Vad för aktivering?
Så jag har fått ta över min mammas hund. En flat/collie som är 8 månader, han är väldigt rastlös och skulle antagligen behöva någon form av sysselsättning. Vad finns det för något man skulle kunna göra med en hund av de raserna? Jag är inte van vid så stora hundar, då min småtting inte kräver så jättemycket.
Du skulle nog kunna göra det allra mesta med den hunden! Lydnad, rally, agility, spår, sök, rapport… Kanske apportering beroende på hur glad han är i det. Jag hade i första hand satsat på spår, enkelt för föraren men tungt för hunden, så den blir ordentligt trött. Sen hade jag kollat på vad DU hade tyckt varit kul att träna! :)
#1 Spår har jag funderat på. Apport verkar också kul, har du några bra länkar där det står hur man går till väga?
#2 tyvärr inte! Jag har själv precis börjat intressera mig för det, och har inte hunnit sätta mig in i det.
Apportering är jättekul! Jag kör det med både Benji och Tinja, det träffas lite retriever-folk då och då och tränar tillsammans.
Dock är det svårt för mig att beskriva hur man gör 😂
Spår är skitkul tycker jag! + att man själv får lite motion om man kör i lite svårare terräng =) Väldigt bra för hunden tror jag!
Rekommenderar även uppletande, det är nått som inte tar så mycket tid, och är bekvämt för människan (så man kan köra det även när man har mindre tid eller själv är sjuk eller nått). Roligt och jäklar vad hunden får jobba!
Tex kolla här för det:
http://mariabrandel.se/wp-content/uploads/2007/10/uppletande_av_foremal.pdf
Börja lite med grundträning. Med position, kontaktövningar, leka. Target hålla saker osv. Rallylydnad brukar vara ett bra sätt att träna om man är lite nyare då det är korta moment och det står exakt vad man ska göra. :)
Man kan köra parkour ute och lära hunden att städa. Sitta kvar, ligga kvar. Sedan träna uthållighet. Spåra lite, leta efter godis eller leksak inne.
Men är du intresserad av en sport, kolla upp vad som innehåller i den sporten tex spår har du ju ett lydnadsprogram o ett spår och budföring och träna in det.
Spår är en toppenaktivering! Enkelt att lägga ut själv och de flesta hundar blir rätt nöjda av att spåra :) Annars finns det ju en mängd andra saker man kan göra, flera olika hundsporter har redan nämnts men googlar du på nosaktivering får du garanterat upp flera övningar ni kan sysselsätta er med.
Lycka till! :)
Skulle det räcka med spår, trickträning och parkour? Tränar nämligen redan trick och parkour med min lilla hund. Och sen vill jag testa apport också. Jag har ju som sagt ingen erfarenhet av rasen så vet inte hur mycket de kräver.
#8 testa dig fram kravlöst. Träna hund för att det är kul, tänk inte att du måste.ut för att du måste utan i början kör så mycket du vill. Du märker vad som blir för mkt/lite senare. Du får testa dig fram. Min riesen vill hitta på ngt varje dag men min dvärg vill ha något 3 gånger i v. alla hundar är olika :) Men börja så mkt du vill o resten märker du sen ;)
Det låter som det går framåt för dig, Snuffles. Bor du hos din pappa och har båda hundarna hos dig nu? Har undrat hur det har gått. 🙂
#10 Inte ännu, men snart troligen :)
Vad skönt! 🙂
Härligt Snuffles, tänker på dig och håller tummarna för att allt skall lösa sig till det bästa <3 .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com