Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1839 ggr
[Tilde]
2

Hjärtsvikt - erfarenheter?

Fick åka in till veterinären tidigt fredag morgon då Simba hade hosta (lät som han skulle kräkas utan att något kom) och låter bubbligt när han andas. Visade sig vara början av hjärtsvikt, som jag misstänkte. 😕 Han fick nämligen diagnosen endokardos i våras men att det då inte var något att oroa sig för då hjärtat kompenserade fint. Nu äter han både vätskedrivande och hjärtmedicin och ska göra det livet ut. Hans hjärta läcker vid vänster klaff samt är förstorat och trycker ibland mot luftrören vilket orsakar hosta. Han har lite vätska i lungorna och dricker och kissar väldigt mycket nu när han får medicin mot det. Har fått rådet att ta det försiktigt med motion, korta promenader och mycket vila. Han är i övrigt rätt pigg och glad som vanligt.

Simba är en snart 12-årig tibetansk spaniel som jag tog över i oktober 2014 efter att förra ägaren fått en stroke. Han hade blåsljud på hjärtat redan då men har hållit sig frisk fram tills nu.

Har ni erfarenhet av hjärtsjuka hundar? Hur har det gått för er? Några extra råd direkt från er som hundägare? 

Tacksam för svar! 🌺

Lilahnee
0

Min ena Papillon hade exakt samma sak. Det gick ganska bra och han var pigg men blev flåsig av värme och fysisk ansträngning utöver vanlig promenadtakt, men en dag trots medicin så var det dags, han var då ca 13,5 år och hade haft diagnosen i ca 1-2 år. Jag skulle säga att det bara är att leva som vanligt men lite lugnare och att man får hålla ögonen öppna för den dagen det är dags att ta beslutet.

[Tilde]
0

#1 Tack för ditt svar! Beklagar att din lille kille gick bort :( Veterinären sa att eftersom vi kom dit så pass tidigt borde Simba ha åtminstone några år kvar med rätt medicin. Kan absolut tänka mig att värme är extra jobbigt med hjärtproblem så jag får planera inför sommaren sen, men vi tar varje dag som den kommer. 🙂

Lord Vulcan
0

Min jackrussel hade oxå hjärtsvikt. Fick hjärtmedicin. Håll gärna simba varm i vinter och låt han bestämma takten själv. Min kille blev 17 år innan han sa ifrån att det var dax.😟 Men vi fick ett antal fina år ändå, efter upptäckten av hjärtsvikten. 😄

[Tilde]
0

#3 17 år är ju en väldigt respektabel ålder, hoppas på att Simba blir så gammal! 🎂 Han får alltid bestämma takten (han är ju tibbe trots allt, haha). Har också en väst till honom när det blir riktigt kallt. Kanske köper en ännu varmare eftersom vi förmodligen flyttar norrut. Tack för ditt svar :)

hemul
1

Sjyst av dig att ta hand om en så pass gammal och sjuk hund. Det kan inte vara helt lätt.

[Tilde]
1

#5 Tack så mycket! Alla hundar förtjänar ju ett kärleksfullt hem och Simba har gett mig så mycket glädje så hans ålder spelar ingen roll. Hade såklart hellre önskat att han var frisk men nu får man ta det onda med det goda och göra vad man kan. 🌺