Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1846 ggr
tiger tok
0

Hur viktig är hundens svans för balansen?

Nu går jag i starka tankar på att skaffa en Västgötaspets, och vill då blandannat köra agility! Undrar då hur viktigt det är att hunden har svans för att hålla balansen? Tycker nämligen att just Västgötaspetsen är finare utan svans! Kan dem hålla balansen på t.e.x balans hindren utan svans? 😊 ☺

Gronstedt
0

Hade du tänkt ta bort svansen om den inte är viktig för balansen, menar du?

Wellcraft
1

Tror hen syftar på att om hon köper en västgötaspets med stubbsvans, funkar den lika bra i agility då? Eller måste en ha en västgötaspets med svans för att det ska funka.

Svaret är att hundar inte använder sin svans på samma vis som en gepard eller råtta, båda arterna håller balansen med svansen. Den ena under vild jakt och den andra när den klättrar och har sig.
Hundens svans är viktig däremot, för dennes mimik och kroppspråk. Med avsaknad av svans lär knappst påverka agillity.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fisherling
2

Gå in och kolla på slowmotion-videos av Agility på youtube och fokusera på hur mycket hundarna använder svansen för att motbalansera och hålla kursen i svängar och över hinder.

Farwuq
0

När jag var ung så hade t.ex. boxrar kuperad svans. Jag såg aldrig att de hade några problem med sin balans.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

CayKantos
2

Säger som #2 även om det kanske är lite viktigt för balans o liknande tänker jag mera på hundens handicap att kunna kommunicera med andra hundar utan svans. Det gör det betydligt svårare. Även för oss människor att kunna läsa av hunden. Om man ändå har valet varför inte välja det som är bättre för hunden?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Gronstedt
1

#2: Aha! Jag visste inte att västgötaspetsen fanns i svanslöst originalutförande 🙂.

Joyous
0

Aldrig upplevt att västgötar utan svans eller stubbsvans skulle ha sämre balans än de med lång svans :) Jag har själv levt och tävlat med en liten fröken med stubb, trevlig ras!

tiger tok
1

Skulle aldrig kupera svansen på hunden, tycker det är hemskt! Att det kan bli svårare att läsa av hunden är sant ja! Men tänker mer om uppfödaren skulle välja valp till mig, om den då är utan svans om det skulle bli svårt med agility! Men om jag klickar med en som har svans så blir det såklart den, svansen är bara en bisak! Tack för svaren!

Jamie+Engla
0

Västgötaspets kan födas med stubbsvans (svansen kan även ha olika många "kotor" så den finns i olika längder). Dem jag sett och umgåtts med har inga problem med balansen, jag har själv haft en underbar ett par månader utan svans och hon var den livligare i flocken. Balansera fint på fallna träd och sprang snabbt mellan dem.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

ipopuma
0

Tror inte svansen är ett stort problem. Ta exempel aussien som föds med stubbsvans men ändå kan vara hur smidig som helst och de gamla kuperade hundarna som ändå klarade av sitt arbete bra.

I så fall tror jag att kroppsbyggnaden gör det svårare. Med den långa kroppen och de korta benen.

Wellcraft
1

Vad jag sett är den kroppsbyggnaden knappast ett problem på agilitybanorna.
Tvärtom. Sett riktigt snabba corgis, västgötaspets och heelers smidiga som katter.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund