Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3119 ggr
Fisherling
0

Vilken färg?

Raser kommer i olika färger, så är det. 

Men vilken färg skulle ni vilja lägga till i er ras, om ni fick drömma? Bara för att det är kul att sitta och snacka om något. 

Själv önskar jag att sable inte dött ut inom Aussie. Det finns inte längre. (Shaded) Sable på Border Collie är SÅ snyggt, och jag tror det skulle vara riktigt vackert på Aussie. Och saddleback sable. Sen skulle jag gärna se att blå och lila,  något som fortfarande sker då och då, både på merle och icke-merle.

Iförsig skulle nog Aussie vara vackra oavsett färg 😍

Sheltie skulle jag gärna se i brunt 😃

Hornslandet
0

Tycker svart är snyggast överlag, oavsett ras. Ju kolsvartare desto bättre.

RosaMoln
0

Jag är med Jazzyjeff, svart är snyggt! Men gillar även en mustig leverbrun :) Nu har ju min ras bägge färgerna men alltid blandat med vitt >.< Men springrarna är rätt fina ändå ;)

Fisherling
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Själv är jag så trött på svarta hundar 😂 Helt hopplösa att fota! Därför gillar jag inte för mycket vitt heller, exponeringsmardröm 😃

En liten vit bläs fungerar, men en bredare bläs och det blir bara ett stort vitt tomrum. På det här fotot (Tinjas syrra Buza) har jag ändå gjort mitt YTTERSTA i redigeringen för att inte få till överexponering 😮

Hornslandet
0

#3 Förstår för just fotoaspekten. Då är svart svårare, även om det absolut går att få riktigt fina foton med svarta hundar också :D Fawn är nog min favoritfärg isf, efter svart..tillsammans med P/S.

RosaMoln
0

Ut fotosynpunk gillar jag de lite rödare golden som finns, tacksamma att fota för en nybörjare som jag xD

Changrila
0

Saluki får finnas i alla färger, så jag har inget att önska ;) (Däremot har jag aldrig sett merle eller Harlekin, men med tanke på hundarnas hälsa osv så är det inte heller något jag vill ha)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fisherling
0

#6 Saluki är så vackra ändå, de behöver inte vara spräckliga. Skulle nog faktiskt se rätt lustigt ut.

Finns det vita Salukis?

Turast
0

Aussie: har ju så många färger haha, men prickig? Dalmatinerprickigt! Skulle se jätteknäppt ut..😂

KH Collie: Brun trefärgad skulle nog se rätt fränt ut! Eller kolsvart…

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fisherling
0

#8 Skulle prickarna ens synas ordentligt i den pälsen? 😂

Åh, en kolsvart Collie skulle nog se rätt häftig ut! Eller svart-vit :D

apportbocken
0

Mörk red merle på Bearded Collie <3 Tror iochförsig att det finns merle-beardisar i andra länder men de är ovanliga och merle-beardisaveln uppskattas inte särskilt mycket av rasklubbarna. Annars typ svart men då skulle beardisarnas ögon vara ännu svårare att se såvida det inte är en hund med gråblå ögon. LEVERBRUN vore SÅ SNYGGT på en beardis förresten. De är ju tillåtna i många färger men det är mest grå/svart/brun/sand och vit som syns.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Hornslandet
0

#7 Många när jag googlade på det iaf, jäkla coola (precis som alla salukis iofs).

CayKantos
0

Kanske den färgen som finns på tantecken på hela hunden :Det den där krämiga beige färgen? Döredrsr dock mörka hundar även om dom är asjobbigt att fota!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lona
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Han var visserligen inte korrekt enligt rasstandarden (brukslinjer) men jag tycker att min kompis terv Kalle var jättefin;

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Skulle jag ha en labbe så skulle den prompt vara gul, Nikka är i så fall VÄLDIGT mörkt gul ;-) … Däremot så tycker jag att Jack (som ÄR gul) är skitsnygg, det gäller inte bara färgen utan även exteriören - och inte minst att han har perfekt mentalitet. Labradoren med stort L, helt enkelt!

tiger tok
0

Svart vit tollare!

Lilahnee
0

Förut fick kooiker finnas i tricolor, men idag är bara röd och vit godkänd. Önskar att tricolor fanns kvar! (dock föds det fortfarande en sån valp då och då).

Estelle13
0

Finns ingen färg som jag tycker saknas på Pudel, favorit färgen är vit och den finns ju redan :) Är inte alls förtjust i de så kallade tvåfärgade färgerna harlekin och black and tan som finns på Pudel.

Hornslandet
1

#14 Dedär labbarna såg bättre ut än de flesta labbarna jag nånsin sett. Kanske att de är i väldigt bra form?

Även om jag som sagt gillar svarta hundar, så tycker jag det hade varit rätt jäkla coolt med en kritvit Riesen a la vit dvärgschnauzer!

apportbocken
1

#18 Waaaaaa kritvit riesen 😍

apportbocken
1

Alltså "waaaa" som i "det vore asfräckt"

Wellcraft
0

Jag skulle dö för en black and tan lagotto 😍

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

belliiboii
0

Skulle vara sjukt kul om Rottweiler vara tillåtna i samma färger som Dobermann!

Lona
1

#18, Tack :-) ! Jo, de är i bra form - men så är jakttypen mycket nättare och rörligare än utställningstypen, det är knappt ens samma ras längre (och då ligger den största skillnaden ändå inte i exteriören utan i mentaliteten). Jag skulle önska att rhodesian ridgeback fortfarande fanns i fler färger än vetefärgad; tidigare var även brindle godkänt men i alla fall så sent som på 70-talet fanns alla möjliga färger reggade, som grå och gul :-) . Tycker att det är synd när man begränsar färgerna på en ras (så länge det inte är av hälsoskäl), både för att det är kul med olika färger men även för att det begränsar den genetiska bredden.

Fisherling
0

Jag tycker också att det skulle vara roligt om fler färger var godkända, för det är ju verkligen inget som påverkar varken exteriören eller mentaliteten. Det är ju bara färg. Utöver de som kan orsaka problem då.

Tänk er en Aussie i huskyteckning 😮 Eller vargfärg!

JoannaLi
0

Åh, men tänk er en flerfärgad labrador? :O 

Alltså… Vit med svarta fläckar. Eller, ooh, particolour - vit, svarta fläckar, ljusbruna/röda småfläckar. Vit med stora röda fläckar… Åh, jag blir knäsvag 😍

Jag är så fantastiskt svag för flerfärgade hundar med stora färgfält!

Frida B
0

åh, svårt… men en mörk brindle-kelpie hade ju inte varit fel alltså… 🤐

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lona
0

#26, Jag tycker att black and tan och red and tan-kelpiesarna är jättefina <3 !

Lona
2

#25, Det finns tvåfärgade labbar, tex black and tan, även om det inte är godkänt. Man kan förstås fundera på om det ligger någon annan ras längre bak men eftersom BoT-anlaget är recessivt kan det ligga dolt i många generationer. Sen finns det silverfärgade labradorer i USA, men där har man korsat in weimaraner just för att få färgen, de är alltså inte renrasiga (men populära).

Lona
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Fawn eller vetefärgad med svart mask tycker jag är fint, ursäkta de dåliga fotona (i synnerhet på mastiffen, urgammalt kort från en utställning) men här är i alla fall Charlie och vår mastiff Eira <3 .

Hornslandet
0

#28 Och de ser ju faktiskt ut en hel del som weimaraner känns det som…

JoannaLi
0

#28 Oj så söta black and tan-labbarna var 😍

fridarebecka
1

Färgen finns iofs redan, men är ovanlig, skulle vilja ha en riktigt brun (brunvit) Bearded Collie. De är sååå fina! Beardisar föds mörkare men ljusnar när vuxenpälsen kommer, men tänk en beardis som behåller den klara bruna valpfärgen 😍

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Fisherling
0

#28 Det finns blå- och silverlabbar som inte är blandraser, utan där Weimaraner kan ha blandats in för lääänge länge sedan när rasen fortfarande utvecklades. Eftersom det är recessivt kan det ligga och gömma sig, precis som tan-teckningen :P

Men ja, det finns många där de uppenbarligen blandat in Weimaraner för inte så länge sedan.

Lojs
1

Snyggaste på kelpie tycker jag är black and tan med riktigt mörka ögon och mörka tantecken. Väldigt ovanligt. Fulaste/tråkigaste färgen är de bruna och det har jag två av. Färgen är inte alls noga för mig när jag väljer valp/kull, men man får ju drömma. ;)
Sedan är fawn och rökblå riktigt coola färger, och särskilt med tan (dock inte godkänt med tan).
Svartvit kelpie hade varit läckert, jag har alltid gillat svartvitt på alla djur!
På terv som jag hade förr så älskar jag de gråa, gärna riktigt grå med mycket svart och rejäl svart mask. (Hade vanliga röda).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.