Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 475 ggr
Liss
0

Jag måste fråga er..

vad ni tycker om saken!

De är såhär, varje onsdag handlar jag och mamma till oss själva men också till mormor. När vi kommer dit ser vi alltid till hunden på gården rakt över.
Först hade han bara en spiral i marken och satt fast i en lina.. men nu har ägaren åtminstonde bygt ett litet trähus åt honom. Hunden är någon huskyblandning, så visst dem tål väl endel kyla. Men han är också bara under året.. kanske 6 månader gammal.

Hans lina kanske är 30 meter som mest och sitter fast i ett träd. Träkojan är ihop bygd lite slafsigt och är rätt liten. han lär inte få plats när han blir äldre. Han är ju som sagt valp, så han är ju spralig.. sist så stod han och hoppa rakt ut i luften för att komma därifrån men linan hindra honom varenda gång. Ägaren låter honom alltså vara ute hela dagarna.. kanske t.om om nätterna? de vet jag inte..
Ägaren är alltid inomhus just nu eller kanske någon annan stans.. aldrig sett honom med hunden sista tiden, bara när de var varmare förut. Han får ingen stimulans utan bara sitter där heeeela tiden.

vad tycker ni? vart går gränsen? Jag vet ju att människor har huskys ute året om.. eller tar man åtminstonde in dem om vintern? Och ni som gör så stimulerar väl åtminstonde hunden också? Ska en valp vara ute sådär direkt? Och med bara en liten hundkoja?

De vart många frågor.. men jag vet inte hur jag ska ställa mig till de här. Finns de inte också en lag på att man måste ha en viss längd på linan? de måste vara allt för kort!

Mvh Lisette

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnneN
0

Har för mej att man inte får ha hunden i en lina som bara sitter fast i ett träd/stolpe eller liknanade utan att det isf måste vara en löplina som hunden inte kan trassla in sig i. Kojan tror jag måste följa vissa standarsmått och om hunden ska vara ute då det är kyligt så ska den även vara varmbonad.

Som jag tolkar din beskrivning så tycker jag att ni ska kontakta djurskyddet i den kommunen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kerstinjoh
0

Binder du din hund utomhus så måste hunden vara kopplad till en löplina. Det ska också finnas möjlighet för hunden att söka skydd i till exempel en koja. Binder du din hund tillfälligt behöver du inte ordna med löplina och koja.Hundkojan ska uppylla följande krav;

• Storleken måste anpassas efter klimatzonen, antalet hundar som ska använda den och vilken hundras som den är avsedd för
  • Den ska skydda mot blåst, direkt solsken, nederbörd, kyla och fukt
  • Den ska vara ventilerad
  • Alla hundar som ska vistas i kojan ska få en vindskyddad liggplats
  • Underlaget ska vara torrt, mjukt och rent

Är din hund yngre än ett år får du bara binda den en kort stund oberoende av om det är utomhus eller inomhus.

Har du alltid din hund i en rastgård eller uppbunden på en löplina så bör du rasta den på en annan plats varje dag. Daglig motion och regelbunden rastning är nödvändigt för alla hundar.

Karmatarerskanise
0

Låter inte bra alls.

Liss
0

Hum, ja de du skriver bio gör han väl inget av.. och dessutom kom jag på att jag skrev fel. inte har han en lina som är 30 meter inte.. menade 3 meter.

Kojan är ihopsatt lite fort ser de ut som, av några plankor.. de är en stor öppning, så ett jätte skydd för vind är de inte.. han har en filt, men den har han slitit ut och leker med.. så den är dyblöt efter allt regn.

Och jaa som sagt, han är ju en liten fis.. Ägaren skaffa honom långt efter jag skaffa ecko.. så han måste vara 6 månader eller yngre.

Inte för att de spelar roll kanske, men i de här fallet verkar de så.. ägaren är alkholist och har säkerligen fått hunden.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Vargnatt-]
0

Jag vet en utanför Kiruna som har ute sina hundar året om, men då är det många hundar som har sällskap av varann och hon aktiverar dom mycket eftersom dom hundarna drar släde.

Det låter inte alls bra det där för den hunden :/ Den kan inte må bra av att vara ute ensam hela tiden och inte få nå aktivitet