Avel - skottfasthet - brukshund
Undrar hur ni skulle se på det med en uppfödare av brukshundsras som planerar en kull, där tiken har 3a på skott. Jag vet ju att det inte betyder att hunden var skotträdd, men vanligtvis på alla kullar och uppfödare jag tittat på så är det i princip alltid 1or på skott som det avlas på, känns som man absolut strävar efter så lågt värde (dvs liten reaktion)som möjligt?
Skulle ni se det som värre för en kull om tiken har 3a på skott vs 1a på skott? I övrigt inga stora rädslor och enbart 1or-2or på avreaktioner.
Har tiken andra meriter, kanske typ skottfast på korning, tävlar IPO och sånt? I så fall skulle jag inte bry mig om det, eftersom det är "bevisat" att hunden är skottfast
#1 Tror inte, men ska kontrollera. Tror dock inte riktigt att det "bevisar" nått i sig, har hört förut om folk som har hundar som har problem med skott/ljudrädslor i vardagen som ändå funkar tex på IPO-träning/tävling.. tydligen kan det bero en hel del på samband på så vis med. Dvs att hunden kanske inte skräms av smällar när den är i "arbetsläge" så att säga.
Beror på resten av kullen. Har syskonen 1:or och 2:or hade jag tyckt ett det var ok att avla på. Har resten av kullen 3:or - 5:or hade jag inte köp en valp från den tiken.
Jag vet några som diskuterat att använda en tik med 3:a, just för att de sett henne i arbete, hon är skottfast på MT och i arbete, och har skottfasta syskon.
Tror inte jag skulle bry mig så mycket om en 3:a bland skottfasta syskon där man vet hur tiken egentligen är och har bevisat skottfastheten på annat håll.
Säger som #4, att det beror på hur det ser ut i övrigt. Är det 3a på skott där hunden har gott om arbetsmetoder, kanske är korad osv, där testade syskon och andra nära släktingar också är bra? Då skulle jag inte bry mig. Är det en 3a på skott hos hund där det bara finns utställningsmeriter och få eller dåliga resultat på nära släktingar, då skulle jag inte se det som vettig avel. Men ja, i inget av fallen är det alltså 3a på skott som känns som det avgörande för mig, utan hur allt ser ut i övrigt. Finns det inget annat att gå på än ett enda mh som är lite tveksamt, då ser jag inte heller anledning att avla på hunden.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag vill se film på en hunds MH för att kunna bilda mig en uppfattning. Ibland dömer beskrivare olika och en siffra kan stå för flera olika beteenden. Bara genom siffrorna går det inte att säga exakt vad hunden gjorde eller hur den reagerade.
En 3:a på skott innebär "Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek / passivitet." och kan förekomma på hundar som tränat för jakt eller på annat sätt förknippat skott/skytten med något positivt, men givetvis kan det finnas andra faktorer som gjort att hunden blev berörd.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Jag hade velat höra med uppfödaren hur hunden fungerar med skott i vardagen och på träning. Hade absolut inte velat ha en skotträdd brukshund, men som du skriver behöver ju en 3a inte betyda att hunden är rädd. Som många andra skriver hade jag inte stirrat mig blind på bara den 3an, utan sett till helheten.
Endast en 5a på skotten beskriver en skotträdd hund, hundar som visar någon form av rädsla under skotten SKA alltså hamna på en 5:a. 2-4 beskriver att hunden på något sätt kontrollerar/visar intresse/låser sig vid skotten men beskriver ingen rädsla.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Folk kan också döma extremt olika. Tinja avbröt leken två korta gånger för att kolla nyfiket mot skottet, hon fick då en 2:a.
Benji, jakttränad, visade STORT intresse för skottet och började kolla runt eftersom han förväntade sig att någon skulle kasta en dummy. Han fick en 1:a på skottet.
Ingen av dem skottberörd, men Benji borde ändå fått högre poäng.
Får bara hålla med ovanstående talare, det beror på så mycket annat.
Nej alltså det vet jag redan att en 3a INTE betyder rädsla. Det är inte som #7 säger att det "inte behöver betyda att den är rädd" - det betyder inte rädsla alls. Då ska det vara en 5a.
MEN. Alla uppfödare jag har sett värderar iaf 1a som "bäst" och det de helst vill se, annars skulle det ju inte vara det resultatet på de allra flesta hundar som det avlas på, och därför undrade jag lite om era åsikter. Man kanske ändå premierar så liten reaktion som möjligt på just smällar och skott.
#9 Väldigt konstigt med en 1a om han reagerade på ljudet och började kolla runt efter det väl? Men tja, man ska väl inte tro att bedömarna alltid är så konsekventa heller..
Vår kille fick 3a på skott och hans mamma hade också 3a på skott. Pappan hade en 1a och min killes kullsyster och bror fick 1. Alpha var den enda som fick en 3a. Vi har aldrig upplevt att han är skotträdd men vi har introducerat och testat på skydd så han förknippar ju det ljudet med aktivitet. Han blir ju inte rädd, bara nyfiken och taggad.
Håller helt o hållet med #4
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography