Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 800 ggr
Emilie32
0

Hjälp! Gravid och vallhund...

Hej!

Finns det någon som varit gravid och haft vallhund?

Jag har nyligen själv blivit gravid. Vi har en aussie hane på 20 månader som nu har börjat bete sej VÄLDIGT märkligt. Jag har själv varit väldigt sjuk och mestadels sängliggande i ca 3 månader och därför har min man under tiden tagit nästan 100% om hunden eftersom jag varit helt kraflös. Alltså jag  har gått ut, lekt & aktivert hunden ytterst lite medan min man och släkt har hjälpts åt att gå ut och aktivera honom. Tidigare har jag själv lagt ner väldigt mycket tid på hunden och han har lyssnat väldigt bra på mej.

Nu har jag äntligen börjat må bättre men när jag går ut med honom så är han som föbytt. Han skäller på folk som kommer nära mej och har två gånger nästan gått till attack på två personer. Ena var en kvinna som klädde sej väldigt konstigt på promenad då han var lös och den andra var en granne i vår trappuppgång (han kom ut ur kopplet i misstag och rusade efter henne) . Med attack menar jag att han rusat fram till personen och skällt väldigt aggressivt som om han måstat försvara sej mot personen (dock INTE försökt bita eller liknande). Han har alltid varit en aning reserverad mot främmande men aldrig så att han skulle börja attackera dem! Vi har tidigare haft honom väldigt mycket lös och det har aldrig varit något problem eftersom han inte brytt sej om andra människor men nu vågar jag knappt det mer eftersom jag inte vet vad han kan få för sej efter dessa två gånger…

Då vi är hemma är han också nu extra kelig vill helatiden vara nära och helst i famnen då han sover eller likannde. Då jag varit sjukt och mest hemma har han oftast varit med mej och kollat vad som händer..

Nu är jag såklart orolig hur dethär ska gå. Att han en hund som attackerar andra känns som en mardröm då man har en bebis på kommande :( Vet inte om han ser mej som någon väldigt svag person eller om han på grund av garviditeten tror att jag måste beskyddas? Jag tror att han inte alls mer ser mej som en ledare i flocken mer…

Om någon har liknande erfarenheter eller tips på vad man kan göra är jag väldigt tacksam!

Wellcraft
5

Trots ålder, kombinerat med aussiens egenskaper som kan bli rätt påfrestande och svåra, speciellt i yngre ålder eller om lite svajig mentalitet ligger bakom, jag tänker på eventuell understimulans också.
Många hundar kan bli lite förbytta när det är mycket hormoner i luften eller om en flockmedlem är sårbar, speciellt raser med drift att vakta sin familj ordentligt.

Sätt gränser. Din hunds beskydd är bara larv och inget du behöver, visa det.
Se till att hunden aldrig under några omständigheter kommer lös.
Hindra och förebygg innan det brakar loss och håll inte på alldeles för mycket med godis eller leksak är mitt förslag.
Avleda med olika saker är bra ibland men jag tycker snarare att ni ska jobba på relation och stabilitet.
Var aldrig hård eller fysisk i din bestraffning, det kommer absolut skapa mer obalans och det är inget som behövs.
Men var däremot rejält bestämd, förstående men framförallt konsekvent.
Förutse situationer, läs av hunden, påminn hunden om att du finns där vid dennes sida och att ni som hundägare är självständiga och trygga.
För en aussie kan man absolut tillåta ett vaktskall eller två om det ringer på dörren eller liknande, men utanför dörren gäller inte det.

Tillåt inte hunden bli klängig och på inomhus. Självklart får du gosa och mysa med hunden, men den behöver inga klänga och tränga sig på.
Beteendet kan grunda sig i osäkerhet, vakt och att du är gravid.
Oroa dig inte så mycket och slappna av. Hunden har inte attackerat någon, tvärtom har du ju på så vis en bra hund som varnar (skäller på folk) innan attack, men detta får ju absolut inte ske.

Skapa fasta rutiner, trygghet och jobba på relation. En brukshund av kaliber aussie är krävande i denna ålder.
Se till att din man följer samma linje, rutiner, regler osv.
Det skapar trygghet.
Lär hunden tålamod och att be om lov, hunden får aldrig gå ut eller in från någon dörr innan du sagt varsågod, aldrig gå över vägen före dig osv. Det handlar absolut inte om någon dominans utan om trygghet och relation.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Emilie32
0

Hej Wellcraft!

Tack för ditt svar väldigt uppskattat tycker du har väldigt bra tips!

En fråga, hur menar du att håll inte på för mycket med godis? Menar du typ skvallerträning osv. Vi tränar ganska ofta med godis ute. Han hadde tidigare en del problem med andra hundar i koppel men vi har tränat bort det till 99% med skvallerträning.

Wellcraft
0

Jag är lite otydlig tyvärr. Skvaller är oftast Jättebra, det jag menar är att man inte ska snöa in sig för mycket på att muta och locka i alla situationer, utan istället gå på relationen osv. Jag har ibland svårt att uttrycka mig i text.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fialialej
1

Posta gärna din fråga i Australian Shepherd iFokus, också! Många aussiekunniga där. :)

"På natten är alla katter svarta"

Emilie32
0

Okej, säkert sant! Tack jag ska glra det :)