Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1691 ggr
Arreny
0

Hundras

Hej! vissa har kanske sett att jag gjorde en tråd om allergi, men då har vi förstått att för det mesta så är det individuellt, och att de flesta är allergiska mot hundens vätska dvs saliv, kiss osv.

Vi har tittat på en ras som heter Breton, den har bra egenskaper och är jättefin, MEN den har jaktinstikt, och vi jagar inte, men dock är vi väldigt aktiva och går uti skogen minst 1 gång i veckan och skulle älska att ha en hund med sig. Det jag undrar då är kan man ha en Breton som en icke-jakthund? 

vi vill också veta om det finns en Breton uppfödare nära stockholm.

Om det inte är bra för Bretonen att den inte jagar så vill vi gärna ha förslag på en hundras, dock har jag några saker den ska kunna/är bra på:

En medelstor sällskapshund.

inte behöver så mycket pälsvård.

Att den kan vara ute på 1-2 timmars promenader samt joggingturer.

Vara mysig när man klappar och kliar den dvs att den inte bara sticker när man börjar klia t.ex bakom öronen.

Gillar vatten då vi är ute med båten ofta.

Inte ska ha vakt i sig alltså att den inte skäller när någon går förbi våran tomt.

Tack på förhand! 🙂

Turast
0

pudel

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fisherling
8

Jag vet inte om jag skulle kalla 1 gång i veckan ute i skogen för väldigt aktivt. Eller menar ni då en riktig vandring på typ en hel dag?

Alla normala, hälsosamma hundar kan (och bör få) gå 1-2 timmar.

Breton är en jakthund och bör får jaga. Alternativt tränas aktivt i jakt-liknande saker, så som apportering och viltspår.

Vad kan ni erbjuda hunden i mental aktivering? Själv anser jag att alla hundar bör få mental stimulans, men det finns ju raser som definitivt behöver mer (t.ex Breton) än vissa andra.

Arreny
0

När vi besökte en portugisisk vattenhunds uppfödare så hade dem ett förslag på mental aktivering/nosarbete, att man kan slänga lite godisar över sin tomt och så ska hunden leta. Ett annat kan vara att på varenda promenad kan man överraska den med ett sittkommando. Den kan även få hoppa upp på bänkar och andra höga saker (inte för höga dock) och sedan belönar man den med en godisbit eller att låta glad. Dock dem sista förslagen är mer fysiska. Men en annan kan vara att man låter hunden göra sina saker och så går man och gömmer sig, antingen om den inte börjar leta så kan man kalla på den eller bara låta den söka.

Alla sorters nosövningar kan vara bra mental aktivering.

Arreny
0

Hur är det med en aussie då? är dem keliga och roliga?

Gollums Fru
2

Jag går i nån timme i skogsmiljö med min hund majoriteten av veckans alla dagar och jag tror inte att jag klassas som en väldigt aktiv hundägare. En vanlig dag för oss är ca 30 min promenad på morgonen, 1-1,5 timme promenad under dagen (där han får kuta av sig lös i kanske 20 min och sedan 30 min promenad på kvällen. Utöver det tränar vi lite tricks hemma eller gör te-sök. Sen på helgen kanske vi är ute ett par timmar och lägger ett spår och under de flesta veckor tränar vi lite lydnad om 20 min vid ca. 2 tillfällen och de dagliga promenaderna innehåller alltid någon liten sökövning, dog-parkpur eller koppelträning. Detta kanske låter mycket, men jag tror att jag är en rätt medel-aktiv hundägare just nu. Min hund är inte en brukshund, utan en sällskapsras blandat med nån jakthund. Klart vi ibland har mindre händelserika veckor, tex. som denna då jag varit sjuk, men ovan aktiviteter är sånt som de flesta hundar mår bra av eller tycker är givande. Jag är ingen Breton-expert, men jag skulle rekommendera att antingen titta efter rad som kankse kräver mindre, eller höja kriteriet för hur en vanlig vecka med er hund ser ut. Låter skitbra att låta promenaderna innehålla fler aktiviteter än att bara promenera, det behöver de flesta hundar. De flesta sällskapsraser (rasgrupp 9) är rätt små hundar, men du kan ju kolla in dem. Annars skulle jag tipsa om att leta efter en vuxen individ där ni vet lite vad ni får redan från början. Många uppfödare säljer vuxna hundar som de inte kan behålla eller har fått sålt av något skäl, och det är inte alltid det rör sig om beteendeproblematik, utan skönhetsfel eller att de inte går ihop med hundarna som finns hos uppfödaren osv.

Jasa nej saja!

Lilahnee
5

Välj inte en för svår ras bara för att utseendet tilltalar er. Hundägandet ska vara roligt! Även en Chihuahua och Bichon frise kan följa med på fjällvandringar utan problem. De flesta hundar, med undantag från typ Engelsk bulldog, orkar gå längre än den genomsnittliga människan. Sett alldeles för många understimulerade vackra jakthundar som Weimaraner, Breton och Vizlor som varit superjobbiga för ägarna för att de valt fel hundtyp. Köp en Pudel, vanlig Golden eller Labrador, Kromfohrländer, Welsh Springer Spaniel (från ej jaktlinjer) eller annan trevlig hundras och lär er att lägga spår t ex så att hunden får mycket stimulans!

Arreny
0

Det jag menade med aktiv var att vi inte har någon hund, vilket betyder att vi går lite mindre, men om vi skulle skaffa en hund så skulle vi säkert gå i skogen varje dag i ca 1 timme.

Men tack för svaren!

JoannaLi
2

Inte aussie, det är en väldigt aktiv bruksras! 

Även en timme varje dag är inte särskilt mycket, det är ganska lågaktivt när det kommer till hundar. 

Jag skulle säga någon ras ur grupp 9, eller kanske en vinthund? Möjligtvis någon spaniel, fast de kräver mer mental stimulans? De flesta jagar en del, men de jagar mest med synen och är då något "enklare" om man lär sig att hålla utkik. Och att åka båt är väl mer än miljöträningsfråga än vattenfråga, så det tror jag funkar :)

Arreny
0

Vill bara säga att från första början ville vi ha en Flatcoated retriever och senare efter lite research så blev vi förälskade i labben, men den anses vara en allergiframkallande hund då min brorsa är lite allergisk,sen gick vi in på portuguisisk vattenhund, vi åkte till en uppfödare och dem sa att den var väldigt krävande, sedan började vi gilla tollaren och den behövde också mycket stimulans övningar osv, golden retrievern tycker min pappa hårar för mycket, och sist så tittade vi på Breton, men den behöver också mycket stimulans övningar.

och alla säger att vi borde skaffa chihuaua eller bichon frise, men dem tycker vi inte är "riktiga hundar", vi vill ha en robust hund.

mejamylove
6

Jag tror inte ert hem passar en hund faktiskt, det säger jag inte för att vara elak. Alla har inte möjlighet att ha hund, det är ingen självklarhet att ha hund heller.

mejamylove
0

Jag tror inte ert hem passar en hund faktiskt, det säger jag inte för att vara elak. Alla har inte möjlighet att ha hund, det är ingen självklarhet att ha hund.

Fisherling
6

1 timmes promenad per dagen är inte en aktiv livsstil för en hund, det är typ minimikraven för att hunden inte ska bli galen eller deprimerad.. Klart det finns undantag, men de är på individnivå, inte rasnivå.

Jag är sjuk nu och går därför ovanligt lite; ändå är morgonpromenaden på ungefär 1 timme. Normalt sett är jag ute och går i 2-3 timmar på morgonen (med olika aktiviteter inlaga, så som att hämta föremål jag "tappat", inkallningar, balansövningar ect) och sedan kör jag rejäla träningspass på 1-1.5 timme (med pauser) flera gånger i veckan. Efter det kan Tinja fortfarande springa och leka, full med energi. Så nej, ni ska inte ha en Aussie (eller någon bruks- eller jakthund), det passar inte er livsstil så som du beskrivit den.

De hundar (enligt min uppfattning) som generellt sett klarar ett lägre tempo med mindre stimulans är större hundraser. Newfoundland, Leonberger, Berner Sennen, såna raser. Jag skulle nog säga att de är mer lämpade för ett ganska lugnt familjeliv än t.ex Labrador, som ofta behöver mycket mer aktivering än vad folk är villiga att ge, även de från s.k "sällskapslinjer".

Men som ovan sa.. Passar verkligen en hund er?

Arreny
0

då kanske inte vi behöver en hund då😐

Lilahnee
2

Om ni har ett brinnande intresse för hund och är redo att lära er mycket mer så kan ni självklart skaffa hund. Men min erfarenhet är att har man inget genuint intresse för hundlivet alt. behöver hunden som redskap på jobbet/i vardagen så kommer hunden bara att bli en bindande belastning, en fotboja i er vardag. Då är det kanske bättre att skaffa en katt.

Arreny
0

tack för förslaget men min brorsa är väldigt allergisk mot katt, och vi vill inte heller ha en nakenkatt.

LinaK
4

Eurasier är en trevlig sällskapsras som hänger med på det mesta. Tycker absolut inte att ni ska ha en breton då det är som du själv skriver en jakthund. Annars har du fått en del förslag i tråden. Pudel är ett förslag och en mellanpudel som klipps ned några gånger om året kräver inte så stor pälsvård. Det är också tråkigt att du skriver att ni inte tycker att små hundar är "riktiga" hundar då många av dessa raser har mer krut i sig än men tror. Har själv småhundar som aktiveras flitigt och fjällvandras med. Men förstår också om man föredrar en viss storlek :) men vill bara poängtera att många underskattar småhundar.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Lona
2

#15, Skulle han tåla en Le Perm-katt, tro? Även rexkatterna är lågallergena :-) . (Om din pappa tycker att golden hårar för mycket så välj definitivt inte en labbe, de barrar något vansinnigt. Dessutom nästlar håren in sig ÖVERALLT och är hopplösa att städa bort, till skillnad från goldenpäls som lägger sig i mjuka tussar.) Men någon av de riktigt stora raserna, som #12 skrev? Tyvärr är det ont om sällskapshundar i mellanstorlek.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

panini
3

Slår ett slag för min egen ras, Chihuahua. Att säga att dom inte är riktigta hundar är helt fel, det är sååå mycket hund i ett litet format. Dom är relativt lättlärda, aktiva och är glada bara dom får vara med sin familj och hänga med på diverse äventyr. Dom är även väldigt gosiga och tycker om att ligga nära 😉

Vår ena Chihuahua är en riktig sällskapshund, han hänger med på promenader, tränar parkour, tricktränar och och kör godissök. En gladare hund får man nog leta efter 😍 Med min andra gör jag ovanstående, sen tränar och tävlar vi även agility, rallylydnad och lydnad. Han har riktig attityd och är träningsmotiverad och väldigt förig.  

Jag och hundarna är ute i skogen 1-2h var och varannan dag, sen går vi 1-2 lite kortare promenader på 20-45min och 1-2 kisspromenader. På varje promenad så tränar vi även parkour. På kvällen kör vi trickträning och godissök inomhus. Några gånger i veckan tränar jag och ena hunden "på riktigt". 

Så om ni kan lägga in lite längre promenader och mentalaktivering i ert schema så kan en Chihuahua mycket väl passa er 🙂

mejamylove
2

#17 vi har två la perm som fäller så in i bomben. Det är fortfarande en relativt ny ras så det är nog en större chansning där än en allergivänlig hund. Min far är inte allergisk mot våra boxrar men är grymt allergisk mot la permerna :)

Joyous
8

Det känns som att en "riktig hund" för dig är detsamma som väldigt aktiva och krävande raser som absolut behöver mer mental stimulans än lite nosövningar. Ni måste fråga er vad ni vill ha ut av erat hundägare. Är det viktigaste för er att hunden ser ut på ett visst sätt eller är det viktigaste att hunden mår bra, att ni mår bra och att erat hundägande blir roligt? Det blir inte roligt för er om ni skaffar en hund som vill mer än vad ni orkar med, som hela tiden går på tårna, väntar på aktivitet och där ni ständigt behöver känna stress/ångest över att tiden/orken/intresset inte räcker till. Understimulering kan visa sig på många olika sätt, hunden agerar utåt/utfall, tuggar på hemmet, gnäll/pip/skall i tid och otid, stress/svårt att slappna av/ouppmärksam på er/fixerad vid omgivningen, depression/inåtvänd/slö/ointresserad/låg osv… När jag läser ditt inlägg uppfattar jag det som att ni vill ha en relativt okomplicerad hund som kan hänga med på promenader och joggingrundor, den ska tycka om att gosa och vara nära er, den ska vara tyst och inte för mycket vakt. Det finns inga raser som är "mindre hund" än andra, däremot finns det mindre krävande raser som kan trivas med det som ni har att erbjuda och det är dessa ni ska kolla på! Tycker du har fått flera bra tips i tråden!

Elsis matte
4

Tror ni måste sätta er ner och läsa på lite, inse vad det faktiskt innebär att ha hund. Att ni inte vill ha en labbe för att den är allergiframkallande och sedan inte en golden för att de fäller??? Tror ni att tollare eller breton fäller mindre? Det låter som om ni bara kastar er från ras till ras utan att ha läst på riktiga fakta… Börja med att: 1. Skaffa grundläggande info om att leva med hund och bestäm om ni öht bör skaffa en. 2. Gör en lista på egenskaper som ni vill att hunden ska ha och rangordna dem efter vad som är viktigast. 3. NU kan ni efter era önskemål och behov leta efter en lämplig ras, antingen i böcker, på skk.se eller genom att fråga här. Men ni måste ta det i rätt ordning, inte bara titta på raser som tilltalar er utseendemässigt.

hemul
7

Äh, lägger ni till lite aktivering till det du redan räknat upp är det klart att ni kan ha hund. Men för de flesta människor som mest vill ha en sällskapshund är det dumt att välja en jakthund, en arbetande hund eller en utpräglad vallhund. Eller en väldigt aktiv hund öht.

Nåt som jag tycker är viktigt är hur mycket ni kommer att vara med hunden. Kommer den att få ligga hemma ensam mycket när ni jobbar/är i skolan eller kommer någon nästan alltid att vara hemma?

Det skulle vara om allergierna sätter P. Uppfattade inte riktigt hur allvarligt det var.

Hornslandet
3

Håller med #22. Mycket snack om aktivering, och visst är det viktigt, men hur har ni tänkt med hunden om dagarna? Är nån hemma, eller har ni nån den kan få vara med? 

Läser man enbart på forum så går alla promenad minst 6 timmar om dagen. Med extra schemalagd träning inom hundsport. Så är förstås inte verkligheten.

Dock så tycker jag det generellt sett är väldigt viktigt att man tänker till en hel innan man köper hund. Tycker man om en vardag med ett djur i livet som behöver sällskap, aktiviteter, rörelse mm oavsett väder eller hur man är på för humör för stunden? Tycker man att det är nått som passar in? Vill man ha ett sånt liv i 10+år framöver? 

Jag menar det inte negativt, jag ställer mig själv de frågorna, och jag vet att jag mår bra av att ta mig ut och vara aktiv även när jag inte alltid känner för det, även när det varit en hektisk dag och det regnar och snålblåser. Osv. Det ger ju otroligt mycket i gengäld också! Saknar mycket idag att ha hund just för att jag saknar det liv och rörelse man får med en hund runtom sig i vardagen. Det är jäkligt tyst och stilla utan hund om man har levt med hund tidigare.

Viktigt tycker jag att man ser till att hunden inte nödvändigtvis ska  bli lämnad ensam om dagarna. Det är bra att köra ensamhetsträning så det funkar när det behövs, men jag tycker inte det är optimalt att hunden varje dag skall vara ensam X timmar.

Arreny
0

Ok tack för alla svar! Förlåt för att jag sa att små hundar inte är "riktiga", men vi gillar medelstora hundar som man kan ha som sällskapshund. Jag har letat i kanske 1 och ett halvt år efter en sån hund som skulle kunna passa oss. Om vi skaffar hund kommer den förmodligen att gå på hunddagis då vi inte kan komma hem så tidigt. Men efter alla svar så kanske det inte är möjligt att skaffa hund. Det där med att golden fäller mycket var kanske dumt sagt att säga. Golden skulle nog passa oss jättebra men om man ska t.ex till landetstället så kommer vi inte att få plats med den i bagaget. Det är nu ni tänker: ni kan ju lämna den till en kompis elr något som passar hunden, det funkar ju men det är ju då man vill ha hunden, det skulle nog få vara roligare för hunden att få springa på ängar och dyka från bryggan istället för att sitta hemma i soffan. Katt går helt bort iallafall, orkar inte förklara varför dock. Notera att jag var på dåligt humör när jag skrev mina kommentarer.

Hornslandet
0

#24 förstår inte riktigt hur en golden inte ska få plats där bak? Finns det plats för hundbur så finns det nog plats för en golden. Blir ju dock mindre plats till bagage, men det kan man väl lösa? 

Håller med #12 om att det mest logiska är nog att titta på större hundar som används som sällskapshund isf. I min erfarenhet och från folk jag känner funkar det bättre med en Newfoundland tex för en hund som mestadels helt enkelt hänger med på vanliga promenader.

Kan tillägga att det är mycket ovanligt för hundägare att gå promenader på 2-3 timmar i stöten, flera gånger om dagen. Om det nu inte räknas att man är ute av annan anledning och tar med sig hunden helt enkelt, men det är heller inte standard så att säga. De flesta hundägare i sverige går promenader utan att träna nån särskild hundsport.

Med det inte sagt att det är ideal IMO, jag trodde förut att folk antingen bara gick koppelprommisar med sina hundar ELLER tränade och tävlade i nån hundsport. Sen insåg jag att vänta lite, jag måste inte tillhöra endera grupp för att ha kul med min hund. Därmed tänker jag köra spår (för att jag insett hur kul det är + bra träning) kanske 2ggr i veckan eller vad som blir lagom för min hund, drag (då jag ändå springer, cyklar, åker skidor eller dylikt + det är skitkul) några gånger i veckan (eller vad som är lagom för min hund) + uppletning då det tar kort tid och är roligt (antagligen som en del av vardagspromenaderna). Och vanliga promenader 3-5 gånger om dagen, helt varierande i tid beroende på dagsform och vad man känner för.

Jag gillar att vara ute så det minsta problemet för mig är nån slags minimi-utomhustid, enda anledningen till att jag inte är ute lika mycket just nu är att jag inte är hund, och det är inte alls lika kul att gå promenader själv (när man vet hur kul det är med hund!).

Tror man ska fråga sig lite så också, gillar jag att vara ute helt enkelt? För det gör hundar (i allmänhet). Ser jäkligt många hundägare ute på promenad som inte direkt verkar njuta av det, surfande med mobilen konstant i handen, helt bortkopplad från hunden och allt som händer runtikring.