Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 973 ggr
reckon
0

Träningshjälp tack

Vi har väl fastnat i träningen i vanlig ordning, så hjälp mottages tacksamt. Jag försöker lära collien att dra av en vante och lägga i en låda. Det här klippet har jag gått efter: https://www.youtube.com/watch?v=4dS3NXc2pxA

Han kan dra av vanten och han kan sätta ner huvudet i lådan. Problemet är att vanten inte följer med ner i lådan utan han drar av den, släpper den och sedan stoppar han ner huvudet i lådan. Om ni har konkreta tips på hur jag kan träna för att han ska fortsätta hålla i vanten ända ner i lådan vore det jättesnällt om ni delade med er!

hemul
0

Ha ha! Ursäkta, jag förstår att det är frustrerande, men det låter så himla gulligt. Kan se det framför mig. 😃

Med mina nya kunskaper i klickerträning (enbart bokkunskaper tyvärr) undrar jag om det inte vore lättare att göra det baklänges. Först bara ge hunden vanten och belöna för att han håller den. Sedan lära honom släppa den i lådan. Och sist lära honom att dra av vanten först.

Men lyssna inte på mig. Jag är bara boklärd, som sagt.

Lojs
0

Tänker lite som hemul att ni har ett mellansteg kvar att träna och sedan är det dags att baklängeskedja. Dvs träna på att hålla fast och sedan kedja genom först träna stoppa huvudet i lådan, sedan erbjuda vanten så att du håller den ovanför lådan så den kommer trilla i och sedan kedja små steg med vanten längre och längre ifrån lådan och till sist när hunden även drar av den från handen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

reckon
0

#1, #2 Det är ju faktiskt ett ganska gulligt bekymmer, haha. 😃 Problemet är att jag inte får honom att hålla fast i saker. Jag hade väl i det här tricket hoppats på att något under skulle ske och att han inte skulle tänka så mycket utan bara dra med vanten ner i lådan.

Han går omkring och bär grejer självmant hela dagarna, men jag har inte lyckats få honom att hålla fast något i munnen. Jag har provat omvänt lockande men han förstår inte och blir direkt frustrerad. Griper saken och släpper direkt. Jag tror på riktigt att jag är världens mest opedagogiska hundtränare.

Jag får fundera lite och försöka komma på något sätt att lösa hållandet.

Hornslandet
0

HAHAHA! Ser det framför mig att han står där med huvudet i lådan helt bara "NU GJORDE JAG VÄL SOM DU VILLE?!?! BELÖNING?!?!?!"

tulinia
1

#3 jag har samma problem som du! Jag har en hund som konstant går med saker i munnen, förutom när jag vill att han ska göra det. Jag har helt enkelt börjat träna "håll". Först klickade jag när han höll dummyn en micro sekund. Nu två veckor senare är vi uppe i tio sekunder. Det går sakta men säkert >< Jag har även lärt honom hand target för att han ska kunna lämna dummyn i min hand, men så fort han har någonting i munnen och jag säger "target" så spottar han ut det och gör target. 
Om du hittar på ett mirakelknep för att få det att fungera så hojta gärna till! För att jag börjar bli gråhårig…. (han bär dock hem påsar från affären utan problem, jag fattar nada!)

Lojs
0

När jag tränade in på mina för massor av år sedan så använde jag mig av typ den här metoden http://www.klickerklok.se/apportering.php
Den är om apportering för lydnad, men ger en väldigt bra grund för hållande över lag.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

reckon
0

#4 Verkligen så! 😃 

#5 Skönt att jag inte är den enda med detta problem. Det känns som en sak om hunden inte är så föremålsintresserad alls, men vad tusan, när de jämt och ständigt bär omking på grejer?! Hur svårt kan det vara, man kan ju bli tokig för mindre. 😕

#6 Tack för länken! Det lät bra, jag ska köra på det och se vad som händer. 🙂