Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 956 ggr
CayKantos
0

Mimera beteende

Hej! Var lite nyfiken angående hur lätt hundar egentligen plockat upp saker från andra hundar. I mitt tillfälle är jag rädd för dåliga vanor, speciellt den dårliga vanan av att skälla när någon kommer. Ser ni grannen har tre hundar som alltid ska skälla när några kommer, samt har min kompis jag typ halvt bor hos 😂 två hundar som oxå skäller när någon kommer eller när biler kör förbi… jag är mest rädd angående kompisens hundar eftersom Jag kommer vistas där mycket och önskar att kunna ha min hund lös med dom ;) Vad e eran erfarenhet och hur kan man försöka förhindra detta i tidiga stadier?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
0

Nu är ju att skälla inte ett dåligt beteende, det är ett naturligt beteende för en hund. Vill du ha en hund som inte larmar behöver du välja ras och individ utifrån det.

CayKantos
0

#1 ja jo, såklart. Men skällande här o där är inget problem om det går att få tyst på det. Du vet någorlunda kontrollerat. Men jag tolererar inte en hund som skäller varje gång en bil kör förbi eller stannar. Vilket kompis' o grannars hund gör. Då skulle jag oxå tycke det va skönt med en hund som inte behöver stå o skälla för evigt när en person kommer på besök, som grannarna o kompisens gör. Kelpie kan visst skälla men inte som en vakthund bör och jag har uppfattningen av att detta är en tränings sak som så mycket annat. Jag frågade ju helt enkelt bara om tips för att förhindra detta. Några träningstiPS liksom. Jag har hört olika ställen att lär man hunden att skälla på kommando är det oxå lättare att lära den sluta skälla. Men om det är sannt har jag ingen aning om.

Instagram

Wellcraft
0

Min erfarenhet är att det beror på hur "imponerad" den ena individen är av den andre.

Min lagotto tar efter en äldre BCmix hane för att Elviz finner bcmixen "cool".
Han har lärt sig jaga fåglar medan han skäller.. Det gjorde han absolut inte innan BCmixen visade honom.

Min BC är otroligt imponerad av Elviz och tar efter ALLT, utom just Elviz vaktskall.
Han har till och med lärt sig prata på samma vis som Elviz gör (lagotto är en tjattrig ras), i samma tonarter osv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CayKantos
0

#3 skulle du tro det hade vart svårt att arbeta bort lite av dom beteende? Som sagt kan tolerera om han skäller så länge jag kan få tyst på honom :)

Instagram

Wellcraft
0

Det beror nog på individ! Min BC skäller ju inte fastän Elviz vaktar, däremot har han gjort några "försök" att härma ibland så då har jag sagt ifrån direkt.
Men kan bli svårt om den är mycket bland skällande hundar, sätt en gräns från början och försök dämpa hundarna som redan nu skäller.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

Justja, eftersom Harley är så förarvek så lyssnar han på min minsta vink, varpå han inte skäller när jag sagt ifrån. Räcker med att jag säger nej en gång så diskuteras det inte mer.
Men har man en hund som inte är lika till lags så kan det blir svårt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CayKantos
0

#5 Haha går typ inte. kompisens hundar lyssnar knappt på deras matte… :I

Instagram

Changrila
3

Istället för att tänka att ett beteende ska minska så brukar jag tänka att jag ska byta ut beteendet mot ett annat, det brukar fungera mycket bättre. Tex: istället för att skälla när någon kommer, gå och hämta en leksak. Istället för att göra utfall mot någon, ta kontakt med matte/husse och gör något roligt trick ihop, istället för att dra i kopplet, gå fint vid sidan. Att "inte göra något alls" är ganska omöjligt ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

CayKantos
0

#8 Smart tänkt!

Skulle gärna att han tog kontakt med mig när någon kommer! Tack för tipset! :)

Får tvinga ut lite kompisar att bli "gäster" ;)

Instagram

Changrila
0

#9, kolla upp skvallerträning, det är mycket det som det går ut på :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

CayKantos
0

#10 haha ja vet va det e, hade oxå tänkt ngt liknande. Men man får tänka lite annorlunda eftersom allt kommer på en gång när det knackas på dörren. :) Men tack ändå!

Instagram

Elsis matte
0

Just skällande är en sak som hundar ofta lär sig av andra och anledningen är att de inte behöver härma utan skall kommer ofta hos hunden när den når en viss upphetsning, och därför "smittar" beteendet. Särskilt när det handlar om starkt uppjagade hundar som tokskäller… Undvik alltför mycket umgänge med skälliga hundar. Sedan skulle jag redan när hunden är valp lära den skvallra på hundskall. Det gjorde jag med min hund som var rädd för skalljud som valp. Varje gång en hund i närheten började skälla kastade jag en handfull godis över henne. Hon lärde sig snabbt sambandet och jag kunde vänta ut kontakt för att ge henne godisregn. Du kan sedan i förlängningen även lära hunden att komma till dig och sätta sig när den hör skall, ännu mindre risk att den hakar på.

Joyous
0

Jag tror att hundar har lätt för att ta efter och härma vissa beteenden men att det som alltid i hundträning handlar om vad du som hundägare förstärker och tillåter. Skällandet verkar vara något som hundar ganska snabbt går igång på och det verkar dessutom vara ganska utlösande och förstärkande. Hundarna drar igång varandra och när en hund börjar skälla blir det snabbt en signal till dem andra, det blir liksom inlärt vad dem ska göra i den situationen. Om du istället fokuserar på att förstärka det du vill ha av hunden i dessa situationer, lär den vad den kan göra istället och då inte heller ger hunden möjligheten att plocka upp det här beteendet så tror jag inte alls att det behöver bli något problem.