Hur gör jag det bra igen?
Hej!
Min sheltiehane på 16 månader tycker att träningen är obehaglig och "jobbig". Han vill liksom inte göra något, blir låg och undviker kontakt. Jag har svårt att kontrollera mina känslor, speciellt om jag blir upprörd, och i somras när vi tränade så gick något snett och jag skrek och kastade leksaken i marken nästan på honom. Sedan dess så har våra träningspass varit väldigt upp och ner (mest ner) och det är nästan så att vi inte tränar mer. Detta är inte bra då han verkligen behöver den typen av aktivering, + så har jag även drömmar om att tävla i rallylydnad och lydnad. Det enda vi kan träna är agility, men även där så kan det gå åt helvete bara för att detta fortfarande sitter i. Han har liksom svårt att vara nära. Jag har provat att träna lite lite nästan varje dag väldigt kravlöst och avsluta när det är bra, men när man gör passen lite längre så går det åt skogen igen. Jag försöker även själv berömma och peppa men då blir han låg oavsett vad jag gör. Står jag upp så blir han superlåg går iväg och gömmer sig. Det hjälper verkligen inte med dessa sociala medier heller där alla skriver om sina fantastiska hundar som kan allt och är duktiga hela tiden. Där de aldrig skriver om sina bakslag och svårigheter.
Innan händelsen i somras var han superpeppig och en jätterolig hund att träna med. Han är mycket lättlärd och när det väl funkar så förstår han bara efter några repetitioner.
Vad har ni för tips på hur man kan göra situationen lite bättre? Någon som har haft det lite likadant? Det mesta ligger i mig, det vet jag, så vad har ni för tips på hur jag kan göra träningen rolig för mig igen?
Hoppas inte texten är alldeles för rörig för att förstå.
Tack i förhand!
Kanske vore värt att testa chilla med just den typen av lydnadsträning och trappa upp det och köra bara när det är "roligt"? Så det blir positiva associationer igen.
För aktivering kan ni ju köra spår och sök och sånt också.
Jag tror du ska fokusera att göra träningen rolig för din hund , i det här läget kommer dina behov som nr.2 . Korta träningspass med mycket positiv uppmuntran , ingen hets . Din hund " läser av" ditt känsloläge direkt så du behöver träna på att vara lugn .
Har du en pipleksak? Ta pipen och pip med den, bjud in till lek (på alla fyra om han är rädd). Spring ifrån honom som en invit till lek, börja försiktigt och visa att allt är bra, överdriv mycket med beröm så han inte blir osäker igen.
Testa kanske dogparkour eller något annat som kan stärka hans förtroende för dig och som ni kan göra tillsammans? :)
Jag vet exakt hur du känner med "socialamedier" där folk bara visar sin bra sida, Själv sitte rjag och gnäller öppet om allt, Skriver att vardagen inte alls är så lätt som den ser ut osv. Skenet bedrar.. Man får kämpa något otroligt med sin hund och anpassa sig efter den.
Men har du problem i övrigt med ditt humör? Du behöver inte svara här öppet men du kan skriva PM jag hade ett jädra humör förut, Jag har fortfarande det. I privatlivet och med hundarna, Men såfort dom är påväg att drabba hundarna har jag lärt mig att stänga av totalt och bara gå ifrån situationen eller stanna upp (om det sker ute) andas, tänka efte roch inse att det förmodligen inte är värt att bli arg över en så fånig sak (som man ser efteråt när man sitter hemma). Har lärt mig "ignorera" hetsen jag själv får när allt går fel och bara säga "ahhpahhp" och testa igen, Känner jag att jag inte klarar av det och att träningen bara är jobbig slutar jag och gör något lättare, typ lägger spår, släpper dom så dom får leka, eller bara är (passivitet).
Du verkar medveten om din egen påverkan och har insikt i att du själv kan vara en faktor till att det inte går bra. Jobbar du med dina känslor utanför hundträningen på något sätt? Kanske är det ett alternativ med ex mindfullness.
Hur gör du när du berömmer och peppar hunden? Är det kanske på ett sätt som hunden upplever som stressande och gör den osäker? Har du provat att berömma på olika sätt?
Finns det någon möjlighet att prova att låta någon annan träna hunden någon gång för att se om den reagerar likadant?
Sen tänker jag också kring om ni jobbar på förtroende och närhet när det inte är träning utan i vardagen. Är det just de träningstillfällena som ni upplever att det går dåligt eller känner du av osäkerheten vid andra tillfällen också?
#1 Har provat att chilla och pausa med den träningen men det har inte hjälpt. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av varken spår eller sök och har ingen som kan hjälpa mig (och nej, det finns inga kurser). På vardagarna har jag har bara tillgång till att göra saker på kvällarna då jag går i skolan och såklart, jag kanske kan gå ut i skogen och lägga ett halvdåligt spår, men det är inte något jag vill göra i en kolsvart skog där det finns vildsvin. Jag hade ju gärna velat spåra och det hade då blivit av under helgerna, men tyvärr så har vi varit upptagna med att renovera vårat hus. Nu låter det nästan som att jag inte har tid för min hund, men det har jag. Grejen är bara att jag inte har full tillgång och kunskap för att göra vissa saker.
#5 förstår att det inte är så lätt att få till det.. Med chilla menade jag att liksom inte pressa så hårt för att det ska fungera och bli rätt, utan bara försöka fokusera på att det ska vara roligt och inte så otroligt resultatorienterat. Och kanske bygga upp frekvens och intensiteten på passen lite igen på sikt..
Det finns ju mycket info online om olika aktiviteter man kan göra. Uppletande kan du ju köra bara du har ett litet område du kan vara på.
För mig låter det lite mycket att allt skulle ha gått åt fanders för en enda händelse när du var arg och inte ens rörde din hund.

Kanske behöver du lägga träningen åt sidan under en period och istället fokusera på lek? Jag och Humla har haft våra sämre perioder, där hunden kändes ofokuserad, dämpad och uttråkad. Detta smittade i sin tur av sig på mig med resultatet att vi båda verkligen hade tråkigt i träningen. Det blev som en ond cirkel, när inte hunden hade kul - hade inte jag kul - omöjligt för mig att ändra hundens inställning. Lek är fantastiskt! Den reparerar, bygger upp och stärker och det är nog vad er relation behöver just nu. Skippa krav, press och negativa känslor. Ni behöver hitta tillbaka till varandra och göra sånt som ger glädje, självförtroende och tillit. Jag pausade träningen helt och hållet. Sen började vi leka, kravlöst och utan press. Jag blandade lekar; kamplek, jaktlek, fysisk lek, bara fantasin sätter gränser! La upp det som ett träningspass, packade väskan, gick till träningsplanen men istället för träning blev det lek, lek och lek. Lekpassen ska vara korta, tillräckligt korta för att ni båda ska orka ge 100% och sluta när ni båda har som roligast. En liten paus och sen kan man köra ett pass till. Tänk på att du själv måste engagera dig lika mycket som du vill att din hund ska engagera dig, och ha kul. Vi började också leka mer på promenaderna och tänka mindre krav och regler och mer glädje rent allmänt. Även godisbelöning kan göras roligare och mer fartig. Ingen servering från handen utan hunden får jaga, hoppa och busa med godisen. Vi körde också olika lekövningar så som, "klara färdiga KÖR" (tävla om vem som kommer först. "Indianlek" (fokus lek), "byteslek" osv. Jag lärde in nya belöningssignaler med ännu mer fart och glädje i. Lärde också in en "felsignal" (en signal som peppar hunden till att försöka igen, ge ännu mer och kämpa. Inlärd helt och hållet med lek och godis). En månad körde vi med bara lek, sen började vi försiktigt blanda in lite träning, mestadels träning med mycket fart och fortfarande mycket lek, för att sedan långsamt trappa ner på leken till en mer "normal" nivå. Detta gjorde stor skillnad för oss. Dels lärde vi oss verkligen att uppskatta lek med varandra och ha kul! Humla fick en helt annan attityd och förväntning på mig. Jag fick en helt annan inställning och ny motivation. Spänningar och låsningarna mellan oss mjukades upp och irritationen släppte. När mina krav dessutom försvann så gick det inte längre att göra fel och då kunde vi helt plötsligt ha roligt, på riktigt! Otroligt nyttigt och något vi har fortsatt med fast i lite kortare perioder. Nästa vecka ska vi exempelvis köra 3-4 lekdagar bara, perfekt nu när både jag och hund börjar känna oss lite trötta och slitna.
Vad tror du om att låta någon annan träna din hund? Jag vet att det känns förjävligt, men man kanske behöver börja med att göra själva träningen rolig och koppla bort dig helt och hållet.
Så om någon annan jobbar med själva träningslusten, så jobbar du med relationen, och när hunden är redo så knyter ni ihop de två, tillsammans med den som har tränar hunden åt dig.
Vad gäller relationen så kan jag tipsa om att du masserar din hund dagligen. Jag har själv ett jävla humör (främst vid kloklippningen, så det hatar Nita :( ), men efter att jag började massera henne och ta i henne när vi båda är lugna och njuter, så har det förts över till kloklippningen och igår hade vi ett genombrott. Hon tycker fortfarande inte om det, men hon försökte inte fly, och jag var lugn och glad under de 30 min det tog att klippa alla klorna :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Jag tänker mer i banorna om ni skulle behöva hjälp med att bygga upp er relation igen. Det låter rätt extremt att hunden blev så rädd och undergiven av att du tappade humöret en enda gång. Jag har nog fått värre utbrott än det du beskiver utan att hundarna fått några men. Känns som att hundens självförtroende behöver stärkas och som sagt detta med er relation. Kanske kan en hundpsykolog hjälpa er.
Jag tror också att det kanske skulle kunna vara ett bra alternativ att låta någon annan träna din hund medans ni jobbar på relationen, som #8 säger. Men jag tror att du måste ändra ditt tänk att träningen ska vara rolig för dig, för så länge som det inte är roligt för hunden så kommer det inte vara så värst kul för dig heller.
Jag har haft en sheltie som varit sådär, och det tog faktiskt flera år innan vi fungerande som ett team på tävlingsplan. Och jag hade inte ditt humörproblem men det räckte att jag blev det minsta frustrerad så stängde hon ner och ville inte vara med. Efterhand hon mognade och vi utvecklade relationen gick det allt bättre. Jag skulle råda dig att: - Blocka folk på facebook som stressar dig, om du mår dåligt av att se andras framgångar så utsätt dig inte för det! - Låna en bok om aktivering/trickträning, googla och kolla på Youtube om roliga kravlösa lekar, dogparkour osv. Du behöver absolut INTE träna för tävling eller genomföra avancerade övningar för att stimulera hunden. - Jobba med dig själv! Varför är det så viktigt att prestera med hunden? Lär dig lägga märke till dina känslor och att avbryta vid frustration innan hunden reagerar. Ett bra sätt är att bara kasta ut en näve godis framför hunden så får du en halvminut på dig att samla dig och ta ett beslut - om ni ska pausa, växla aktivitet eller sluta för dagen.