Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1123 ggr
[Tilde]
1

Minskad aptit - tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Simba äter bland annat Vetmedin sedan förra måndagen för sitt hjärta och de första dagarna gick det fint men i torsdags började han tappa aptiten. Han får Mush och normalt 4 köttbullar då han väger runt 5 kg. Han brukar sluka maten och vilja ha mer men nu lämnar han hälften. Har börjat ge endast 3 köttbullar på grund av detta men han lämnar ändå minst en köttbulle (och det när jag handmatat honom för att han ska äta). Godbitar lockar inte heller så mycket trots att han brukade göra vad som helst för dem. Vet att minskad aptit är en ovanlig bieffekt av medicinen men veterinären hade inga tips mer än att värma maten lite så den luktar "godare". Är det någon som har andra tips? Det är väldigt jobbigt för oss båda att jag måste tvinga i honom medicinen två gånger om dagen för jag inte kan gömma den i något gott längre. 😕 Sen blir jag såklart orolig att han ska gå ner i vikt då han redan är en väldigt petit hane. Har först tid hos kliniken på fredag…

[Nalle-]
0

Det kan ibland fungera att strössla något ännu godare över maten, här har bland annat blodmjöl och frystorkat godis från Orijen varit populärt :)

[Tilde]
0

#1 Det enda är att det finns inget godare än Mush enligt Simba. :/ Ska testa att ha på lite tonfisk då det luktar så starkt och har även skaffat mjöl- och mjölkfri leverpastej som nödlösning. Ska även införskaffa en tablettgivare och testa. 😊 Annars hoppas jag att vi kan ändra doseringen eller liknande av medicinen på fredag.

Lord Vulcan
0

Min hjärthund åt oxå mindre i perioder. Han åt när han blev hungrig. En gång per dag och sämst varannan dag. Det är hårt att inte kunna göra något men försök att ta det lugnt. Prova med lite olja eller flytande b-vitaminer på. Det gillade min.