Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 11729 ggr
hannah96
0

Allergi utslag????

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena arm ser ut så här och det börjar komma på den andra också. Detta började komma smått några månader efter jag skaffade hund, har smörjt med kortisonsalva, hjälper inte ett dugg tyvärr… :((

hannah96
0
Hornslandet
1

Det jag tänker är att varför kom det först efter några månader om det är pga hunden? Allergiska utslag kan det ju vara, men det borde ju du märka rätt hårt om du låter hunden slicka på (andra ställen på) dina armar tex då, kan man tycka? 

Jag kanske är idiot rörande allergi, men om man har en hundallergi och får utslag av kontakt med allergenerna hos hunden, borde man inte få det väsentligt tidigare än efter flera månader, eller tänker jag helt fel?

hannah96
0

#2 jag håller med dig, känns som de borde kommit tidigare. Men vad jag vet annars så äter jag som jag brukar inget nytt jag har börjat ned som kan tänkas vara allergi mot. Kan kanske vara så att jag haft dom hela tiden, men att de utvecklats och blivit värre, för har inte haft hund på flera år..är uppväxt med det varannan helg.när jag var mindre, men bu har jag hu henne på heltid..

Karmatarerskanise
3

Allergi kan man få när som helst. Man kan ha hund 10 åt och sedan få allergi.

Du kan gå till läkare och be dom kolla om det är hundallergi.

hannah96
1

Vad är bäst då? Blodprov eller sånt pricktest? Eller kan man be om att få göra båda? Usch fasar för det.. :(((

Fisherling
2

Jag har en form av atopi (typ livslångt kroniskt eksem som blossar upp på olika sätt på olika ställen då och då) och PRECIS sådär kan det se ut när jag får utslag på armarna, speciellt på handlederna. Kliar något infernaliskt, iallafall på mig.

Vinternos
2

#5 Blodprov är mest tillförlitligt. En reaktiv hud kan reagera på allt på ett pricktest utan att det behöver vara allergi. Detta vet jag om då jag själv har en sådan hud, dermografi heter det om jag inte missminner mig.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Karmatarerskanise
0

#7 Tyvärr är inte heller blodprov jättebra. Visar väl ca 50% rätt om jag inte har helt fel för mig. Men det är ju bättre än inget.

[Forest]
3

Behöver inte vara hunden, jag skulle kontakta vct för få en närmare titt på dessa utslag och kanske kolla även allergi på olika saker även pälsdjur :) Sonen har gjort både prick och blodprov för kolla upp hans allergier och fick samma svar på båda testerna. Men hör med din vårdcentral om dessa tester tror dom kommer ta blodprov :)

hemul
1

Såna där utslag kan nog vara vad som helst, behöver inte vara allergi öht. Jag gissar att det är någon slags eksem. Men gå till doktorn för en bedömning så slipper du oroa dig för att det skulle kunna bero på hunden.

Jag får också periodvis konstiga utslag. De kommer och går under en tid och sen får jag dem inte alls - förrän nästa omgång. Det går aldrig att koppla till något.

hemul
0

Och går du till doktorn kan du väl berätta vad han/hon säger sen. Jag är lite intresserad av oförklarliga utslag.😉

Karmatarerskanise
0

Jag fick liknande utslag på händerna för några år sedan. Kliade intensivt och gick inte att få bort. Läkaren hade ingen aning och tester visade inget. De försvann efter något år.

crins
0

Ja vet att det är långsökt!!!! Men sätt på ett spot on preparat mot ohyra hos hund! T.ex frontline! Har varit med om liknande en gång! Löss kan din hund få vinrertid! Om de träffar andra hundar! (ohyra kan också angripa människor, även om man är renlig och har det fint hemma)

[AnimeV4]
0

#13 För det första måste man få recept och för det andra kanske det inte är så nyttiga preparat för människa? :O