"Dolda fel"
Tycker "dolda fel" försäkringen vid valpköp är lite diffus/otydlig. När får denna utnyttjas? Vad anses skäligt? Om denna utnyttjas är det då uppfödaren som står för kostnaderna (självrisk osv)? Jag har en hund som idag är 10 månader och hon har problem med ögonen (medfött, jätte hängande "påsar" under ögonen, för mkt lös hud). Men det började inte synas/komma fram för än hon var ca 5 mån. Inte haft problem med dom, tänkt att hon ev växer "i det". Enligt uppfödare och veterinär. Nu har problem med ena ögat börjat, veterinär imorgon. Hänger mkt, när hon öppnar ögonen ser hon nästan inget med det värsta ögat, huden hänger (tänk dig att du tittar upp med ögat i ögonlocket, och allt man ser blir din ögonvita). hon har inte ont. Men det har svullnat rejält en gång. Jag har såklart försäkring som troligtvis täcker detta. Men undrar ändå om det är något som kan tas på uppfödarens ansvar som dolda fel? Hängögon tillhör inte rasens standard och ska normalt inte förekomma! Detta syntes inte vid köpet.
Ja eftersom det är uppfödaren som har försäkringen är det den som betalar.
Kontakta uppfödaren och kolla vad den tycker.
#1 har gjort detta tidigare innan det blev problem, får se vad veterinär säger imorgon. Men uppfödaren visste ingenting om hur dolda fel försäkringen gick till, hon hade aldrig utnyttjat den…
Okey. Hoppas veterinären kan hjälpa dig.
Efter att veterinär sagt vad som behöver göras så kan ni också kontakta SKK och fråga hur det ska gå till med försäkring osv.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Rent ekonomiskt är det bästa om hundens egna försäkring tar det.
Doldafelsförsäkringen ger ersättning upp till hundens inköpspris.
Om operation m m kostar mer än så, då får du stå för resten själv.
Om hunden är köpt med SKK's avtal och är SKK reggad och uppfödaren angivit att denne har doldafelsförsäkring, då är uppfödaren inte skyldig att stå för mer än motsvarande valpens inköpspris.
Beroende på vilket försäkringsbolag du har respektive vad uppfödaren har, så kan det bli som så att uppfödarens doldafelsförsäkring tar kostnaden upp till inköpspris och hundens egen försäkring går in och tar överskjutande belopp.
Så är det t ex om ni båda har IF. Det är möjligt att det finns andra bolag som gör likadant, men inte alla.
Det är sällan ekonomiskt fördelaktigt att få ett fel dömt till att bli just ett dolt fel.
Bättre om det inte gör det och hundens egen försäkring går in.
Dolda fel-begreppet kommer från konsumentköplagen, det är ett ansvar säljaren har oavsett. Att blanda in försäkringar är frivilligt. Jag gissar att det har gått mer än ett halvår sen köpet och då är det köparen som måste bevisa att det verkligen är ett dolt fel, dvs att det fanns vid köpet men inte syntes. Lite allmän info: http://www.agria.se/hund/artiklar/avel-och-uppfodning/juridik-for-hunduppfodare-med-anne-skogh/
#5 Om det är som du säger att man alltid ska ta det på hundens vårdförsäkring försvinner är det ju ingen mening att ha dolda fel försäkring. Eller menar du att försäkringsföretagen blåser uppfödarna, jag förstår inte riktigt :) Det kan inte vara så att dolda fel-försäkringen ersätter upp till köpesumman och sedan tar hunden egna försäkring över?
Dolda fel avser ju första hand medfödda fel som ej kunde upptäckas vid besiktningen när valpen såldes.
Den typen av fel brukar försäkringsbolagen inte ersätta, dom säger då att felet helt enkelt fanns redan innan hunden försäkrades.
Och det är då doldafelsersättning från uppfödaren kommer in. Som är upp till valpens inköpspris.
Men det finns ingen fast, snygg och prydlig lista på exakt vad som klassas som ett dolt fel och inte. Därför är det i vissa fall en gråzon. I vissa fall tycker försäkringsbolaget att det är ok att ta det på hundens egen försäkring. I andra fall vägrar dom och hänvisar till dolt fel.
Men har försäkringsbolag som IF börjat premiera hundar där valpköparen tar IF i och med att uppfödaren har haft tik och valpar och doldafel i just IF.
Och då säger dom inte vid ett dolt fel att det endast är uppfödarens försäkring som faller ut och sen är det stopp. Här tar hundens egen försäkring vid när doldafelsförsäkringen är slut.
Undrar om inte Svedea numera säger att "dolda fel" ingår i hundens egen försäkring. Såvitt jag vet oberoende på var uppfödaren har sina försäkringar.
När de gäller de flesta försäkringsbolagen så blånekar dom att betala ut för ett dolt fel på hundens egen försäkring.
Har då hunden knäproblem t ex, då räcker inte uppfödarens doldafelsåtagande motsvarande hundens inköpspris särskilt långt…
Och har man då inte "rätt" försäkringsbolag får man inget utöver det uppfödaren betalar ut. Ur egen ficka eller via en doldafelsförsäkring.
Det är nytt det här med att t ex IF och Svedea går in och täcker upp.
Tidigare var det på alla försäkringsbolag som så att dolda fel ersatte dom inget för. Punkt.
Doldafelsersättningen hänger ihop med konsumentlagen.
Uppfödaren är en producent och ska ersätta den bristfälliga varan.
Men när det gäller vanliga produkter så är en ny vara att betrakta som att felet är avhjälpt.
En uppfödare kan erbjuda en ny valp, men självklart skall då den felaktiga valpen lämnas tillbaks till uppfödaren. Eller så nöjer man sig med att få inköpspriset tillbaks.
Själva doldafelsförsäkringen har inget med valpköparen att göra.
Det är en försäkring som uppfödaren tar för att slippa ta pengar ur egen ficka för att ge tillbaks inköpspriset till valpköparen.
Valpköparen har rätt till ersättning från uppfödaren oavsett om denne har en doldsfelsförsäkring eller ej.
#7 Okej, då förstår jag. Tack för utförligt svar!
Jag och uppfödare har samma bolag. Veterinären visste inte så mkt om dolda fel försäkring men jag har pratat med Folksam som ska få underlag/"diagnos" från min veterinär för att göra ett utlåtande om problemet går som dolda fel eller inte. Uppfödaren är kontaktad. En operation på ögonen kommer att göras och kostar inte mer än hennes inköpspris så dolda fel täcker ekonomiskt, om det så skulle täckas av dolda fel. Annars har jag min egen föräskring på henne som tar ögon. Tycker inte SKK har något med saken att göra och tycker inte dom är till någon hjälp heller… :) Sen är ju hennes ögonproblem medfött så jag tycker det borde kunna klassas som dolda fel, syntes inte vid köp och i takt med att hon vuxit har detta uppkommit sakta och nu förvärrats. Hon ska göra ett "ögonlyft"/strama åt huden kring ögonen. Tack för svar!
Lycka till med operationen, uppdatera gärna hur det gick sen :-) ! Det där med Dolda fel är klurigt, min förra hund hade en njursjukdom som borde vara ett klockrent DF, faktiskt är det ett typexempel som försäkringsbolagen själva ofta nämner. Men näpp, det gick på vanliga försäkringen och det är jag innerligt tacksam för, istället för de max 10 000:- (inköpspriset) som jag skulle fått i ersättning så blev det nästan 200 000:- under de sju år hon levde. Då är iofs liversättningen och lite andra veterinärbesök med i den summan men merparten är njurarna, eller hade kunnat räknas som komplikationer av njurfelet av ett kinkigt försäkringsbolag.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com