Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 919 ggr
PlusPlus
0

Ensamträning!

Jag blir inte klok på Ymer när det kommer till ensamträningen!

Ymer är ett och ett halvt år å är rätt tvärt emot i det mesta känns det som.

När vi ska lämna honom så blir han små orolig (efter att man gått ut) och skäller, springer upp på övervåningen, skäller lite mer å sen blir han tyst och är tyst när man kommer hem.

Det liksom märks att han fattar när man ska lämna honom men när man kommer hem är han cool lugn och verkar ganska nyvaken.

Han biter inte sönder saker, kissar inte inne, är inte stressad när man kommer hem, allt verkar bra förutom precis när man går.

Vad fasen kan det betyda?? 

Ibland bryr han sig inte alls, ibland kan jag inte gå på toa utan att han gnäller. 

Jag har provat att backa i träningen men han liksom klarar ju av det förutom typ första minuten :/

[emvirta]
0

Pröva att filma honom för att se hur länge detta beteende håller på. Jag brukar tycka att så länge saker inte blivit förstörda eller de inte har kissat/bajsat inne är nog stressen inte så stor över att va ensam. Så länge de inte då sitter och skriker/skäller När man är borta. Är det bara när ni går skulle jag inte lägga någon energi på det. Så pröva att filma!

JoannaLi
0

Hur ser rutinen ut? Har ni provat att ha honom på en mindre yta, t.ex. köket/sovrummet? 

Jag har också en hund som inte har problem med att vara ensam, men att bli lämnad. = han har problem när man precis går och en stund efter, men blir sen kolugn ända tills man kommer tillbaka. Man får vara sjukt noggrann med rutinerna med honom.

[emvirta]
0

Något jag även tycker är bra, är att minska utrymmet så hunden inte har tillgång till allt för många rum i huset. Då det kan stressa att behöva hålla koll på många rum.

hemul
0

Hur fungerar han annars? Jag tänkte om skulle kunna vara så att han går upp i varv bara för att det händer något liksom. Oj, wow, de tar på sig kläderna, vad ska nu hända, bäst att vara på här! Sen när ni gått fattar han att jaha, det blev inte roligare än så här, då sover jag väl då tills de kommer hem igen. Långsökt kanske, men eftersom han är lugn när ni väl är borta…

PlusPlus
0

#nej men får nog göra det. Dock är 20 minuter det längsta som går att filma men borde räcka. Brukar stå nere på parkeringen å han tystnar inom några minuter. Någon gång har det hänt att han varit stressad och superflåsig när vi kommit hem men då har vi backat å sen har det blivit bra igen förutom voffandet när man lämnar. #2 ja så är Ymer å, verkar stressad precis när vi går men det blir liksom tyst relativt snabbt. Å han har aldrig sönder något, är väl aktiverad innan osv. Har provat att gömma lite godis å ge han sökkommando. Då är han tyst när jag stänger dörren men sen hör man skällandet, troligtvis efter att han mumsat i sig godisen. #3 Han har hallen,trappen upp å sovrummet tillgängligt. Hallen är ganska liten, samma med hallen uppe å sovrummet men funderar på om jag ska stänga av trappen för det är uppe i sovrummet han i regel skäller. #4 ja han har rätt lätt för att gå upp i varv rent allmänt men använder "följa med" och "åka bil" när han ska få följa med. När jag lämnar honom säger jag ingenting, gör ingen grej av det och allt det där. Meningen att han ska kunna vara i våran övernattningslägenhet någon gång framöver å där bör han ju vara tyst iom att det är lägenhet. Nu bor vi i hus där ingen störs av hans skällande. Han gör mig gråhårig med allt denna herre! 😂 läste att dom helst inte ska ligga vid dörr osv men ingenting fungerade förrän han fick ligga vid dörren och vänta. Å så där är det med mycket. Gör jag tvärtemot det som i regel rekommenderas så fungerar det xD Ett tag så var han tyst när jag lämnade honom men då var det även jag som kom hem till honom. Nuförtiden är det "farmor" (sambons mamma) som hämtar honom efter ett tag för att jag jobbar en bit bort å han inte ska behöva vara hemma själv så länge. Brukar bli max fyra timmar. Men sedan hon börjat hämta så skäller han nästan alltid när man lämnar. Men farmor betyder kul och massa aktiviteter. Kan han ha kopplat ihop det där på ngt vänster? :s

Elsis matte
0

Min hund är likadan och jag tolkar det som frustration över att inte få följa med. Har du testat att distrahera honom när ni går? Jag brukar kasta ut en näve godis eller ge henne ett godispaket när jag går och då varken rantar eller skäller hon, när hon är klar med aktiviteten så går hon och lägger sig. Nackdelen med att göra så i längden är dock att hunden får en förväntan, och blir ännu mer frustrerad ifall du inte ger en aktivitet… Men det är ett bra test på hur stressad hunden är, har den verklig ångest så brukar den inte kunna engagera sig i godis.

JoannaLi
0

För min hund ser rutinen ut såhär: 

1: Packa i ordning allting, och lyft ut det ur rummet. (Han får bara vara i sovrummet). Allt ska ställas utanför. 

2: Rasta hunden om det behövs. 

3: Ligg i sängen i 30 minuter. Lugnt och avslappnat, ignorera hunden oavsett vad som händer. Vänta tills hunden är lugn och ligger och vilar/sover. 

4: Res dig upp, titta inte på hunden. 

5: Gå ut. Titta inte på hunden, säg inget, rör inget, stanna inte. Jämn hastighet raka vägen ut genom dörren. 

6: Stäng dörren - gå. Var knäpptyst tills du är helt säker på att du är utom hörhåll. 

Det här var det som gällde i ett år, nu är han så pass trygg att det går att rucka på den exakta rutinen, men det här är alltid grunden som vi backar tillbaka till.

Elsis matte
0

#7 hade bra poänger. Jag har inte behövt ha så hårda rutiner men det hjälper verkligen att rasta hunden, vila (vilket kan vara lite svårt när man är på väg och har en tid att passa) och passa på att gå när hunden gått ner i varv.

PlusPlus
0

#6 Ja jag har provat att lite halvslarvigt gömma godis å sen får han leta reda på det men efter en stund, antagligen när han mumsat i sig godiset, så springer han upp för trappen och skäller. Så han fokuserar nog på godiset för att käka upp det men sen är han igång ändå. #7 oj, han har ju sådana j*kla bekymmer med att varva ned så jag skulle behöva ligga läääääänge. Jag är rätt stressad precis innan kan ska iväg vilket jag förstår påverkar men vet inte riktigt hur tiden ska räcka till alla gånger. Vi har tränat mycket passivitet det senaste å det ger resultat men ändå är han som en vrång unge som sitter och gäspar och är skit trött men gör ALLT för att inte somna :p #8 Han är ju som en svans på mig så så fort jag rör mig ska han med (tränar massa på det också) men jag får prova att gå ut ganska långt i förväg så han får ordentligt med tid att varva ner :) Han är ju som sagt rätt oberörd när man kommer hem sen. Måste ställa upp kamera och filma!

JoannaLi
0

#8 Så är det. I början tog det över en timme innan han var lugn - och då fick det ta det, så enkelt är det. Lämnar jag honom när han inte är rätt "state of mind" om man får låna uttryck, så då är han stressad när jag går och kan yla och så där. Inte schysst mot hunden och inte schysst mot grannarna. Jag fick gå upp 2 timmar tidigare i början än jag egentligen behövde, för att hinna med hela rutinen - men det blir bättre! Nu när rutinen sitter riktigt väl behöver vi ofta inte mer än 5 minuter, även om jag ofta avsätter en halvtimme. Målet är ju såklart att jag ska kunna rasta honom, slänga in honom på rummet och gå, men det är fortfarande en bit bort. Lycka till med vovven! 😊

Elsis matte
0

Jag skulle börja med att träna hunden att kunna koppla av utan att vara helt nära, och att den lugnt ska kunna stanna kvar en stund när du går till ett annat rum. Stäng inte dörrar utan träna på att han frivilligt stannar. Du kan sedan träna på samma sätt med ytterdörren, att han ska ligga kvar fast du går ut (med öppen dörr).