Magnussons
Är det någon här som ger sin hund det fodret? Vad tycker ni om det? Hur mår era hundar av det?
Jag gav Magnussons M&B under ca 1½ år. Båda hundarna hade enligt mig då fina pälsar och bajsade inte speciellt mycket eller stinkande.
MEN.
Ena tiken fick väldiga problem med fuktexem/svamp när det var blött ute (höst/vår), det blev så illa att hon fick blödande sår mellan några trampdynor ibland och veterinären hade ingen bra hjälp heller. Pga det haltade hon och det var ett jäkla elände, såklart.
Andra tiken, hon blev sådan att hon inte kunde äta något(!) annat än torrfodret utan att magen rasade. När hon väl fått i sig något annat, då hade hon extrem diarré som var svår att få ordning på. Efter ett tag blev hon även hysterisk på att äta andra hundars bajs, men det gjorde ju henne också dålig i magen. Det gick så långt att hon fick ha munkorg om hon var lös ute och ändå var hon så ofta dålig att hon blev på tok för smal…
När jag sedan bytte foder (till Standardt Original) så upphörde alla problem. Inga problem med tassar, båda hundarna kunde äta vad som helst utan magproblem, bajsätandet försvann helt och hållet, pälsarna blev finare och de bajsade mer sällan. Standardt var det torrfoder som mina hundar fungerade minst sämst på och det åt de också i ca 1½ år.
Så nej, jag rekommenderar inte Magnusson till någon. (Ingen erfarenhet av deras nya, spannmålsfria foder dock, av förklarliga skäl).
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Vår labbe har ätit magnussons sen hon var ung (hon är 12 år nu). Får ofta kommentar att hon har fin päls (hon är ändå kastrerad), luktfritt bajs med bra konsistens och har i stort sett plåtmage (när hon var valp innan vi börja med magnussons så hade hon en hel del problem med magen). Dessutom har hon aldrig fått tandsten när hon ätit det (vilket hon fått när hon ätit andra foder även under kortare tid).
Dem flyter också så perfekt när man övar vattentramp ute.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Köpte det åt min unghund. Han fick utslag över hela magen (en med spannmål i). Vet inte vad han reagerade på, men bytte direkt över till gamla vanliga.
Min tik åt det ett tag men det var katastrof! Bajsade hela tiden, gick upp i vikt och hade allmänt ful och glanslös päls.. nu äter hon standardt vild och allt är perfekt :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Tinja får det ihop med färskfoder nu, fungerar utmärkt. Bra i magen och glansig päls.
Men jag håller ju på och "trappar upp" kvalitén på fodret, familjen har ju kört på Best In Show i alla år. Det är en lång backe att klättra upp för..
Min hund äter det och mår bra men äter även kattmat, Doggy och One.
Min fralla äter magnussons och mår bra av det! Hon fiser mycket mindre sen hon började med det också så jag är nöjd..
Ger det ibland till mina om vi ska iväg eller helt enkelt inte har möjlighet att ge fryst och det funkar även på min tik som kan vara lite kinkig med magen.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Hade Magnussons Meat & Biscuit som helfoder tidigare under några år och hundarna funkade jättebra på det. Torrt lättplockat bajs, fina pälsar osv. Jag är nyfiken på deras nya spannmålsfria. Jag ska ge det som godisfoder först och sen ev byta till det. Våra hundar börjar bli till åren och det är en fördel att det inte har så hög andel fett (12 %).
Jag ger 50/50 av färskfoder och Magnussons meat and biscuit, för att kunna växla och ge torrfoder när vi ex fjällvandrar utan att magen kollapsar. Det funkar bra, men jag skulle INTE ge enbart Magnussons. Märker att de korta perioder jag gör det så bajsar han typ 300% mer än vanligt…
Deras nya grainfree gillar jag.