Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1621 ggr
RosaMoln
2016-11-18 19:53
0

Nosework

Har tänkt börja lite smått med nosework ihop med min springer,och näsa vet jag ju att han var eftersom han går jättefina spår. Men hur får jag honom att enbart nosa på doften? Jag har bryggt starkt te som jag har en droppe av på en bomullstuss i en tesil. Han vill gärna köra target eller ta hela tesilen i munnen. Eller börjar jag i helt fel ände?

Joyous
2016-11-18 20:34
0

Jag ska börja med att skriva att jag inte tränar nosework sådär jätteseriöst och jag har säkert gjort en hel del fel, ta därför mina tips lite lagom seriöst. Det finns säkert någon annan här inne som kan ge dig bättre svar. När Humla introducerades för doften första gången körde vi också en tesil, bomull och doft (eucalyptus), upplevde precis som du att Humla mest körde nosdutt därför gick vi snabbt över till två tesilar, bomull i båda men doft endast i en. Då upplevde jag att hon började koppla på nosen bättre. När hon aktivt kunde markera rätt tesil och dessutom frysmarkera gick vi istället över till fyra kryddburkar med bomull i alla men bara doft i en. Brukade göra så att när hon hade markerat rätt burk belönade jag genom att kasta godisen bakåt och passade då samtidigt på att blanda runt burkarna när hon inte såg. Började sedan lägga godsaker i de andra burkarna för att försvåra. La även kaffe och te i alla burkarna (även den med eucalyptus i) för att försvåra ytterligare. Nu har vi gått över till möbeltassar som jag sätter på olika konstiga ställen runt om i bostaden, vissa möbeltassar har ingen doft eller fel doft, andra har rätt doft.

RosaMoln
2016-11-18 20:39
0

#1 Märkte precis nu innan jag läste ditt svar att det var lättare när jag la tesilen dirket på golvet istället för att hålla i den när jag introducerade,provade även med två silar och han verkar förstå rätt bra trotts liite frustration. Vi kör nog på såhär tills jag får pengar nästa vecka och kan beställa startkit med eukalyptus. Tack för ditt svar, jag lär nog inte köra jätteseriöst heller. Men skönt med något att göra inne när regnet öser ner ute ^^,

Lojs
2016-11-18 22:34
0

Jag hade nog startat med att gå en kurs, en instruktör har så himla många små knep som man inte tänker på själv.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

RosaMoln
2016-11-19 09:27
0

#3 Tyvärr finns inte ekonomin till att gå kurs för tillfället :) Annars hade jag gärna gjort det för givetvis är det super med någon som är utbildad och kan ge tips under vägens gång.

tulinia
2016-11-19 09:44
2

Jag har gått en kurs i nosework och det var superkul! 
Vi började med 4st skokartonger, la en korvbit (eller valfritt favoritgodis) i varje kartong. Säg ditt sökkommando och ha hunden kopplad (de är kopplade på tävlingar) och låt hunden nosa igenom rummet. När hunden har ätit alla korvbitarna berömmer du tokmycket och får hunden att gå ut ur rummet. Gör så några gånger, du kommer märka fort att hunden fattar väldigt fort att han ska springa till kartongerna. Sen kan du börja med att lägga korven i bara en kartong. Beröm tokmycket, gå helt bananas, när hunden tar korven och beröm hela vägen ut ur rummet. 
Sen tar du en möbeltass och klistrar fast på kanten i en ny kartong. På möbeltassen droppar du en droppe med doften. Se till att du tar den kartongen med tex högerhanden, puttar på den med högerfoten, och alla andra kartonger rör du med vänsterhanden och vänsterfoten för att inte smitta över doften till de doftfria. 
Under möbeltassen med doften lägger du i en korvbit. Det är nu doften börjar läras in. För att komma åt korvbiten måste hundens nos passera doften. När du har gjort så några gånger har du ingen korvbit i lådan längre utan berömmer med handen när hunden är med nosen nära doftkällan. 
Det gäller att vara snabb. Belöningen ska komma VARJE gång hunden är med nosen på källan. Om det är fem gånger i rad så ska det bli godis fem gånger i rad. Doften ska alltid betyda godis. Det är här det viktiga med att berömma ut ur rummet kommer. Annars finns det risk att hunden bara står kvar ;)
Flytta runt kartongerna lite mellan varje gång så att de inte alltid står på samma ställe, ställ de på olika höjder osv. 
När du märker att hunden har fattat att det är doften som ska hittas så kan du ta bort kartongerna och gömma doften på andra sätt. Jag har en liten rund plåtburk som jag har gjort hål i. Där i har jag doften och en magnet. I början kan du få backa, även om du tränade med bara doften igår kan du få gå tillbaka till kartongen idag. Ska det sökas i nya områden, börja alltid med att söka efter godis för att se hur hunden uppfattar omgivningen. Doften ska aldrig få förknippas med något obehagligt.
Försöker hunden ta ögonkontakt med dig så titta bort, du ska inte titta på hunden, inte ge hunden några ledtrådar. Det är helt självständigt sök. Se till att kopplet alltid är slakt och att det inte stör hunden eller välter inredningen. 

Jag få alltid sätta Felix i ett annat rum när jag gömmer doften, han försöker alltid tjuvkika så att han slipper nosa utan bara kan springa direkt till källan för att få sin belöning. Han har lärt sig att titta genom speglar osv. Hundarna är smartare än vad man tror ;) 

Lycka till!

RosaMoln
2016-11-19 12:14
0

#5 Tack för en mycket utförlig förklaring! Har lite kartonger och korv hemma så ska prova ikväll :D

Lojs
2016-11-20 13:58
0

Du skulle ju kunna kolla om det kanske finns någon noseworkgrupp på facebook där man filmar sin träning och tipsar varandra om saker (eller starta upp en). Risken när man inte går kurs är att man fastnar på något steg eller lär in något knasigt. (Jag vet personligen att jag har väldigt lätt för att lägga mig till med dumma fysiska signaler som jag inte ens är medveten om till exempel.)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

RosaMoln
2016-11-20 15:12
0

Tack för tipset! Starta upp en kommer jag nog inte göra men finns där en så går jag gärna med :)

tulinia
2016-11-21 06:31
0

#6 hur gick det för er?

RosaMoln
2016-11-21 15:37
0

#9 det kom tycärr upp annat den kvällen och igår var vi ute hela dagen så Helix var väldigt trött x) Får prova imorgon, ikväll ska vi träna lite agility ^^,

RosaMoln
2016-11-22 19:55
1

#9 Nu har vi provat en omgång!
Med korv i lådorna fattade han med en gång och sprang nästan mellan lådorna, haha. När jag sedan la till doft i en av lådorna så gick det också väldigt fort för honom att hitta rätt låda, var en snabb nos på en låda innan sen direkt ner med näsan i doftlådan så jag provade att ställa lådan på en stol då tog det kanske 1-2 min innan han hittade 😛
Dom är ju så snabba på att förstå vad man vill men vi tog paus nu och ska prova 2-3 gånger till innan läggdags om någon timma 🙂