera utmärkt!

RosaMoln
0

#20 Då ser jag inga problem med att skaffa en springer, kan förvarna innan att en del springrar (läs min springer samt hans kullsyskon) har noll koll på hur man dricker vatten och lämnar en stor pöl bredvid vattenskålen xD Finns en grupp på Facebook som heter Engelsk springer spaniel, där du kan få svar på allt från trimmaskiner (för de behöver trimmas då och då) till aktiviteter som folk utövar samt allmän diskussion om rasen.