Tillskott nr2
Hej!
Jag har just nu en 4årig liten blandras (sällskapsraser). Tränas i lydnad, rally & agility.
Ska nu utöka "familjen" med hund nr2. Men är lite nyfiken på vad ni tänker på för ras när ni läser detta.
Jag söker efter en aktiv hund. Relativt frisk ras, lättlärd, tillgiven, glad & smidig. Ska vilja hänga med på de mesta. Hunden kan ha en lite jaktlust som går att tränas bort.
Kommer satsa på rallylydnad & lydnad. Lite agility & spår med kanske. Även intresserad av att ställa ut.
Utöver de blire, Skogspromenader, cykelturer, roliga tricks m.m.
Mellan-stor hund. Ingen klippras.
Lägger ner all vaken tid med min hund, kommer göra de samma på den nya med.
Kan vara något jag glömt. Men undrar ni något så bara fråga. :)
Eurasier?
Kromfohrländer?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Skulle också säga Kromfohrländer.

Jag tycker det blir lättare att komma med råd om du ger några exempel på raser som du själv har tittat på. Det brukar göra det lättare att förstå vad för typ av hund som du är ute efter. Angående lydnaden och övriga grenar, hur mycket vill du satsa? Tävling på hög nivå eller bara en trevlig träningskompis?
#4 Vill upp till eliten. Alltså, väldigt högt. Iaf i lydnaden och i rallyn. :)
Eurasier är inte direkt en ras man vänder sig till om man ska till elit i.. Något. 😂
Sheltie varierar väldigt i storlek, det kanske kan vara något. Korthårig Collie?
#6 Känner att sheltien blir lite för liten. Min kusin har 2st och hennes hane är högre än vad rasen brukar vara. 🙂
#6 Jag gick på kurs med en Sheltie som var lika stor som min Tinja, som då var 46 cm hög 😂
#8, Å andra sidan finns det pytte-shelties och som jag förstår det så kan det vara väldigt svårt att förutsäga hur stora valparna i en kombination kommer att bli, även om föräldrarna är väldigt stora (eller små). :-) TS, om du vill HÖGT så välj en ras som har bevisad kapacitet i de grenar du är intresserad av. Det kan förstås krocka med önskemålen om utställning eftersom en del raser är antingen/eller, men det finns ju raser som går att köra både och med. Sen finns det förstås en hel del raser som har kapacitet för Lydnadseliten men kräver mer jobb och mer motivering för att nå dit än de lite mer självklara raserna.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Collie, golden retriever, schapendoes eller shetland sheepdog?
Om du vill upp till elite i lydnad är det ju väldigt mycket träning bakom det. Kan du tänka dig skydd?
Kanske en schäfer?
Aussie? Golden? Alltså de raser man oftast ser tävla i elite nivå är också raser du måste ge mycket för att få mycket av. Så vad är DU/NI beredda på att ge? Är tävlingen så viktig? Hur ofta kommer ni träna för tävling?
#4 Jag har två olika raser jag väljer emellan. En kennel ska jag hälsa på i december för att hälsa på uppfödare, deras hundar och få mer inblick i de hela. 🙂
(edit: inte 2 HELT olika. Båda är i samma rasgrupp)
Flatcoated retriever? Den behöver dock få använda nosen då och då men du ville spåra lite va? :)
#13 Ja de hade jag tänkt. Jag vill inte ha en jakthund. :)
#2 #3 Vad jag har förstått de som så är de en sällskapshund som KAN hänga med på aktiviteter. Och jag har aldrig sett hundar av den rasen på tävlingsbanan. :)
#15 då har du förstått fel. ;) Kompisen är en hunddel som älskar att hänga på att hitta på! Dom är ganska populära inom agility för dom som äger en och ligger ofta högt uppe i resultaterne. Det är en aktiv sällskapshund som sägs att ha agility "i blodet". Orsaken till du nog inte har sett dom är för att det än är en ganska sällsynt ras.
Instagram
#16 Japp men som sagt så är de Lydnad och Rally som jag vill satsa på. Och sen bara ha lite kul på agilityplanen och kanske spåra lite 🙂
#17 inte helt säker på rally och lydnaden men tycker inte du ska utesluta rasen och försöka kontakta några uppfödare. Leta efter dom som kör lite mera träning/tävling/aktivering med sina hundar då det finns vissa som bara ställer ut typ. Man vet aldrig. Min uppfattning av rasen är iaf en bra allrpundhund som tycker om att vara aktiv o hålla på. Kul att hålla på med matte!
Instagram