Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1298 ggr
MarHai
0

Få hund att inte dra

Hej, ny här på hund.ifokus.

Hur får man hunden att inte dra när man är ute på promenad?
Har hand om ett par cockrar, och försöker att får de att inte dra.
När hunden drar så brukar jag stanna upp och vänta tills hunden slutar dra och kommer till mig. När denne har satt sig ner och har ögonkontakt så brukar jag berömma och sen gå igen.
Gör jag helt fel?Generad

Alla tips mottages med stor tacksamhet!

Mvh Martina

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

SparklingTindra
0

Du gör helt rätt enligt mig. Så brukade jag också göra när min sheltie drog och nu drar hon inte alls. Glad Då lär dom sig att för att komma framåt så måste man gå ordentligt, annars tar det stopp.

nobsan
0

Jag har fått lära mej , att när hunden drar går jag åt rakt motsatta hållet. Och varje gång hunden tittar på mej får den massor med beröm. Det kan bli ett välldans knallande på samma sträcka men till slut fungerar det. Jag gör det bara när jag går med en hund och går i tränings syfte. Det blir svårt när man har 5 vovvar i handen.

Karmatarerskanise
0

nobsan; det där fungerar inte för oss, Hades tror vi leker då i gör så ;) Då början han hoppa och rycka åt olika håll ist :P

Snuttan2
0

Förstår hunden värkligen att man stannar för att den drar?

Jag tror hunden om den börjar sköta sig bättre gör det för att den isåfall lär sig att matte är oförutsägbar och man måste ha koll på vad matte gör, inte för att den kan se sambandet emellan att den bara får gå framåt när den inte drar…

Vad gör man om hunden drar även när man står stilla om man tränar utmed den metoden?

Jag ger hundar som drar i kopplet ett litet ryck som leder den tillbaka på sin plats, dvs bakom mig eller vid min sida. Jag är den dominanta utav oss och hunden ska därför följa mig, den ska inte leda. För hundar som jag känner väll och etablerat ett förhållande med så räcker det med att jag säger något så att den uppmärksamar vart den är, att den är på väg att gå över min gräns.

Karmatarerskanise
0

#4 Och hur skulle du göra med en hund som drar mer om man ger den ett ryck? Vår hund känner ju obehag om vi rycker och då försöker han komma bort från kopplet genom att dra ännu mer.

Tror mer på stanna metoden, det rådet får jag av alla. Sen kan det ta litet längre tid för vissa, t.ex oss och Hades ;)

[Vargnatt-]
0

Jag tror du gör helt rätt när du stannar när hunden drar :). Det jag har fått höra också att man ska göra.

SaraC
0

Jag skulle inte rycka i kopplet, utan fortsätt som du gör eller prova det nobsan föreslog.

Själv böt jag först ut halsbandet till en sele och bara det gjorde att han minskade på dragandet. Sen körde jag "stanna-metoden" och det har funkat bra.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
0

#4 Om hunden drar fast man står stilla så fortsätter man bara stå stilla tills den kommit till en. Det är ju det träningen går ut på

Snuttan2
0

Hera, jag skulle ge den ett nytt ryck som leder den tillbaka på plats. Det är egentligen detsamma som händer om du försöker stå stilla och din hund vill gå, du begränsar vart den får gå, genom att kopplet tar slut där.

Men Eros, sätter du på ett sele så får du MER hund som drar, selen är trots allt konstruerade för draghundar, att ge hunden styrka, inte dig. Vad är tanken med det?

Och om du står stilla men hunden går iväg och drar? Står ni i en dragkamp då eller ger du den ett ryck att kopplet tar slut där?

SparklingTindra
0

Dessutom så kan man lägga in kommandot "inte dra" efter ett tag och då lär den sig så småningom att om matte/husse säger inte dra så blir det stopp om jag drar.

Pomperipossa
0

Min byracka är hemsk i koppel… Utan koppel går hon som en klocka..:)

Karmatarerskanise
0

#9 Ser inte ett ryck och att stanna som samma sak alls.

SaraC
0

#9 Nej, jag använder en vanlig spårsele. Det är många hundar som går bättre när de får på sig sele istället för halsband, och för vissa blir det tvärtom - de drar mer. Olika från hund till hund och för mig funkade det.

När jag väl stannat har hunden nästan alltid också stannat. Det har inte varit något större problem med det.

Snuttan2
0

Hera, hur tänker du nu?

Jag ser det inte som detsamma, det har jag inte sagt, men principen att du stannar och därav begränsar hur långt hunden kan gå och att den måste vänta in dig, och att jag begränsar med kopplet hur långt den kan gå ser jag som att det i hundens huvud kommer bli ungefär detsamma, att man med kopplet begränsar och säger till att så här lång räckvid för du, sedan tar kopplet emot och du får vänta in föraren.

Snuttan2
0

vad för slags sele är det du har Eros som inte sitter brett och fungerar som ett stärkande sele för hunden om den vill dra?

Karmatarerskanise
0

Han ska inte vänta in mig, han ska söka kontakt, och får då berömm/belöning. Ibland ska han komma till mig, frivilligt.

Vad lär sig hunden genom ett ryck? Jo att det blir obehagligt.

SaraC
0

#15 Jag har som jag skrev en vanlig spårsele. Och jag säger inte att det det inte kan underlätta för hunden att dra, tvärtom. Jag sa att vissa hundar minskar/slutar, vissa blir värre och vissa blir det ingen förändring alls med. Men för mig fungerade det och det var det enda jag sa.

Snuttan2
0

Fast Hera du läser nog inte hela meningen ser det ut som.
Jag ger ett lätt ledande ryck till den plats där jag vill att hunden ska gå.

Jag sliter inte i hunden eller rycker bara.
Utan är konsekvent i att leda den till den plats den ska gå på. Är stor skillnad. 

Ok, då vi har nog teoretisk skillnad i varför vi vill att våra hundar ska umgås med oss. Min hund ska inte stanna kvar hos mig eller hålla kontakt med mig för att den beröm, utan för att jag är ledaren och så enkelt är det. Den ska inte behöva bli mutad till att hålla sig rätt när vi är ute och går.

SparklingTindra
0

Jag tycker inte att ett ryck löser något som helst problem. Min moster fick "hjälp" av Jeppe Strid när han var i Gällivare. Hennes hund drar jättemycket och han hade den "briljanta" idén att hunden skulle sluta dra/dra mindre om man röck i kopplet. Det gjorde bara saken ännu värre. Det är obehagligt för hunden och en hund som känner obehag har som instinkt att försöka ta sig från situationen. Och så sitter den fast! Det är väl hanska klart att den då i de flesta fall försöker dra sig därifrån.

Karmatarerskanise
0

Ja, det finns lika många sätt att träna en hund på som det finns hundägare :)

Snuttan2
0

Jag kan bara säga en sak, är skillnad på ryck och ryck.

Kan väll säga att jag inte rycker utan leder hunden till vart den ska vara, men blir likaså en uppbromsning ifrån kopplet eftrsom jag leder den bakåt.

zeretki
0

Om du märker att det funkar så gör du ju rätt! :) Jag tror på olika sätt för olika hundar. Men det som funkar, det ska man köra på. :)

Zebben
0

Som Eros skriver. Att sätta på sele på en hund som drar i kopplet kan göra underverk. De slutar plötsligt dra och känner sig mer fria. En hund vet ju inte att en sele egentligen är till för att dra i, det är ju något människan har lärt den.

Anledningen till att de slutar drar kan vara för att hunden känner sig låst/trängd i ett halsband som ligger an mot halsen och ger den obehagskänsla. Med en sele får de en annan frihetskänsla.

Men som sagt, det är inte på alla hundar detta fungerar, men förvånansvärt många faktiskt.

Snuttan2
0

Får fråga, ni som satt på sele på någon hund och det fungerat, vad för ras har det varit på den hunden som det fungerat på som så att den inte dragit i selen?

Borde ju vara utav ras där man inte avlat på egenskapen att dra gissar jag på, vore intressankt att höra!

Zebben
0

#18 Du skriver :Ok, då vi har nog teoretisk skillnad i varför vi vill att våra hundar ska umgås med oss. Min hund ska inte stanna kvar hos mig eller hålla kontakt med mig för att den beröm, utan för att jag är ledaren och så enkelt är det. Den ska inte behöva bli mutad till att hålla sig rätt när vi är ute och går.

Men ändå måste Du träna på att hunden inte ska dra? Har jag missförstått Dig?

SaraC
0

#24 Japansk spets. Och nej, den är inte avlad för att dra, även om jag tränat lite smått drag med honom.

Personen i tråden har två cockrar, inte heller avlade för att dra. Om det är det som stör dig med att jag delade med mig av erfarenheten.

Zebben
0

Har haft väldigt många hundar av mycket varierande raser. Har ju jobbat på hunddagis i 8 år och haft en hel del raser genom åren.

Snuttan2
0

Zebben, jag har aldrig behövt träna någon hund till det, däremot kan jag behöva påminga någon hund/korrigera den så att den blir mer medveten om vad den gör.

Snuttan2
0

Det har alltså fungerat även på raser så som rotweiler, terriers, staffar, pitbulls och liknande för dig Zebben? - Är raser som jag tänker på borde inte så lätt bli av med dragandet av att man byter till utrustning som egentligen borde göra det Lättare för dem att bli starka och dra…

Zebben
0

#28 Av din text att döma så fick jag känslan av att Du då inte behöver använda koppel på hunden heller, om Du har sånt ledarskap att hunden självvalt håller sig rätt när Ni är ute och går. Eller hur menar Du?

Snuttan2
0

Har jag bra ledarksap ser jag ingen anledning till att ha kopplet på egentligen, mer än utav ren säkerhet.

Tyvärr är jag inte perfekt och mår mentalt rätt dåligt och mitt ledarskap vacklar därför ofta och som det ser ut idag behöver jag till och från kopplet för att lättare kommunicera med hunden, som desutom är valp/unghund.

Karmatarerskanise
0

#29 Är rotweiler, terriers, staffar, pitbulls avlade för drag, eller hur menar du?

SaraC
0

Stor och stark hund betyder definitivt inte att hunden behöver ha något större behov av att dra än en liten. Enligt mina erfarenheter är det snarare tvärtom. Har t.ex. själv haft en GD och det gick hur fint som helst med henne, aldrig några problem i kopplet. Medan en kompis Chihuahua far fram som ett ånglok i kopplet och håller på att strypa sig själv.

Zebben
0

Ja, jag har använt sele på rottisar, 2-3 amstaff och även några terriers med mkt bra resultat. Självklart även några individer med sämre resultat., men då fick man träna antidrag istället.

Förstår inte riktigt vart Du vill komma….

Snuttan2
0

som svar till hera

Nej, men det är raser som jag i stort sett aldrig sett gå för gemeneman i sele utan att dra iallafall lite ärligt talat…
Och det är raser som har extriör för att lägga tyngden i breda bogar och trycka ifrån (ok, inte alla terriers nu, men det är lite överlag), och med sele därför borde ha lättare än tex vinthundsraser för att bli starka i sele.

Jag påstår inte alls veta något här, utan är nyfiken på vad för reaktioner ni fått.

SparklingTindra
0

Jag vet tre hundar som slutade dra när dom fick sele på sig, den ena var en siberian huskey och den andra var en schäfer och den tredje var en australian shepherd.

Zebben
0

#35 Men är det inte så att hundägare väldigt sällan använder sig av sele, just av den anledningen att "man ska ha" koppel och halsband. Det har ju varit halsband och koppel i alla år, och sele har man ju bara haft i spår tex.

Att använda sele börjar bli mer och mer populärt att använda på promenaderna, till min gläjde. Hade jag haft hundar som behövde gå i koppel så skulle jag absolut haft sele och inte halsband på dem.

Snuttan2
0

Eros, stor och stark hund är absolut inte detsamma so m att den drar mer än liten för mig, nej. Bland de värsta hundarna på att dra om man drar överlag i ras av vad jag sett är just små terriers.

Zebben, gav hundarna direkt annat resultat utav att de bara som du beskriver det, inte känner sig instängda/strypta? 

Jag har ingen särskild stans jag vill komma, jag är nyfiken på vad för något ni gjort/haft/tänker när det fungerar/inte för er.

SaraC
0

Jag har sett många, många staffar i sele! Likaså t.ex. bullterriers.

De enda jag har hört som negativt med sele från vissa, är att deras hundar kan trixa sig ur dem.

Karmatarerskanise
0

#35 Då har du nog sett de som drar då :) Det finns många av de raser du nämde som går utmärkt i sele. De som inte gör det behöver bara träning. Det har inget med just selen att göra.

Vissa drar i halsband, andra i sele och tvärt om :)

Karmatarerskanise
0

#35 Då har du nog sett de som drar då :) Det finns många av de raser du nämde som går utmärkt i sele. De som inte gör det behöver bara träning. Det har inget med just selen att göra.

Vissa drar i halsband, andra i sele och tvärt om :)

SparklingTindra
0

Kan dom det? hoff tur att Tindra inte vet hur man gör för då hade vi blivit diskade många gånger på agilitytävlingarna för att hon hade stuckit ut på banan. :P

Snuttan2
0

till Eros

Jag har sett många med, och ägarnas val förvånar mig i stort sett alltid, då deras hundar ofta ligger på och drar.
Absolut om något händer så står de där med riktigt starka hundar i andra änden på kopplet som drar och de följer med som små vantar efter deras hundar :/

Zebben
0

Snuttan2. Ja, de som gav positivt resultat genom att byta till sele slutade att dra direkt. Ingen träning krävdes.

Men sen fanns det även några individer gick jättefint de första veckorna i sele, men som sen började dra mer och mer.

Sen fanns det dem som drog lika mkt i halsband som i sele.

SaraC
0

#42 Om du menar att de kan krypa ur selar, så ja :) Har bl.a. en kompis med en hund som är expert på det.

#43 Som Hera säger, du vet ju inte hur hunden skulle sett ut i halsband. Om den dragit mer eller mindre i det. Och som sagt, vissa går bättre i sele och andra inte. Det är ett förslag på något man kan prova. Och för mig blev som sagt inte helt perfekt så fort jag satte på selen, de behövdes ändå träning, men det underlättade mycket.