Tuggben till dalmatiner?
Är det någon här som ger sina dalmatiner tuggben? Vad ger ni isåfall?
Jag som väntar på dalmatinervalp planerar att ge tugg såsom tjurmuskel eller grisknorr. Inälvor bör undvikas. Vegetariska tugg är fritt fram. De vegetariska tycker jag är ganska hårda och bra. Finns på Arken🙂
Är det något särskilt med dalmatiner som gör att man inte kan ge vad som helst? :) Nyfiken då jag inte kan mycket alls om rasen
Ja om jag har förstått rätt så i en exemplarisk värld så ska den största (helst enda) delen av dalmatinerns proteinintag komma ifrån typ lamm och kyckling och viss fisk. Vilt ska helt undvikas likaså inälvor och rött kött. Det jag funderar på är om oxhud är okej för då finns det ju en del att välja på. Sen vet jag inte om det är till att vara stenhård men det jag hittar inte så mycket litteratur om just hud och tuggben.
# 2 de har annorlunda njurfunktion och kan ha viss benägenhet att utveckla uratstenar om jag förstått rätt. Jag är väldigt novis och har precis fått hem min valp så jag reserverar mig för faktafel :)
# 2 de har annorlunda njurfunktion och kan ha viss benägenhet att utveckla uratstenar om jag förstått rätt. Jag är väldigt novis och har precis fått hem min valp så jag reserverar mig för faktafel :)
Det om njurarna har jag hört innan nu när du säger det. Hade dock aldrig hört något om kosten, men kul att lära sig nytt :) Vet att granngården har lammrullar för typ 30:- och har för mig det var 10 per förpackning, det kanske kunde varit något?
Eftersom tugg inte är den största delen av hundens kost så behöver man inte vara så noga. Vill man "safea" så ska man undvika tuggben av pressad råhud och för mycket köttiga ben. Men jag är inte särskilt orolig, mina hundar får alla sorters ben.
#1 Skriver bra. Inälvor och vilt är det "sämsta", medans lamm, fågel, kanin bla är bland det bättre.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Varför är det så? Högt proteinintag är inte bra om man redan har problem med njurarna, men allt kött innehåller ju ungefär lika mycket protein, så det måste vara något annat. Blir nyfiken.
#8 Det handlar om halten av purin, som är hög i bland annat rött kött och många inälvor. Dalmatinrar har en högre halt urinsyra än andra raser och saknar ett enzym som krävs för att bryta ner purin. Därför bildar de lättare uratstenar vid purinrik kost.
Tack! Intressant att lära sig nåt nytt. Men det är ändå lite konstigt för jag tror halten är hög i fågel och lamm också.
[EDIT]
Enligt den här tabellen (första jag hittade, vet inte om det är en säker källa) är det mer purin i lamm än i nöt och i kyckling verkar vara likvärdigt eller högre.
Alla tabeller på internet stämmer inte. Du kan googla och hitta typ 25 olika.. Vitt kött har lägre purin än rött kött. Det är betydligt bättre att fodra dalmatiner med lamm och kyckling än med nöt och fläsk, även om det sistnämnda inte är katastrof. Det beror ju på hur mycket man vågar chansa.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
På british dalmatian welfare så har de ett ganska lättförstått "trafikljus" med rött gult och grönt för att symbolisera vad som är högt, medel och nästan helt utan purininnehåll. Gult är då det vita köttet bland annat och där rekommenderar de att allt protein ska komma ifrån den kolumnen. Rött är högt och ska helt eller mestadels undvikas. Borde ju vara att någon gång ibland så kan det funka. Jag är dock ute efter ett alternativ som man kan använda relativt ofta.
Men lamm är ju rött kött.
Fast purininnehållet är lägre.
http://www.dalmatianwelfare.co.uk/living-with/feeding/ Så här skriver british dalmatian welfare om utfodring.