Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 889 ggr
[Nikita14]
0

Tips på vilken ras som passar ?

Mina föräldrar planerar att skaffa hund. De har haft hundar i många år, men inte de senaste 20 åren, så de är lite ringrostiga… Det är pensionärer, nyss fyllda 65. De är alltså hemma på dagarna, men de är aktiva och tillbringar mycket tid i skog och mark. Det de är ute efter är en lugn, vänlig, trevlig hund, som inte kräver extremt mycket utmaningar och aktivitet. Inte alltför krävande alltså, även om de är pigga nu, så blir de trots allt inte yngre… Ingen väldigt liten hund, de vill ha mycket hund, fast ändå lugn och trevlig. Några förslag?

Fransu
0

Eurasier?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Herveaux
0

Vet du hur mycket pälsvård dom kan tänka sig?
Viktigt med en tystlåten hund?
Hur ställer dom sig till jaktinstinkt?

// Harley

Gollums Fru
2

Ett tips jag ofta ger, men som är högt underskattat är om de kan överväga att ta en vuxen omplacering. Det finns gott om vuxna hundar som måate flytta av olika skäl, men som inte är "problemhundar". Fördelen med det är att de från början vet lite vad de får och aktivt kan leta efter en individ som är vad de vill ha. Många uppfödare säljer vuxna hundar också. Bara lite tankar :) Kram!

Jasa nej saja!

ipopuma
0

Def flesta hundarna från grupp 9 kan jag tänka mig. Tänker mer vad för slags egenskaper vill de ha? Lite mer tuffa, självständig, enmanshund, nyfiken, reserverad osv

Hime
0

Golden/Labbe? vet inte exakt hur aktiva dina föräldrar är, men för aktiva pensionärer tycker jag definitivt att retriever raserna kan passa in.

Estelle13
0

Eurasier, collie, norsk lundehund, keeshond

Lilahnee
0

Old english sheepdog?

[Nikita14]
0

Tack för svar! Jag har vidarebefordrat svaren till mina föräldrar. Retriever har de funderat mycket på, men de skulle helst vilja ha en något mindre hund. Pälsvård är nog inga problem, men ingen vallhund eller med jaktinstinkt. De har haft jakthund för många år sedan, men nu är det en lugn, lätthanterlig, trevlig, inte allt för krävande sällskapshund de söker. De är pigga och ute och promenerar i skogen ett par timmar varje dag. De bor i hus på landet. En vuxen omplacering skulle de absolut kunna tänka sig! Inga problem. Vad är "grupp 9"?

tiger tok
0

Corgi, Boston terrier!!

Herveaux
0

#8 Grupp 9 betyder rasgrupp 9, här kan du se vilka raser som finns i den gruppen:
http://www.skk.se/hundraser/?group=9

// Harley

Lona
0

Bedlingtonterrier? Inte särskilt "terrieraktiga" utan mildare, whippeten har slagit igenom där. Ska vara en trevlig sällskapshund och man måste ju inte klippa dem i får-frisyren om man inte vill :-P .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Nikita14]
1

Tack så mycket för era svar! De har nu varit och tittat på några olika kennlar, och det blev eurasier de fastnade för :-)

Ellen89
0

Vad roligt! Visa garna bild nar valpen/hunden kommer. :)

Vixxen
0

Spännande!