7 månaders hane läcker
Dobby har börjat med någonting konstigt, han läcker inne. Oftast är det att han ligger i soffan och vilar, och när han går därifrån är det en stor blöt fläck. Han kan även helt plötsligt bli jättelåg, sen springa iväg och se ut som att han letar efter ngt men i själva verket kissar han. Han verkar inte riktigt kunna hålla sig… Vi har aldrig skällt på han när han kissat/bajsat inne, bara direkt burit ut honom. Kan det ha med könsmognad att göra? Ibland vet jag att han blir så uppspelt att han kissar, men ibland som i soffan kommer det när han vilar… Och han kan ha varit ute för en timma sedan och kissat.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det låter inte bra. Kolla upp det hos vet.
Min ena började läcka på samma sätt när han var runt 2 år. Förmodligen i samband med en prostatainflammation som vi inte upptäckte förrän vi sökte några månader senare för hans kissproblem. Kastrerade för att behandla prostatan. Kissproblemet slutade dock inte. Det man kan se på ultraljud är att urinröret är vidgat genom prostatan och den har en del ärrvävnad. Dessutom en cysta i prostatan. Om de orsakade problemen är oklart. Provat inkontinensmedicin utan resultat. Provade ännu en kur Meracam utan resultat. Ultraljudade igen och det såg likadant ut förutom att cystan var borta. Gav upp och tänkte att jag får leva med det. Men i somras när jag bytte foder av helt andra anledningar minskade problemen avsevärt. Han läcker inte alls lika mycket nu :) Men jag tycker du ska kolla upp det hos vet.
Tycker att han är lite väl ung för prostataproblem men man vet ju aldrig. Det kan vara en UVI eller något annat som behöver utredning/behandling så jag tycker att du skall kolla med en veterinär. Tänk i så fall på att ta med urinprov till besöket! "Könsmognadsurinering" brukar, enligt min erfarenhet, snarare vara att de markerar revir eller pissar lite varstans, ibland verkar det som att de inte ens märker det. Ingen av våra hanar har läckt när de vilat/sovit, snarare tvärtom; ju mer uppspelta de är, desto större risk att de kissar (just vid könsmognaden alltså).
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ska be en vet undersöka honom. Men pratade med en vän igår som kom på att det är ju hög tid för UVI, kallt ute, han är i en känslig ålder och är mottaglig. Så känns ju som UVI om något. Prostatan känns ju lite väl ungt… men alla möjliga diagnoser far ju genom mitt huvud, bland annat ektopisk uretär osv… Blir galen på detta.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det mest sannolika är väl just en simpel UVI - men lika bra att få det kollat och behandlat, om inte annat så för att lugna matte ;-) . Se till att han dricker ordentligt så länge samt tillsätt gärna C-vitamin eller tranbär.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tänkte också på UVI så det är bra att du låter en veterinär kolla upp honom.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se