Storlek apportbock
Vilken storlek på apportbock ska min hund ha? Hur mäter man det?
Har en 400 g till lexie, tror jag skulle behövt en mindre..
#1 och hon är ju mycket större än Hugo….
#2 Mycket vet jag inte ;) hon är 34 o väger 4,3
#3 6cm större och 1,3 kilo tyngre 
Det finns i regelverket på sbk.nu vilket storlek alla raserna ska ha
#5 Kan du länka? :) gäller även detta på blandraser?

Finns väl ingen storleksanvisning på träapporterna? Bara att den ska vara anpassad till hundens storlek. Jag har en sheltie och har alltid fått en liten apportbock (drygt 100-200 g) på tävling. Däremot i brukset och tungapporten så finns en storleksanvisning. Min 6-kgs sheltie ska bära 2 kg… Galet… http://sbk.nu/upload/04_Tavla/Bruksprov/Regler/Bruksprov_2012.pdf (där finns listan för tungapporteringen)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
#7 Jag pratar om träapport i lydnad 
Ville veta vilken storlek jag skulle få på apporten när jag tävlar, så jag kan köpa en likadan och träna med 
Det finns 3 storlekar på aportbockarna liten medel och stor och du ska ha den som din hund går till räknas han som liten ska han ha lite osv. :D Har ingeting med vikt och göra kelpie är medel hund och du inte har en väldigt liten kelpi tex men de finns vissa ja har varit med om att tävlingledare som frågat vilken storlek man vill ha :D
#9 Men hur vet man vad ens hund är? :)
Om du har en sheltie så räknas de som liten :D kelpie och mellan pudel ska ha medel aport under den storleken så är det liten aport och överden storelken så är de en stor aport :D
Fast apportbockarna säljs ju ofta i vikt"klasser". T.ex jag (som har en sheltie) köpte en apportbock på 150 gram, alldeles lagom tycker jag och kommer antagligen få en liknande vikt/storlek på tävling :)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Aldrig hört talas om vikt men de kanske man gör. min kompis har sheltie och hon har en liten som mico min pomeranian men min andra kompis kelpie har en medel. Så ja har bara sagt medel hund medel aport och de stämmer oftast. Mn de är ju sjukt om ja kommer med en mops som är liten ska den få en medel då bara för att dom är kralliga :S Ska höra med mamma hon är i sektorn på gbk.
vet inte om du missförstod(?)… jag menade inte att apporternas vikt/storlek bestäms av vad hunden väger, utan menade bara allmänt att apporterna säljs i olika vikter. (Ett exempel: http://www.canis.se/nettbutikk/omtale.php?id=LP001_var)
#14 Oj bara en 150 g?! Jag har en 400 g.. Den är jätte stor och jätte klumpig för min hund, jag vill helt klart ha en som är mycket mindre. Hon har jätte svårt att hålla den längre stunder.. :/
#15 Ja, antingen är det 150 eller 250 g jag har. Förstår att 400 g blir lite otymplig till en liten sheltie :P
Evald har också svårt för att hålla längre stunder, det kämpar vi med en stund varje dag.. hehe.
#16 Jag ska nog ta o köpa mig en 250 då 
#17 jag tror inte du behöver köpa en ny, enda syftet är ju för att träna hunden att gripa den :)
#18 Men hon tappar den för att den är för tung? 
#19 jaha, ja då kanske det kan vara fiffigt :)
#20 Yes precis :)

SBK säljer själv två storlekar på apportbocken, jag har själv fått den mindre av dom på tävling :) http://www.sbkshopen.se/product.html/apport-tra?category_id=10
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Jag har kikat lite på träapporter och det verkar skilja väldigt i storlek. SBK:s största är på 250g medan t.ex. vetzoo har dom i storlekarna 400g, 650 g och 1000g. Min hund är ca 53 cm i mankhöjd och väger 20 kg. Blir en 400g lagom för honom eller blir den för stor?
Jag har gått och tänkt på det här ganska länge. Förstår inte vad min hund ska ha, Har sett mallar som är typ hälften av vad han har i storlek ska jag ändå gå på rasen då?
Jag använder 400g just nu och han väger 34kg och är 67-68cm i mankhöjd och 9månader gammal.. Men spelar det egentligen någon roll sålänge objektet ser likadant ut vilken storlek man tränar in i?

Jag har aldrig ens reflekterat över vikten på träapporten. Vägde Humlas nu bara för det. Den väger 250g men den känns absolut inte liten för henne, helt lagom… Brukshundsklubbar och träningshallar har ofta apportbockar i olika storlekar (och med olika grader av slitage) som man kan träna på för variation.