Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1325 ggr
Candy123
2016-11-06 20:20
0

HD/ED Röntgen?

Jag har hela tiden tänkt röntga Dundee då han blivit 18 månader för att vara säker på att han har vuxit färdigt. Men nu har jag börjat fundera om jag skall röntga honom redan vid jul (då skulle han vara 14 månader) för vi har börjat träna agility och jag tycker att det skulle vara skönt att veta HD/ED resultatet så att jag vet hur ordentligt vi kan träna. 

Eller är det bättre att vänta tills att han blivit 18månader och bara träna agility med väldigt låga hinder?

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Lona
2016-11-06 21:37
1

Är det en kelpie? Jag skulle nog höra vad uppfödaren rekommenderar som kan rasen. Kelpie är ju annars inte så storvuxen så jag hade kunnat tänka mig att röntga vid 14 mån. Det är inte bara hoppen som är tuffa mot kroppen i agility, slalom är rejält påfrestande (i synnerhet på frampartiet) när hunden börjar få upp farten och gäller även de tvära svängarna mm. Minns att Brukshunden hade en artikel för ett antal år sedan där de hade studerat påfrestningar under agilityträning och dessutom visade bilder, bland annat en hund i slalomen där man såg hur kroppen rörde sig. Därmed inte sagt att man inte skall träna agility, jag gillar kör agility själv, men jag hade sett till att hunden var röntgad innan jag satte igång träningen på allvar :-) .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CayKantos
2016-11-06 21:55
1

Jag hade nog sett till TT hunden var färdigtväxt innan det som ovan säger och röntgen:)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
2016-11-06 22:22
2

Då är det ju lite fel att säga "röntga innan agility" egentligen, för tydlighetens skull så borde man väl säga "vänta till x månader och röntga innan agility" :)

Annars tänker jag spontant: Träna allt utom de påfrestande saker under de månaderna fram till 18mån, röntga och börja sen med hoppen, slalomet och det som är mer krävande så att säga.

belliiboii
2016-11-06 23:19
0

Vi röntga Alpha (Rottweiler) när han var runt 14 månader, jag tänkte att de är väll lika bra att göra det tidigt och veta ist för att gå runt och undra. Han fick bästa resultatet och även om han inte hade haft det så tror jag nt skillnaden hade varit chockerande om vi väntat någon månad :)

tulinia
2016-11-07 07:41
0

Jag röntgade felix när han var ganska precis 12 månader. Han fick HD A och ED ua(0) 
Jag röntgade tidigt för att vi behöver börja cykla han och jag + att jag var orolig för hans höfter för att han passar hela tiden. Lathund! 

Men jag säger som övrigt. Prata med uppfödaren och se hur han/hon gör!

Estelle13
2016-11-07 08:46
1

Jag personligen tycker att det är bättre att röntga lite sent än för tidigt, själv kom jag inte iväg och röntga Estelle förens hon var 3 år, gick bra det med, A höfter. Men å andra sidan så tycker jag inte att 14 månader är för tidigt för röntgen åtminstone inte när de gäller en sån pass liten ras, hade det varit en Sankt Bernhard eller liknande så hade jag väntat MINST till att hunden var 18 månader. Men kör på du vid 14 mån om du känner för det :)

RosaMoln
2016-11-07 09:21
1

Helix kommer att vara ca 20 månader när han röntgas, vi kör agility med väldigt låg hinderhöjd. Ibland får han enbart springa genom portarna utan bom samt att vi inte kommer slalom mer än en gång i veckan när kurstillfället är :) Har engelsk springer spaniel. Är du osäker hade jag ringt till kliniken som ska få röntga och frågat där eller kolla med uppfödaren :)

Jetaime
2016-11-07 09:48
0

Jag röntgade min aussie direkt vid 12 månader, jag såg ingen anledning att vänta och ville dessutom veta :) kan tycka det är skillnad när det gäller större raser som är väldigt ofärdiga vid ett års ålder. Min tik började löpa vid ca 7 månader och efter ett års åldern växte hon inte så mycket mer än att hon breddade sig lite grann.

Estelle13
2016-11-07 10:51
0

Alla hundar utvecklas ju både mentalt och kroppsligt väldigt olika, kan väl tillägga att min storpudeltik hade sitt första löp vid 2 års ålder och jag tycker att det inte är förens nu när hon fyllt tre som hon har fått sin rätta musklade vuxenkropp. Så för min del var det nog bara bra att vänta lite extra men det är ju sällan en hund löper så sent som vid 2 år och sen brukar ju hanhundarna vara tidigare i "puberteten" än tikarna.

Joyous
2016-11-07 13:08
1

Humla röntgades vid 1 år och 10 månader (HD A och ED ua). Då hade hon dragtränats sen 1 års ålder, kört agility för kroppskontroll och kommit igång ordentligt med fysträningen. För mig fanns det inget "vänta och se hur resultatet på röntgen blir". Humla mådde bra, uppvisade inga tecken på smärta, stelhet och hon återhämtade sig bra efter passen. Satte muskler fint osv. Jag var noga (är lika noga fortfarande trots bra röntgenresultat) med uppvärmning, nedvarvning, sätta igång hunden i en lugn takt, variera träningen så att alla muskler får jobba och ge henne ordentligt med återhämtning. I agilityträning blev det korta pass, och inte för mycket upprepningar och monotona rörelser. Om resultatet hade blivit dåligt hade jag naturligtvis fått ta ställning till det då. Men ett mindre bra resultat på röntgen hade ju inte behövt betyda att hon inte skulle kunnat fortsätta med sitt aktiva liv och jag kommer alltid i första hand utgå från min egna hund och inte vad röntgenresultatet visar. Så jag personligen ser inget problem med att vänta och ändå påbörja träningen men gör som du vill. Känner du dig tryggare med ett resultat är det säkert inga problem med att röntga en så pass liten hund redan vid 14 månader. Hör med din uppfödare annars? :)

Lord Vulcan
2016-11-07 20:20
1

Röntgade min schäfertik när hon var 2 år. UA. Tycker personligen att det är bättre att muskla hunden innan och röntga senare. Men ser inget fel med att röntga tidigare. Att höra med uppfödaren är ett bra råd. 😄