Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1357 ggr
Hawhy
0

Min första hund

Hej Hej ! 

Till sommaren har jag tänkt mig köpa en valp , min första hund .. Alltid haft viljan att ha hund , men fick bara ha kissekatt som ungpojk! 

Jag jobbar nätter , jobbar ca 9-10 nätter i månaden ( Så med andra ord har mycket tid över) Vet också att man inte ska lämna sin hund en längre tid , dock har jag bra support som kan tänka sig vara hundvakt !

Men första tiden kommer jag självklart vara hemma med valpen

Nu undrar jag vad ni rekommenderar som första hund . Vill ha en stor hund schäfer, Leonberger , ungefär den storleken .  (Men inte dom bästa första hundarna kanske)

Har skapligt aktivt liv , och har tänkt mig att söka upp närmaste Kennelklubb och träna min hund aktivt 

Bor i en lägenhet på 55 kvm , bor utanför en stad mycket skog och grönska runt om mig . 

Mvh Mike

apportbocken
3

Nu kan jag inte särskilt mycket om leonberger men jag tror att en leonberger skulle kunna passa dig! Den huvudtypen verkar som hundar som är ganska lugna i temperamentet, så vill du ha en lufsig vardagskompis att träna med på hobbynivå och kanske tävla så tror jag att en leonberger blir bra!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

apportbocken
0

Nu kan jag inte särskilt mycket om leonberger men jag tror att en leonberger skulle kunna passa dig! Den huvudtypen verkar som hundar som är ganska lugna i temperamentet, så vill du ha en lufsig vardagskompis att träna med på hobbynivå och kanske tävla så tror jag att en leonberger blir bra!

apportbocken
0

apportbocken
0

Åhnej, det blev två… :(

Lilahnee
6

Leonberger och Bernersennen är lugna stora raser. Egentligen så behöver du inte tänka så mycket på att du är förstagångshundägare förutsatt att du läser på ordentligt (och kanske undviker de värsta bruksvarianterna) utan det viktiga är att du skaffar en hund vars behov du kan uppfylla och som passar din livsstil. Ofta behöver man en mindre aktiv hund en man tror (någon som joggar/promenerar 3h veckan brukar anse sig vara aktiv, men den genomsnittliga hundägaren är ute 1-3h/dag utan att anses speciellt aktiv). Titta gärna på SKKs sida Köpa hund.

Sealle
2

Här är en bra länk om huruvida en Leonberger skulle passa dig: http://www.ladolcelunas.se/passar-en-leonberger.html De är imo fina och trevliga hundar. Min bild av dom är att de har mycket energi när de är yngre men när de blir vuxna så lugnar de ner sig. Sen ska man också tänka på att med så stora och ffa tunga hundar så är det viktigt att man får en bra grundlydnad från start 😊 Det är inte så kul att ha en 50 kg hund som drar i kopplet och hoppar upp på människor.

jenmjao
0

Detär ganska stor skillnad (enligt mig) på schäfer och leonberger i storlek.
Vad har du tänkt att göra med hunden? Någon tävling eller speciell träning? Vad är du intresserad av att ge och få ut av din hund?
Kan säga att nej schäfer är inte en lätt förstagångshund, Men den är inte omöjlig om man har intresset stort nog. Däremot krävs det "lite extra" dom är rabiat monster som kommer bita dig, helt galna, Mycket "små"problem som kan uppstå om man gör fel, resursförsvar, osocial/reserverad m.m.