Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 733 ggr
Jriccius
0

efter kastrering

hej har ett problem med min lilla 1 åriga vovve, vi valde att kastrera honom efter han fyllt 1 år då han vaktade något extremt och markera inne även jucka på allt. 

efter kastreringen var allt som vanligt men efter ett tag blev han aggressivare och biter om någon person kommer nära, men juckandet har han inte gjort sedan dess och det är bra, och till det som är värst han kan inte hålla sig överhuvudtaget. jag kan gå ut med honom och när vi kommer hem och efter kanske 10 min så är det en skvätt här och där. 

finns det någon som upplevt samma eller har en hund med samma problem så skulle jag vara tacksam om man skulle kunna få veta hur du/ni gjorde med er hund det största problemet enligt mig är skvättandet då det andra går att arbeta bort.

mvh jennifer

Karmatarerskanise
0

Om han blivit inkontinent finns inte mycket att göra. Låter dock märkligt att han skulle blivit det för att kulorna togs bort. Så är du säker att det inte är som han markerar? Testa sätta på kisskydd.

Jriccius
0

läst lite om det och får nog bli ett besök till veterinären. 

markera gjorde han inte som nu, då var det att ha gick och kissa på allt nytt och om och om igen nu är det droppar mitt på golvet.

russin
0

Lyfter han på benet eller är det kiss där han sover ?

Även hanar kan bli inkontinenta efter kastrering, även om det är ovanligare - men då brukar det först märkas att dom inte kan hålla sig när dom sover.  Men kan även märkas att det droppar om hunden, som då oftast är omedveten om att det händer.

Buster07
0

Prata med din veterinär. Jag vet en tik som blev inkontinent efter kastrering och hon fick medicin i form av droppar som hon får varje morgon, vilket hjälper.

fridarebecka
0

Jag skulle i första hand ta hunden till veterinären för att kolla att den mår bra.

Men sen så är ju inkontinens och osäkerhet inte allt för ovanliga följder av en kastration… Framförallt har jag för mig att unga hundar som kastreras kan bli osäkra pga att kastrationen tar bort stor del av hormonerna som gör hanar självsäkra. Det är väl inte heller helt omöjligt att droppandet också kommer från att hunden blivit osäker. Detta är bara mina tankar…

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)