KLOKLIPPNING [tips & råd]
Bara en fundering: hur gör ni?
Ville bara kolla runt lite hur ni gör då ni klipper klona, hur mycket klipper ni, hur ofta klipper ni, hur gammal hund och går det bra?
Bara nyfiken…
Tina är inne på sin v20 och vi klipper lite grann varje vecka, vi har som en SPA-dag i veckan då vi klämmer, känner, tar öron, borstar - kammar och kollar tassar, klipper lite klor osv.
vi tar inte mycket på klorna, jag funderar dock på hur korta dom ska vara igentligen, om det finns någon mall att gå efter, har alltid bara klippt lite grann, på alla hundar genom åren…Dom flesta har ju nött klorna själva - grävt osv.
Vi började försiktigt med Tina, då uppfödaren sagt att dom haft lite "problem" med just kloklippningen - terrier, envis och inte still *S* en håller ett tuggben som hon gnagar på medans jag klipper, lite grann och så vissa gånger testar man utan tuggbenet…
Funkar då bra och det går fort och hon är inte rädd eller så om sina tassar *S* minns en annan hund en gång - som inte tyckte om att man ens tog i tassen…Har ni det jobbigt vid kloklippning eller går det också lugnt till…???
Ps. vet ej om det vart rätt kategori
Jag klipper i skikt, eller rättare sag Elin gör det. Lite i taget m.a.o. Alfons är inte alls förtjust i kloklippning, men det går. Se bilden. (Släpper du mig så smiter jag!!)
"Bosse" vår gamle labbe, var extremt rädd om sina tassar. Men han löste kloklippningn genom att själv "gnaga" av sina klor.

Det går väldigt lugnt till. Hon hoppar upp på kökssoffan och lägger sig. Hon får godis efter varje tass. Ännu har jag aldrig blodklippt så hon är inte rädd. Klipper var fjortonde dag.
jag går fram till Lusse säger till honom o lägga sig o sen klipper jag =D
fast han sliter sina så himla bra så d ända jag klipper e "tummklon" o sporrarna..
Han får ligga på golvet och så klipper jag. Lite lagomt mycket, ungefär en gång i veckan blir det. Klipper bara på klorna fram, de bak sliter han ner helt på egen hand.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag sätter honom ner i köket, med lite godis och säger tass. Han måste ge mig tassen själv och så kliper jag rakt av. Har jag svårt att se var pulpan är så klipper jag inte så mycket. När jag klipper bakklorna så står han upp. Han får godis efter varje klo, och när jag är klar med en tass tar jag alltid upp den och kollar så det ser bra ut och så får han några godisar.
Han får fullständig panik om man skulle hålla i honom. När jag fick honom började jag bara med att lägga kloklipparen nära en klo utan att klippa och ge honom godis. Men nu går det oftast bra, det är bara bakklorna som kan vara lite jobbiga.

Haha lyder ditt råd och svarar här.
Jag klipper aldrig mina hundar. Det får gubben göra. Jag törs inte ifall det blir för mycket. Lättare att skälla på honom då. *fniss*
Nej, ärligt talat så drar dom undan sina tassar så vi brukar åka till veterinären 1-2 ggr per år så dom får ta rejält mycket. Sedan underhåller vi lite lagom själva emellan.
Aha…många olika sätt, skönast då hunden själv ger tassen…*S* lite svårt med en vildpatting som våran, då måste jag som ha henne i knät och hålla i tassen medans hon tuggar ett ben…*hehe* men det funkar . ibland kan jag ta lite extra någon dag mellan våra SPA dagar men bara för att testa utan tuggben och att inte hålla fast i knät…
Skoj att ni svarade, gärna mera och ge råd och tips på hur man kan få klippt klorna på en som är svår om ni haft någon…
snodden har aldrig varit svår att klippa på, men det är en herre med bestämda åsikter angående klorna….två klor en godis osv osv annars kan jag glömma att han ger mig tassen :-)))

Sätter mej på köksgolvet med klotången. Säger till henne att lägga sej också klipper jag allihop på en gång. Fram lite mer än bak eftersom hon sliter själv på baktassarna. Godis efteråt. Klipper ungefär var 14:e dag. Hon är 13 år nu och det har aldrig varit några problem. När hon var liten tyckte hon det var lite läskigt…men ibland måste man härda ut..:)

Skorpan tar gubben upp i knä och lägger på rygg sedan klipper han, och det gör vi en gång i veckan just för att inte klorna ska hinna växa ut och bli långa. Hon får alltid en godisbit efteråt =)
Husse sätter sig på golvet och lägger hades vid sig, sedan håller han tag i honom så att Hades inte kan sprattla. Sedan klipper jag snabbt och lätt alla klor. Ungefär varannan vecka.

Mina lägger sig på golvet och så klipper jag runt om och så får de en godis. Har aldrig haft problem med att klippa klorna, de ligger avslappnat på golvet. Klipper 1-2 ggr/v.
Sen har jag ju ett helt gäng hundar på jobbet som jag också klipper. Där är det lite olika hur vi gör. En del ligger på golvet, en del sitter i knät och några står upp när vi klipper. Fungerar jättefint med de allra flesta hundar.
Mammas hund känner att mamma är osäker, så han skriker när hon försöker, vilket resulterat i att han klipps hos vetten numer :P

Vi går till våran vetrinär, själv kan ja inte klippa klor, så de känns tryggast att gå dit….

min pappa åker till hundbadet o affärn i tomelilla, där man kan få klorna klippta, dit åker han aldeles för sällan, så de hinner aldrig bli så korta som de ska vara. men hon står upp iaf. och ibland har hon fått godis där, o hon brukar få leka lite med en boll efteråt, för hon blir helt överlycklig och leksugen när det hela är över.
första gångerna var det problem, nicki är ganska rädd om sina tassar, en gång fick de sätta munkorg på henne för hon var påväg att bitas, men numera går det hur bra som helst. brukar smörja in tassarna hemma, så får hon oxå vänja sig vid att man håller på med dom. hon är 5 år snart.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Jag skrev i # 1 att Alfons inte alls var förtjust i kloklippning. Men idag har Elin klippt igen. Klappat och pratat väl med honom. Nu gick det som en dans och Alfons bara låg med tassarna i vädret.

Duttig Affe ;)
Skum grodfegis!!! Ibland är han så samarbetsvillig, men ibland far ¤3&¤36 i honom.
Jag gör ingen stor grej utav det utan bara klipper. Låter honom ligga där han ligger och tar fram kloklippen. Låter honom lukta på den och då vet han vad som gäller. Han ligger fint och stilla och jag tar alla klor (lite kitlig är han såklart) och efter får han godis.. (när han är klar springer han direkt till skåpet där han har godis;P)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆