Säng och valp
Undrade hur ni gör och hur det går för er som sover i sängen med er valp. Vill ju sova i sängen med hunden men vill inte riskera han kissar i sängen som valp. Händer det lätt eller ser dom även hela sängen som deras sovplats? Fördelar och nackdelar med att låta valpen sova i sängen?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Ingen valp som jag har haft som sovit i sängen har kissat där. Men man får ju vara snabb efter att man har vaknat och lyfta ner om det är en liten en. Min lilla kan ju hoppa och upp och ner ur sängen nu men han kissar aldrig under natten. Väldigt morgontrött är han. Jag älskar att sova med mina djur i sängen, tycker att man ger trygghet åt hunden och dessutom är det ju väldigt mysigt och varmt. Har en katt och en hund som ligger tätt intill mig varje natt - under täcket. Nackdelen som kan vara är om de har loppor eller fästingar som de delar med sig av till mig, eller är så stora att de tar mycket plats, fäller hår osv. Men min katt är naken - är aldrig utomhus och min hund har oerhört kort och tunn päls, nästan naken på undersidan så honom ser man direkt om det finns nåt äckel. Dessutom fäller han inte. Så för egen del så hittar jag inga nackdelar, bara fördelar.
Tack! Ja! Ska ju springa ut med stackaren men kommer nog ha en in metod oxå om det nu är super urgent:)
Instagram
Ooar mig mer för att de ska trilla ner om de är riktigt små, eller landa fel om de försöker hoppa.
#3 redan tänkt på. Madrassen ligger på golvet 😉
Instagram
Vår lilla tjej sover i sängen men brukar hoppa ner på golvet nedanför och ha sina olyckor när de väl händer. Italienare är då inte lätta att få rumsrena =P
Men inte en enda olycka i sängen och där har hon sovit från att hon var ca fyra månader, det var då hon lärde sig hoppa upp så vi hade inget val riktigt.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#5 haha ok! :)
Instagram
Men även om jag hade haft en säng som inte va på golvet hade min valp säkert lätt hoppet upp dit. Kelpie vi pratar om, hoppmästare :P
Instagram
Om du vill vara säker kan du ju ha en sådandär "dyna" som vissa småbarn har i sängen om dem pinkar ner sig! Kan du säkert köpa på typ Ica eller någon bebis affär!
Ahh smart! Kusinen hade en! Tack! :)
Instagram
8 veckors valpar brukar inte vara så smidiga oavsett ras. Jag hade en självständig lite herre som ville sova under sängen. Tyckte det var lika bra att låta honom göra det så fick automatisk träna på att komma till ro utan att ha mig supernära. Nu för tiden kommer han upp och säger godnatt, men efter en stund tycker han att det blir för varmt och går ner igen.
Dobby har sovit i sängen varje natt sen han va 9 veckor och aldrig någonsin gjort ngt i sängen, en enda gång i samma rum… Dom kissar ogärna där dom sover :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Min unga kissade i sängen när hon var valp (vid ett flertal tillfällen alltså). Hon gjorde det dock enbart när ingen var i sängen. Det var alltså inte på natten hon gjorde det, hon ville inte kissa där hon sov.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Ja det var det jag tänkte ang med att dom inte kissar vart dom sover. Men har ni märkt att dom är bättre på att säga till när dom ligger i sängen eller går dom oxå bara till en annan plats och kissar? :)
Instagram
Plastad frotté är nog inte så dumt heller. Ganska billigt.
Plastad frotté?
Instagram
Ja, jag tror det kallas så. Är som en tunn frotté som är plastad på baksidan.
Finns billigare, på metervara, men de här har en bra bild på hur det ser ut.
http://lekmer.se/barnrum/madrasser/madrasskydd-o-madrassoverdrag/borgan%C3%A4s-b%C3%A4ddskydd-plastad-frott%C3%A9-70x90-cm?gclid=CLCHqdyxtdACFUleGQodXUkERg&gclsrc=aw.ds
Tack:)
Instagram
Tyget är aningen stelt, så det är inte så bra att slänga över en soffa och sånt, men just i sängen där man kan ha det under lakanet funkar det fint och är inte obehagligt att ligga på med lakan emellan. Det är vanligt att äldre som har problem med att inte hinna på toa på natten har sånt.
#18 super info! Tackar!
Instagram
Har du nån tygaffär där du bor så har de alla gånger. Så kan du se själv.
Ohh! Tackar! Bra tips!
Instagram
Roxy var runt 3-3,5 månad innan hon började sova i sängen men aldrig olyckor :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har alltid haft min tik i sängen och ja hon kissade på min mage ett par gånger så skulle inte säga att "hundar kissar inte där dom sover".
Myrtorpets Möss och Kaniner
Jag tror inte att de är bättre på att säga till i sängen, men eftersom du ligger med valpen nära så märker du lätt (ok, beroende på hur hårt du brukar sova) om valpen vaknar. Och om ni sover på madrass tror jag definitivt att valpen väljer att gå av den för att kissa.
Jag är tvungen att sova med valpen i sängen annars kissar hon när hon vaknar på en gång. Nu är hon nästan rumsren, men innan så kunde hon sitta en stund innan hon försökte hoppa ner. När hon hoppade ner så vaknade jag och sprang ut. Så fort hon kommer ner på golvet så kissar hon.
Vi har alltid haft Enja i sägen så från dag 1 som 8 v valp sov hon i sängen som sin nya storasyster även gjorde. Alla våra hundar sover i sängen, ibland kan vi ångra oss att det är så om jag ska vara ärlig. Varför vi kan ångra lite är för att man själv anpassar sin liggstil efter hundarna 😉
#26 Haha! Jag känner igen mig - ibland vaknar jag av att kroppen gör ont för man har legat på ett dumt sätt för att alla djur ska få plats. (Innan hade jag många djur i sängen - låg i fosterställning, en katt vid magen, hunden bakom mig vid ryggen, en katt vid knävecket och en katt ovanpå täcket framför fötterna - lycka till att vända sig om utan att klämma ihjäl någon! - Men de är värda det! Nu har jag bara två djur så det är lättare)
Ni med mer erfarenhet,
Upplever ni att det har varit så att om valpen sover i sängen --> hunden kommer sen vilja sova i sängen mer prompt än om valpen inte har sovit i sängen? Visst är det väl säkerligen bäst om man är konsekvent redan från början var den ska sova eller inte, men undrar ändå om era erfarenheter.
Personligen har jag haft hund som både sov i sängen och bredvid. Ibland ville den sova i sängen (läs: liggandes på mina ben så man inte kunde röra sig), eller ibland bredvid. Det var aldrig några problem att säga åt hunden att gå ner från sängen och sova i sin hundsäng heller, även fast vi inte hade några regler kring att sova i eller ligga på sängen. Och då sov hunden sen hela natten i sin hundsäng (kom inte tillbaka under natten dvs). Det tycker jag personligen funkade alldeles utmärkt. Men det mesta jag läser så verkar folk ha tagit en konkret ställning antingen att hunden absolut inte får vara i sängen, eller så är den alltid det. Nån mer som haft det som jag då hade det?
#28 Våra Borzoier har varit välkomna upp i sängen ibland och ibland inte. Har aldrig varit problem med att säga åt dem att gå ner när de fått för sig att lägga sig diagonalt över sängen eller rätt över benen. Å andra sidan har de tyckt att det blivit för varmt och inte gärna stannat längre än tills man börjar somna.
Italienartösen går inte att säga till. Hon sover i sängen prompt från dess att hon lärde sig hoppa upp. Jag vaknade ju med smärre värmeslag under sommaren, men just nu är det rätt mysigt. Men nej, henne går inte att säga till, visst hon går ner men hon är uppe igen lika fort och på nätterna orkar jag i ärlighetens namn inte bråka om det.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#29 det är väl väldans olika från hund till hund eller även ras till ras då :P
Ja.. just detdär med att lägga sig rakt över benen var väl det enda jag kunde irritera mig på, som är en person som vänder sig flera gånger per natt oftast. Jobbigt när det inte går. Kanske är lösningen att ha en ännu mycket större säng? Men antagligen skulle hunden bara strunta i det utrymmet och lägga sig ovanpå en ändå :)
Min hund kommer inte få vara i sängen, om jag inte säger åt den att det är okej, känns inte jättekul att ha hunden i sängen på sommaren (läs fästingtider;))faktiskt! Men helt okej att den är och sover i sängen om den fått sitt kommando! Sedan om man har en lite mer bastant hund, varför anpassar mig sig efter hunden då, vet att det blir så, men varför? Hunden kan ju anpassa sig efter oss egentligen!
#32 Jag vaknar ibland av att jag är stel och ligger obekvämt. Varför? Jo, ynka 7 kg fluffboll ligger utsträckt på tvären mitt i sängen, och jag har makat mig undan utan att vakna 😂
(Har två hundar om någon blir förvirrad av #10. Fluffbollen sover i sängen ibland, den jag haft sen valptiden gör det aldrig.)
#30 Vadben är perfekta hakstöd ju, jättepraktiskt för hundar som sover på mage 😎
Jag sov med valpis på golvet de första nätterna sedan har han haft sin plats bredvid sängen. Nu kan vi somna tillsammans i sängen enbart för att han kan hoppa ner själv. Jag skulle rekomendera dig att låta valpen sova bredvid tills du är säker på att den kommer ner kontrollerat, då behövs ingen madrass. Om valpen är otrygg, flytta hellre på dig än på valpen. Vill du ha hunden i sängen kommer den förr eller senare dit, jag lovar! Min valp tycker inte om att sova i sängen för länge till min förtret. Han tycker att det blir för varmt.
Felix hatade att vara i både säng och soffa när han var liten. so fort vi lyfte upp honom skrek han som en stucken gris. han har alltid sovit på golvet i sovrummet. nu så hoppar han upp i sängen på kvällen oh ligger och myser en stund innan han hoppar ner på golvet igen, ibland kommer han upp på morgonen också. men han har aldrig gjort inne i sovrummet. även när han var 8veckor ställde hans sig och pep om han behövde ut. ändå gången han faktiskt sa till var på nätterna så vi hade aldrig en olycka nattetid, det tog inte många veckor innan han sov igenom hela nätterna. men i början hade den som hade "nattpasset" kläder på sig när den sov för att kunna ta ut honom fort ^^
#31 Det kan ju vara så att man inte bryr sig så mycket :) Har man en stor säng så får egentligen både två människor och en stor hund plats utan nått problem, sen får man ju välja själv om man tycker det ska vara så eller ej. Även om man har en hund man aldrig "tränat" att aldrig vara i sängen, så ska man väl kunna säga åt hunden att gå ner och lägga sig i en hundsäng eller nått om man vill. Så har jag haft det förut iaf.
Jag undrar lite med det här med valp. Många pratar om att de sovit på golvet mm första tiden med valpen då de vill att den inte ska sova i sängen. Är det vanligt att valpar inte klarar av att sova på tex en dyna bredvid sängen helt enkelt? Jag undrar lite för att folk lägger sig ju inte ner bredvid valpen när den sover stundom på dagen direkt, då får den ju sova på golv/säng/soffa/hundsäng/whatever intill där man själv sitter/står/vadsom. Varför är det annorlunda på natten? Längre tid i sträck?
#35 När våra valpar varit för små för att ta sig upp och ner ur sängen själva har de vackert fått sova i en bädd bredvid och så har jag sovit med en utsträckt arm. Men jag tror det blir annorlunda om man inte vill ha hunden i sovrummet överhuvudtaget, då kan man ju inte lämna den själv i ett annat rum hela natten och då blir det väl att man sover på golvet med den.
#36 Ja det förstår jag, om den inte ens är i samma rum. Men vad är grejen att man just ska ha en arm ner till den då? Du har väl ingen arm till den när den sover under dagen på golvet eller bredvid dig nånstans? Jag säger inte att det är nått fel alltså, bara undrar varför & om det spelar nån roll. Plus att jag tror att det finns inte en chans att jag kan ligga i sängen och sova med en arm hängandes ner på sidan till golvet :P
#37 Jag gör det mest för att valparna vi har haft gärna vill sova nära, nära när de sover under dagarna. Då har det känts lite elakt att på natten lägga sig i en en meter hög säng och lägga valpen nere på golvet. Jag har dessutom upplevt att de har haft lättare för att varva ner om det finns någon sorts närkontakt. När jag väl somnat åker ju armen upp eftersom jag vänder och vrider mig, men då har ju oftast valpen också somnat.
#38 Förstår :) Låter fullt logiskt. Är väl ungefär som att natta ett barn, helt enkelt.