Australian Kelpie
Undrar över denna underbart vackra ras, någon här som har? Som jag har förstått så finns det ju Working Kelpie och "vanlig" kelpie, vad är största skillnaden?
Hur är de i temperament? Hur snabbt lär de sig? Ge mig er uppfattning av kelpien, vad man ska se upp för, vad man ska tänka på. Hade gärna velat skaffa en någon gång så bomba mig med info :D
Nu äger jag jag ingen kelpie och jag är inte insnöad på rasen (än!) men jag tänkte försöka svara på dina frågor och berätta hur JAG ser på rasen, vilket nödvändigtvis inte är den helt korrekta bilden. Den största skillnaden mellan WK och AK skulle jag säga är att WK:n är HELT vallavlad. Det är alltså nästan i alla fall totalt bortkastat att skaffa en WK om du inte tänkt valla. Många AK kan fortfarande valla okej men de kräver det inte. Dock kräver båda raserna mycket aktivering. Med en kelpie kan du om du är en bra och ambitiös hundförare ta dig väldigt långt inom väldigt många grenar. De är alltid glada i arbete och brukar beskrivas som "outtröttliga". Det är alltså inte en hund att skaffa om du inte vill satsa helhjärtat på hundsport. Som jag uppfattat det finns det olika skarpa individer, men gemensamt för många (dock inte alla) kelpies är att de har en härlig inställning till världen och människor. Har fått för mig att de generellt är väldigt glada hundar. En av de få negativa sakerna jag hört om rasen är att de kan ha lite dåligt gripande, dock är föremålsintresset ofta stort så det är enligt mig (!) inte ett särskilt stort problem i sig. Du visste säkert redan det mesta av det jag skrev, och det finns många här inne som kan ge en bättre och mer detaljerad bild av rasen, men detta var hur jag uppfattat den och "kelpiefolk" får gärna rätta det som var fel.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
#1Jättebra info, tack! Vad menas med dåligt gripande? Jag har ju hund men kan inte särskilt många olika begrepp från hundvärlden även om hundar är mitt största intresse :)
#1 Tycker att du satte huvudet på spiken! Precis den uppfattningen har jag fått av kelpie också(AK då), riktigt människoglad och är alltid på g. Jag som inte är kelpiemänniska tycker att de ofta är ganska stirriga och aldrig kan slappna av helt och hållet. Men det är en riktigt bra hund om du vill ha en utpräglad arbetsmaskin som aldrig tackar nej till träning eller lek 🙂 Gäller att vara beredd på det man ger sig in på när man skaffar en kelpie dock
Precis som ngn sa är WK:n utpräglad vallare. De delades upp genom att några vallade och några avlades till utställning/bruks/sällskap. Nu har jag haft AK i 5 månader men kan berätta hur min är. Han är otroligt lättmotiverad, tackar aldrig nej till mat eller träning i ngn form. Har lite ljud för sig, kan säga ifrån när det inte passar honom. Aldrig gjort ngt mot mig, men mot min familj (men det förstår jag, för av ngn anledning ska dom hålla på att fysiskt flytta honom när han sover). Vaktar boxen på jobbet och ben mot andra hundar, men vi och min andra hund kan ta vad som helst från honom. Handlar om tillit. Otroligt lättlärd på gott och ont. Men det dåliga är lätt att lära om. Han äter dock allt, så har behövt köpa munkorg till honom så att han inre ska stoppa i sig allt för mkt skit. ÄLSKAR människor i alla dess former, hoppar ständigt på folk. Håller på att lära att man inte får göra det, går la sådär…. SKITJOBBIG som yngre valp, har blivit bättre nu. Umgås lätt med alla andra hundar, älskar att ligga nära och mysa. Ska alltid ha minst en kroppsdel i kontakt med mig. Ska alltid va med, håller stenkoll på flocken ute.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Som jag förstått det (är inte heller helt 100 på alla hundbegrepp även hundar är mitt största intresse också) så innebär dåligt gripande att hunden inte är jättebra på att hålla saker hårt och stabilt i munnen. Men jag är inte säker.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
#5 det är oxå min uppfattning av dårligt gripande. Dom griper kanske lite försiktigt, kanske längre fram i munnen (vilket inte är lika stabilt) och håller inte greppet.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jaha, ja då hör man det ju på namnet, men det spelar väl egentligen inte någon större roll? 🤐 Om man inte ska köra dragkamp med hunden!
Okej, så den är väldigt aktiv men när man väl hittar "avknappen" så kan den vara väldigt mysig och kelsjuk, men kan vara lite jobbig gällande att lära bort grejer, och kan äta det den inte ska. Det låter som en bra ras, jag blev intresserad då min styvpappas barndomsvän har WK kennel (Mitchens tror jag den heter) och hundarna var jättesöta och snälla när två var ute en gång.
#7 Det är alltid en röd flagga för mig när folk baserar sitt val av ras på enskilda individer. Min erfarenhet är att det ofta blir väldigt romantiserat och att folk inte riktigt lyssnar på hur passande rasen faktiskt är. De beter sig som att de lyssnar, men har egentligen bara den nostalgiska, positiva, romantiserade bilden av rasen i huvudet.
Jag hoppas du inte är en av dem, utan tar reda på om rasen verkligen passar dig. De är fantastiska hundar och ett självklart val för många med tävlingsambitioner men de kräver sin förare. 🙂
#8 Nej, jag förstår att det finns många olika personligheter beroende på hund, menade bara att jag blev intresserad när jag träffade dessa två. Jag ska ju såklart läsa på mer ifall det är en hund som passar mig.
Jag har ju märkt att jag kommer behöva gå till min närmaste bruksklubb just för att få hunden att få ut sin energi, tänker mig lydnad, agility, något annat som kan passa också, får läsa mer om det. Jag kommer också gå kurser eller utbildningar eftersom det nog krävs för att kunna veta hur man ska kunna uppfostra hunden på bästa sätt, valpkurs är självklart. 🙂
#9 Working kelpie måste nästan få valla för att få sina behov tillfredställda. De är lika utpräglade för vall som border collie
#10 Jo det vet jag, syftar på AK, den kan man träna i mycket annat än bara vallning har jag förstått.
Kom ihåg att anpassa hunden efter dig, inte dig själv efter hunden. Finns många andra raser som säkert passar mycket bättre om agility och lydnad är det endaste du tänker göra några gånger i veckan.
Syftar på ditt #9 kommentar
Instagram
#12 Menar ju inte att jag bara ska göra det, men det var exempel på vad jag tänker att man kan göra, kan ju också göra rallylydnad, flyball, spår och annat som får hunden att både tänka och röra på sig. Finns ju mycket man kan göra och jag är redo att testa det mesta! :)
#13 Skriver det egentligen bara baserat på HUR du skriver. vet inte om jag missförstår. Men du skriver "man kan ju göra det här… det här…" du förstår va? :) Men man får ofta en bättre hund om man tänker "Jag vill göra det här.. det här.." vilket denna hundras generellt oxå gör!
Jag vill t.ex. hålla på med bruks, lydnad, sök och rapport, ev lite agility. Jag vill ha en korthårig hund, inte för stor, en hund som inte är skygg för människor och som är aktiv och intelligent, hellre glad i människor, lek och godismotiverad (vilket ofta är något man får arbeta med en av delarna), förarvek men kan också jobba självständigt och tänkta själv, "arbetsmaskin" med gos i sig, ETC. För att Kelpie passar in på detta och att jag älskar rasen, DÄRFÖR vill jag ha en Kelpie.
Då har jag alltid gillat vallhundars egenskaper.
Skriver bara detta för din egen skull. Inte kul att hamna med en hund som inte passar en speciellt inte hundar som Kelpie då dom kan kräva det extra, speciellt som valp! Har hört dom är extremt jobbiga från nästan alla Kelpieägare jag har haft kontakt med. Det kommer inte sluta bra för varken du eller hunden.
Men om jag har missförstått ursäktar jag 
**TILLÄGG:
**Kelpie har även tendens till att bli lättstressade och kan ha tendens till att få resursförsvar tänkte det var bra att veta om du hade tänkt att skaffa en ;)
**TILLÄGG;
**Vet du att du vill satsa på agility passar en sheltie eller kromfohrländer kanske bättre?
Instagram
#14 Ja det jag har menat med det jag har skrivit är det jag är intresserad av att göra! Förlåt ifall det var oklart, jag är inte alltid den bästa på att uttrycka mig på rätt sätt 🤐
Att hunden är jobbig som valp har jag förstått, jag läser en blogg av en tjej som har kelpie och hon berättar just om hur skönt det är att hunden inte är valp längre, det är något man får jobba på med valpen då, ett knep kan vara att trötta ut den när det blir kväll, säkra extra för att skydda saker och helt enkelt vara hård med reglerna. Agility är något jag vill göra, men jag är inte så intresserad av att tävla i det, jag är mer intresserad av lydnad. På kelpiebloggen så brukar hon ibland lägga up videor på saker hon tränar på och rallylydnad och fritt följ är bl.a saker som hennes hund verkar vara väldigt bra på, så jag förstår ju att det kan vara olika från hund till hund men jag vill prova det. Det verkar som en perfekt ras, den passar på allt jag letar efter, speciellt storlek, päls och mentaliteten (på de flesta individer jag läst om).
Sheltie är en ras som jag har tänkt på, men märkte att den inte var för mig, dels är den väldigt liten och jag har svårt för alltför små hundar och sedan verkar en hel del vara skälliga, och pälsvården som kan tillkomma vill jag inte riktigt ha.
Kromfohrländer har jag faktiskt kollat, vissa säger att de är reserverade mot främlingar, vilket visst det är inte så stort, men sen stod det att det inte är ovanligt att de har olika problem med vakt och dominans. Sen vill jag gärna ha en släthårig kromfohrländer men de verkar vara ganska ovanliga och svåra att hitta, och jag vill inte gärna importera hund. Annars hade det varit en hund jag hade kunnat tänka mig, även om de är lite små.
Ok vad bra!
Men om du är väldigt upphängd på att inte ha en skällande hund är Kelpie nog inte bästa valet heller :P Dom har oxå tendens till att skälla en del. Men det går att träna på!
Annars superkul du är inne på Kelpie, välkommen till "Kelpiegänget". Ska oxå själv skaffa Kelpie 😃
Kromisar är väldigt reserverade mot främlingar annars ignorerar dom totalt. Problemet är att folk inte jobbar med detta och det kan då utveckla sig till otrygghet i sånna situationer och hundarna gör då utfall. Finns 1 kennel i Danmark och 3 i Sverige som avlar slät, kommer bara ihåg Dreamwishes just nu :)
Då finns det i Norge oxå.
Instagram
#16 Det jag menar med skällandet är att sheltie låter ofta väldigt gällt, det svider liksom nästan i öronen. Jag har ju en hund just nu, Norsk Älghund (underbar ras ifall man ska jaga med den, jag gör ju inte det men min styvpappa äger henne och gör det och hon kommer från en av de bästa linjer som finns enligt honom), och hon skäller när hon blir väldigt glad, typ när man busar med henne, men ibland kan hon vara på skällhumör som jag kallar det och då skäller hon om något inte passar henne, t.ex vi ska äta och jag säger åt henne att gå och lägga sig på sin matta, så kan hon skälla lite tyst i protest innan hon går iväg. Jag störs inte när hon skäller för hon skäller inte gällt, utan hon skäller mörkt men högt. Kelpies kan ju också skälla gällt men inte like gällt tror jag inte ^^ Hursom, kromisar är ju jättefina så ifall jag hittar en bra linje någon gång så kan det nog bli en sådan om den passar in :D
#17 Om jag ska ha aktiv sällskapshund och fokusera på Agility ska jag 100% själv ha en kromis :D
Men hade du tänkt att skaffa Kelpie (eller bara hund generellt) snart eller? ^^
Instagram
#18 Nä, inte direkt, om några år blir det isåfall. Går på grundskola än men vill veta så mycket som möjligt innan jag skaffar hunden :)