Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 663 ggr
CayKantos
1

"Ensam passivitet"

Hej hej! Har tänkt lite på det här med passivitetsträning.. Hur går man till vägar när man ska träna hunden till att kunna vara passiv och lugn själv? Tänker inte som i Ensamhetsträning. Men mera t.ex. när matte/husse kanske håller på med något annat längre bort eller tränar andra hundar. Man kan såklart avskärma men även bakom avskärmning kan hunden ju sitta o stressa upp sig, gnälla, skälla mm. Eller man kanske får gäster och hunden ska kunna ligga i korgen/sängen själv och bara slappa. Vill helst inte ha det som ett kommando, bara om det blir nödvändigt, v I'll ha att han väljer att lägga sig och bara vara. Svårt stt förklara men om ni förstår får ni gärna tipsa!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CissiD
0

Om du tänker utomhus så började jag med att se till att hunden klarar vara lugn nära mig. Alltså till exempel om du är på promenad och ställer dig och pratar med någon. Då vill jag min hund ska sätta sig eller lägga sig och vänta tills jag vill gå igen. Tyst och lugn. Jag har valt att ignorera allt negativt och belöna positivt. När hunden klarar att vara lugn med dig kan man börja öka avståndet. 

Om du tänker inomhus så skulle jag säga att det gäller att vara försiktig med vad som ger aktivitet. Jag ignorerade när min valp försökte mobba mig till att göra saker. Han kunde komma till mig och skälla eller bita mig. Där gäller det att inte belöna det med aktivitet när det är aktivitet valpen vill ha. Min sambo flög alltid upp när Pascal bet honom i sidan av rumpan (det var dit han nådde när husse satt på datorstolen). Pascal kan fortfarande försöka mobba husse till att göra saker men matte gör han sällan försök med. Jag bet ihop och även om jag kunde trycka till av att det gjorde ont så ignorerade jag det han ville och fortsätta med det jag gjorde innan. Han fick alltså inte ut något av mig förrän han var lugn.

Men det är inte lätt för de lär sig snabbt att man kommer flygande när de börjar bita på väggarna. Så det gäller att förebygga vissa saker så att du inte behöver springa och avbryta när gnagaren(valpen) är på väggen. Tänk på att belöning inte behöver vara godis utan när valpen vill ha aktivitet så är det perfekt tillfälle att ge aktivitet när valpen gör det du vill alltså är lugn. Det kan vara så enkelt att ta ut för att kissa eller leka lite kort. Mat är lugnande så det är inte alls dumt att använda men jag märkte på min att få en godisbit i de lägena inte var lika mycket värt som att få gå ut och kissa(upptäcka världen).

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

CayKantos
0

#1 lite det jag undrar. Hur ökar man avståndet?

Instagram

Em_
0

Jag har kommando för det, tycker inte det stör. Det är inget ligg eller platskommando, utan betyder mer att nu händer det ingenting roligt här så ni kan lika gärna gå och lägga er. De får välja själva var de vill ligga (jag orkar inte detaljstyra allt :P ), bara de inte ligger mitt i vägen.

CissiD
1

#2 Lite i taget. Det  beror väldigt mycket på vilken hund man har och hur trygg hunden är. Jag har valt att min hund får gå och lägga sig vart den vill när det är passivitet inomhus. För min kom det ganska naturligt att gå och lägga sig i sängen. Jag ber aldrig min hund gå och lägga sig då jag inte lärt in det kommandot utan jag har lärt honom att när det inte händer något och vi är inomhus så är det lugn som gäller om han väljer att lägga sig i sängen, bredvid mig i soffan, i hallen eller under matbordet spelar inte mig någon roll. Jag tränade flera saker samtidigt så ensamhetsträningen med att han inte fick gå med mig överallt inomhus till exempel på toaletten hjälpte honom att förstå att man inte hela tiden får vara med matte. När han förstått det och blivit lite äldre började han självmant gå och lägga sig själv i ett annat rum. Det är jobbigt i början för dem men så småningom så släpper det och pusselbitarna faller på plats. Det svåra är att man måste se till individen. När min var valp var han en stenhård och dåliga erfarenheter fastnade inte men det finns hundar som är mycket mer känsliga redan från valpstadiet och där får man vara försiktig med att gå för snabbt fram med saker som kan upplevas som skrämmande för en valp. 

Jag skulle rekommendera dig att läsa på om flera olika metoder för att nå ditt mål och sen när du väl fått din valp och lärt känna den så får du känna efter vad som passar er. Det är viktigt att det du gör känns rätt för dig och för valpen för att få ett bra resultat.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

CayKantos
0

Tack! Super tips!

Instagram