Vad undviker du att ge din hund?
Blev medveten för ett tag sen om vad jag stoppar i mina hundar och började läsa innehållsförteckningar, och förvånades över hur mycket onödigheter det finns i många godissorter. Färgämnen, socker, vad ska det vara bra för?? Hundar bryr sig inte direkt om vilken färg godiset har eller hur sött det är. Har nu börjat köpa godis som bara innehåller kött (och eventuellt grönsaker). Vad undviker ni att ge era hundar? Vad gör ni om någon vill ge hunden något onödigt? Nu menar jag inte saker som uppenbarligen är farligt för hundar utan mer onödiga grejer.
Majs i största möjliga mån. Sen spannmål. Ris.
Men… Ibland köper jag såna här små belöningsburkar med ben. Massa skit i det. Är jag jättebrydd? Nej :)
Jag köper allt som oftast stora torrfodersäckar (10+ kg) att ha som belöningsgodis. Då är jag desto petigare. Men om jag bara ska köpa en liten påse, en liten burk eller dyl - då kan det kvitta.
Hans standardmat är ju färskfoder, där är jag sjukt petig. Bara det bästa av det bästa duger, där ratas allt, även grönsaker :D
Jag tycker att Frolic är så himla onödigt, men min morfar använder det som belöningsgodis till sin schäfer. Då händer det när vi hälsar på att det slinker ner någon bit Frolic och någon Dentastix till hundarna. Tänker att det inte är hela världen eftersom det är så sällan vi är där.
Sedan kan jag ju erkänna att vi själva inte alltid är superduktiga när det kommer till godis. Det finns alltid en burk Sjöbogårdens godis hemma för nödfall och hundarna älskar det. Så det händer att vi ger det när det vanliga godiset (består av 95% kött) är slut.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Socker och färgämnen brukar jag undvika, sen får det gärna vara spannmålsfritt också, men det händer att det inte är det. Oftast har jag en liten säck torrfoder (t.ex. Taste of the Wild just nu) att använda som godis till vardags. Om andra vill ge hunden någon enstaka godisbit bryr jag mig inte vad det är för sort, de har inga allergier, känsliga magar eller liknande.
Kyckling just för att han är allergisk mot det. Sen så försöker vi undvika spannmål så mycket som möjligt i foder. Annars när det kommer till belöningsgodis så försöker jag undvika det helt, ger han istället "vår mat". Så som falukorv, blodpudding, skinka och leverpastej. Upplever att på hundgodis som man köper på djuraffär typ så blir han så himla tjock på bara några dagar, spelar ingen roll hur lite/mycket jag ger. Därför får han endast sitt mått av torrfoder uppdelat under dagen och använder det mest och ger han mat genom träning. När det kommer till den maten jag ger som även vi äter så undviker jag lök och mejeri produkter framför allt, upplever att han inte alls blir lika tjock lika fort som med hundgodis.
EDIT: Haha märker hur osammanhängande min text är men hoppas in förstår ändå, är lite kvällstrött haha!
#1 Vad är det för fel på grönsaker?
Min hund gillar grönsaker som tomater , paprika o kokt potatis . Äter även banan om han får 😉
#5 Onödig utfyllnad, inte mer än så :) Han blir "pluffsig" av det, och så håller magen inte ihop riktigt lika bra, och inte blir han mättare heller.
Rent färskfoder utan grönsaker är det allra bästa för oss :)
Torrfoder.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Här ges mjukost och kaviar på tub, mycket smidigt och inte så kladdigt!!
#9 oj kaviar? Är inte det vääääldigt salt? Tänker på saltförgiftning Ost på tub använde jag när min hund var rädd för lösa hundar efter ett antal attacker, det hjälpte honom att chilla och tillslut sluta vara rädd 👌 Jag undviker mest saker i fodret, ska erkänna att jag inte är jättenoga med godis. Försöker köpa utan spannmål med hög kötthalt utan Färgämnen och socker/salt, men nu som arbetslös blir det mycket leversnittar och annat "bajsgodis" då jag faktiskt inte har råd att vara petig. Som tur är så är mina hundar inte kinkiga alls och det mesta slinker ner vid träning !
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Har aldrig köpt godis till mina hundar. Kylen och frysen är ju fulla av gott redan. Kanske beror på att jag inte är en godisråtta själv, tänker liksom inte i godisbanor.
Färgerna är så klart för oss, för att VI ska tycka det ser aptitligt ut och köpa. Fick hunden komma in på ICA tror jag den skulle springa direkt till charkdisken, inte till hundgodishyllan. 😉
Sockret är nog där delvis som utfyllnad men även för att få böset smakligt för hunden. Äter den inte så får de ju inte sälja mer av sitt skräp. Samma sak förekommer i människomat. Socker fyller ut och förhöjer smaken. Och det är billigt.
Ost är väl inte heller så jättebra? Hundar tål ju inte mjölk.
Många mjuka godissorter innehåller även propylenglykol vilket är liknande den glykol vi använder i bilarna, det undviker jag verkligen till det yttersta. Köper mestadels torkat kött ifrån Emmzo.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
#12 om du menade tubosten så körde jag laktosfri när jag behövde till min osäkra hund. :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Hårdost innehåller bara rester av laktos. Den är i vasslen som ju är borta. Och det är just laktosintolerans hundar sägs lida av.
Men jag tror att hundar inte tolererar laktos är en sanning med modifikation. Jag tror att de under årtusendena anpassats till att tåla mjölk i högre eller lägre grad, precis som vi.
Förr kände man inte till att hundar inte tålde mjölk. Alltså fick de mjölk. Om de inte tålde det så visade det sig och då slutade man ge dem mjölk. Mina hundar har fått mjölk ibland och tålt de alldeles utmärkt, detta trots att de bara fick ibland. Hade däremot en katt som fick sprutdiarré av minsta lilla. Besvärligt eftersom hon älskade mjölk och snodde där hon kom åt. Ur mattes tekopp bl.a…
#15 Egentligen är det inte så normalt eller bra för oss människor heller att dricka mjölk från ett annat djur…
Det beror ju helt på vad man har för inställning. Är man vegan tycker man så klart inte det. Är man köttätare så tänker man lite annorlunda. Tror vi nyttjat mjölken så länge vi hållit tamdjur. Ett sätt att äta kakan och ha den kvar som masajerna drev till fulländning.
Sen tror inte jag heller att modern mjölk är särkilt nyttig, men det beror på andra saker.
Man just frågan om hundar *tål* mjölk, d.v.s. om de är laktosintoleranta och blir akut dåliga om de får i sig mjölk, den tror jag är öppen.
Och hur som innehåller ost väldigt lite laktos, hårdost i princip ingen.
Kaviar har jag i och för sig bara använt någon gång när jag inte hade annat, och det handlar om mycket små mängder, så tror inte att det ska vara någon fara;) Men jag kommer nog inte att ge det igen, med tanke på det du sa :) Mjukost tror jag inte ska vara någon fara, hundarna tål det och tycker det är gott, mycket smidigt att använda också!
Jag tänker jämt på vad jag köper och ger min hund då han är otroligt känslig i magen.När vi är ute och nån vill ge godis så frågar jag vad det är för godis först innan nån får ge det 🙂Jag ger så rent godis som möjligt,typ torkat kött,kyckling och sånt 🙂
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Det är inte mycket jag undviker, tänker att godis är just godis och inte behöver vara toknyttigt jämt. Gör eget av billigare köttdetaljer och varvar med typ kattmat eller något annat med hyfsat lågt kilopris när jag inte orkar. Det som säljs som hundgodis i djuraffären är löjligt dyrt tycker jag.
Jag kommer nog vara lite fodernazist även när det gäller godis till min hund (när jag väl får tag i en=D). Dock inte för att jag egentligen tror på att det är så jäkla farligt med allt.. mer för att jag är lite OCD och fått för mig att jag ska utfodra min hund optimalt. Och jag tror inte hundar far illa eller bryr sig ett enda jäkla dugg om de inte får äta glass och (dåligt) godis. Ska det vara belöningsgodis så får det nog bli rent kött i nån form. Eller ett vettigt torrfoder om hunden är matglad nog :)
Mjölkprodukter är väl det enda som är big no-no egentligen. Försöker hålla godiset till torkat kött, men ibland blir det spannmålsgodis när jag är för lat för att torka, och för att hunden älskar det.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Jag tycker det är riktigt roligt att testa massa olika hundgodissorter så det är jag väl inte sådär jättenoga med.. Bara hundarna tycker det är gott och funkar på det ^^ Men köper inte heller mjölkbaserade produkter… Eller dyra produkter om det inte är riktigt bra grejer haha… :P
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
En jättesöt liten blandrashund som en bekant är dagmatte till visade sig till vår förvåning tycka att mina torkade blåbär var JÄTTEGOTT. Det enda trick hon kan är att dansa på bakbenen (snurrra), och det gjorde hon med sån fart att hon nästan damp. För ett torrt litet blåbär i taget. Ibland är det lustigt vad de gillar.
Helix får prova det mesta :) Det enda jag aktivt undviker är de där vita tuggbenen som finns, då köper jag hellre märgben eller torkade öron/svansar.
Försöker i största möjliga mån undvika sådan som innehåller socker, salt, färgämnen,stärkelse, majs, ärtor, havre, korn, vete bönor, groddar, linser, potatis, mjölkprodukter, hydrolyserat protein, linfrön, lök och soja.
Kör så "rent" godis det går åt honom. Dvs mycket kött och ev. grönsaker, inget spannmål, socker, färgämnen osv.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Förutom sånt som är giftigt (choklad, xylitol, alkohol od) undviker jag inte så hemskt mycket. De hundar som är inne diskar våra tallrikar när vi ätit.
De får aldrig tillagade ben, då det kan skada. De får inte heller märgben, varken råa eller kokta. Detta då de är så hårda att de kan nöta ner tänder eller ge frakturer. Har inte råd med onödiga tandläkarbesök på 6-8000 helt enkelt. De får äta päls, skinn, kött, senor och klöv när de spårat älgskank, sen slänger vi dem.
Vidar undvek vi att ge majs, då det innehåller ämnen som omvandlas till dopamin och noradrenalin. Fast små godbitar med majs enstaka gånger var det ingen panik med.
Äter vi glass får hundarna smaka. Det blir inga mängder, och inte ofta heller.
Träningsgodis vi använder mer av är antingen torkat kött eller maten de äter.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Undviker att ge henne det hon inte föredrar. Använder godis just som godis, snabb belöning för hjärnan. Min hund föredrar frolic framför korv, det stimulerar hennes belöningsdel i hjärnan och fyller då också rätt funktion. Onyttigheter undviker vi inte, däremot sånt som är direkt giftigt förstås.