Spår!
Hej!
Ska hjälpa min kompis med att köra lite Spår med hennes Tax. Men vi är båda helt gröna på detta.
Så har ni några tips på hur man startar ut? Vi har inget blod eller "speciella" lukter till att göra ett spår av så det får nog bli godisspår denna gången. Så ENLGIHTEN ME! 😂
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Lägg ett kort spår, skulle säga absolut max 50 m och gärna i en skog med mossa. Lägg godis vid hälen varje steg i början för att sedan när hunden fattar minska successivt till att bara lägga vid hö häl (hoppas jag minns rätt) Jag körde alltid en liggtid på 45min innan vi gick spåret när jag var helt nybörjare. Och jättemycket belöning i slutet, kanske en hel burk med hål i locket som hunden kan äta ur eller bästa leksaken och busa! Finns folk som är betydligt mer insatta än jag här på hundar iFokus så ni kommer nog få bättre tips än mina ;)
Men ska man inte göra "skidgående"? Typ alltid foten i marken, glider den fram?? Samt tror du det är bättre jag eller ägaren lägger spåret? Och blir det inte förvirrande att samma som la spåret går med hunden?
Instagram
Jag började med korta och hårda stamp i backen för att få ner så mycket doft i backen som möjligt men det kunde jag plocka bort ganska fort. Gör dock fortfarande många hårda stamp precis i början på mitt spår och i slutet, gå alltid ut från spåret framåt eller ett stort kliv åt sidan så att ni inte trampar i spåret :) Jag har alltid lagt mina spår själv och kan tycka det är bäst i början då följer hunden mattes/husses doft som den redan är van vid, när hunden fattat vinken och man vill avancera lite då hade jag låtit någon annan lägga mitt spår. Glömde förut att lita på hunden när ni går, vinden kan få spåret att hamna lite vid sidan av men strunta i det sålänge inte hunden börjar bakspåra (spåra åt fel håll), jag brukar gå mellan 3-5 m bakom hunden. Skulle han tappa bort sig så vänta ut ett tag, jag brukar vänta i kanske 3-4 min för att se om hunden får upp spåret igen. Går det inte så visar jag tydligt med handen i rätt riktning och säger spår, då brukar de hitta igen. Om det regnar imorgon hade jag avvaktat med spåret och tagit det en regnfri dag :)
Vad menar du när man går av spåret? Lägger du en stor hög godis vart du avslutar spåret eller?
Instagram
Precis, eller stor hög behöver det egentligen inte vara men något som är suuupergott. Jag brukar ha en burk med blötmat till katt i. När man lagt sitt slut på spåret och även när hunden spårat klart så får man aldrig kliva i spåret utan skall helst fortsätta framåt en bit till innan man tar sig ut till vägen /stigen igen. Skulle man någon gång vilja tävla blir man diskad om man går tillbaka samma väg som hunden redan spårat :) Vet inte om den förklaringen blev något bättre..?
Ja. Men kommer hunden inte försök spåra vidare? :)
Instagram
#6 Man är ju strax bakom hunden och går fram och avslutar det hela där man har bestämt att spåret är slut?
Ah.. tänkte inte så långt 😂
Instagram
#6 Precis som du säger, Dobby har det problemet. Trots att jag hoppar, tjoar och tjimmar och att det tar stopp i spårlinan och han hittar högen med leksak och godis så skiter han i det och fortsätter spåra… Men det är nog en träningssak. Tror han ba måste fatta att det finns ett slut ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)