Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6365 ggr
[Dobban]
2016-11-05 10:35
0

Hund med ryggproblem

Hej! Jag tänkte be om lite tips och råd, jag har en stor blandras på fyra år som har ont i sin rygg. Det har kommit och gått ganska länge, det började med att vi tyckte att han rörde sin bakdel väldigt stelt och rör sig i passgång. Såg ut som att han gick på styltor, så vi bokade en veterinärtid där dom klämde, böjde och gick igenom rygg och bakben. Veterinären tyckte att han kändes så fin så röntgen kändes onödigt. Det testades också för fästingsjumdomar. Tiden gick och han rör sig fortfarande stelt, dessutom har han blivit grinigare och grinigare och flugit på andra hundar helt oprovocerat. Så han får inte längre träffa andra hundar av den anledningen. Vi bokade en ny tid hos en större klinik, då sa jag att jag ville röntga igenom honom för att få se om det kan vara något i ryggen. Den nya veterinären tittade på honom i skritt och trav, höll med om att han rör sig stelt, kände igenom rygg och ben. Han reagerade på vissa ställen i ryggen, och han är dessutom fruktansvärt stel i vissa muskler, hon misstänkte diskbråck. Vi fick ordinerad vila och smärtstillande 10 dagar, sedan tid till fysioterapeut. Nu har vi gått på rehab en period och han har fått laserbehandling, vi masserar samt att vi går på vattentramp. Han äter också smärtstillande igen. Men jag tycker inte att det känns helt bra, han har gått endast koppelpromenader i 1-2 månader, rör sig fortfarande stelt till och från. Vi ökar motionen långsamt, men han har så fruktansvärt mycket energi och är svår att trötta ut mentalt, därför vaktar han extremt mycket och vi bor i lägenhet, vilket blir en stress när han drar igång och skäller. Jag funderar på att boka tid på en annan klinik för att få röntga igenom honom och se hur det ser ut, eller vad tänker ni? Hur lång rehabtid orkar man gå igenom? Hunden mår inte bra, han vill så mycket men man får dämpa honom hela tiden för att han inte ska få ont sedan.

Elsis matte
2016-11-05 11:37
3

Tycker absolut att det är dags att röntga hunden, så får ni ta det därifrån - beroende på vad som hittas blir prognosen väldigt olika. Men något måste ju göras, hunden har uppenbarligen ont. Sedan är det beroende på hunden hur väl den klarar konvalescens. Min hund drog av korsbandet som ung och var begränsad i nära ett halvår efter, men det var inga större problem. Och sedan beror det på utsikterna också, om hunden kan bli helt återställd så tycker jag det är helt ok med några månader trist liv - den kommer sedan ha många goda år. Om hunden däremot har ett kroniskt problem som kommer innebära begränsningar och smärta även i längden, ja då står man inför ett svårare beslut. Men hur som helst, du måste först ta reda på vad som är orsaken! Hoppas verkligen att det ordnar sig.

Lona
2016-11-05 12:14
3

En vanlig slätröntgen visar inte alltid diskbråck och andra förändringar så det kan vara en god idé att göra en CT av hela ryggen. Det kostar ju en slant så kolla först med försäkringsbolaget att de ersätter, brukar nog inte vara problem om det rekommenderas av veterinär. Täcks det inte av försäkringen så kan det ändå vara värt att betala för, det är ju inte direkt gratis att famla i blindo heller… Jag har haft en hund med ryggproblem, det visade sig (CT) att han hade spondylos samt diskbråck. Att fortsätta jobba som jakthund var inte att tänka på men Posh hängde med ett tag till med hjälp av rehab (främst massage och laser) och smärtstillande som han fick vid behov. Förra hösten blev han snabbt sämre och han jagar nu änder i de sälla jaktmarkerna <3 . Lycka till med hunden! Tänk på att gärna ha på täcke nu när det börjar bli kallt och pissväder!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Dobban]
2016-11-05 13:01
0

Tack för era svar! Han röntgades för två årsedan i höfterna för att han hade problem med rädslor och kunde få "flipp" och blev helt okontaktbar och nästan kröp och tittade omkring sig. Jag trodde det var smärta då, men enligt vet. Såg höfterna och rygg jättefina ut, så han har helt enkelt en ganska svajig mentalitet, vilket inte heller har varit helt lätt. Men det har blivit bättre. Har förstått att en vanlig röntgen inte visar allt, jag ska ringa en ny klinik i veckan och se vad dom säger. Hade ju varit skönt att få se vad det är, om det är något.

Changrila
2016-11-05 13:17
2

Jag tycker att ni ska ta er till en annan fysiotrtapeut. Att hunden inte blir bra av koppelpromenader och vattentrask är inget konstigt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Changrila
2016-11-05 13:20
1

Kan tillägga att när jag varit hos fysioterapeut så har det visats enorma(!) förbättringar på bara en veckas tid, men då går jag till en som lägger otroligt mycket tid på att göra en ordentlig genomgång av hunden. Det i kombination med enorm kunskap gör att hon kan ställa rätt diagnos och rätt behandling kan sättas igång direkt.

---------

[Dobban]
2016-11-05 13:26
0

#5 Oj, vad skönt att du kunnat se förbättringar så snabbt. Vi har fått övningar med hem som vi gör, och masserar då. Men det känns som att fysion tycker att han ser rätt bra ut när han rör sig, medans jag tycker att han rör sig väldigt illa i framförallt skritt då. Vi vet ju inte om det är diskbråck han har, eller "bara" stela muskler, och att han använder fel muskler. Men han spänner ju sig antagligen pga. Smärta

JoannaLi
2016-11-05 13:39
3

#6 Jag skulle byta fysio. Jag går till samma som Changrila, och har också enbart positiva erfarenheter av henne. Om man ska vara krass - ska inte en välutbildad fysio som jobbat ett tag kunna se problemen tydligare än en "civilperson" om man säger så 😊? Så om du tycker att han har problem som inte fysion vill se, så då hade jag bytt. :) 

(Jag går till SoS-tassar :) )

[Dobban]
2016-11-05 13:52
1

#7 jo man tycker ju det, men samtidigt vet jag inte om jag överdriver för jag är definitivt inte någon expert på rörelsemönster hos hund. Men jag tycker det ser ansträngande ut för honom.

JoannaLi
2016-11-05 13:58
1

#8 Jag tror dig! Jag såg på min egen att han passade och att han var starkare i ena sidan än den andra. Utöver det hittade min fysio värk i ländryggen, smärta i tår och värk i frambenen. 

En bra fysio ser det som resten av oss inte ser - så om du ser det ska en fysio (bra eller dålig egentligen) definitivt se det!

Changrila
2016-11-05 14:23
3

#8 jag tror inte en sekund på att du överdriver, det brukar snarare vara så att när hundägare väl ser saker och ting, då är det illa. Sedan finns det en enorm mängd okunniga personer som jobbar inom djurvård, framförallt när det gäller fysioterapi! Jag fick höra av mängde av "kunnigt folk" att min förra hund var i "hur fint skick som helst" och att jag överdrev när jag ansåg att hon inte rörde sig ok. Sedan kom vi till Therese (som fysion heter) och hon konstaterade att den muskelskada som min hund haft som ung aldrig blivit bra. Allt som sades under genomgången blev som en enda lång beskrivning av allt jag sagt genom åren plus en ordentlig förklaring till varför det var på det sättet. Allt lät fullständigt logiskt, självklart, och ganska snabbt blev hon finare än vad hon någonsin varit innan. Det tog inte mer än 1-2 månader innan det var en enorm(!) skillnad på henne och längre tid än så ska det inte behöva ta, om rehaben är rätt. Dessutom måste fysion kunna lära hundägaren hur hundägaren ska sköta hunden, annat är ju inte hållbart. Finns du på Facebook så gå in på sidan för Små och stora tassar. Det finns massvis av bra läsning där.

---------

[Dobban]
2016-11-06 09:07
0

Tack för era svar, hade ni röntgat? Eventuellt MR, för att se om det kan vara något där. Känns som att man går i cirklar när han aldrig blir riktigt bra, och man ser ju på honom att något inte stämmer.

Changrila
2016-11-06 09:15
1

#11 Nej, jag hade inte röntgat. Inte som första åtgärd. Det är otroligt vanligt att hundar får ryggont när de har muskelproblem bak. Min yngsta fick det för att hon hade slagit i en rumpmuskel. Vi tog oss ganska snabbt till Therese då, så det gick aldrig speciellt långt med henne, men tillräckligt för att Therese skulle kunna hitta felet och följdproblem av det. När hon visade mig vad hon hittade så var det inte någon som helst tvekan om att hon hade rätt och det tog inte lång tid innan min hund blev bra. Jag har även bilder på "före och efter" på mina hundar som jag kan visa för den som är intresserad.

Det är även så att hundar snabbt kan få snett bäcken om de går snett pga muskler, även sådant "rätas upp" och blir bra om hunden får rätt hjälp för musklerna. Det får den inte hos varken veterinär eller massör, inte heller hos någon av alla de okunniga fysioterapeuter som finns.  De som rekommenderat röntgen för dig (ja, jag hänger i fler forum ;) ) har aldrig varit i närheten av att besöka en riktigt bra fysioterapeut, därav att deras rekommendationer skiljer sig från vad du får här. Många har även en tanke om att fysioterapeuter måste jobba på djursjukhus för att vara bra, varför vet jag inte.

---------

JoannaLi
2016-11-06 09:32
0

Jag hade inte heller röntgat som första hand. I första hand hade jag gått till Therése, och om hon nu skulle rekommendera att du röntgar så hade jag gjort det, men jag tror inte att hon gör det :)

reverse
2016-11-06 15:54
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Min hund hade symptom inte helt olika din hunds i början. Har du varit inne på SoSTassars Facebook-sida så har du kanske sett länken till hennes blogg där Lokes rehabhistoria finns: http://sostassar.blogg.se/2016/march/lokes-rehabhistoria.html

Jag är förbannad än idag över att min hund fick gå i närmare två år med sin smärta och bli sämre och sämre för att folk inte kan sitt jobb. När vi väl fick tips om Therése och hamnade där så gick allt från klarhet till klarhet, tydliga resultat efter bara ett par veckor, även om totala rehaben var längre än så.  Känner du i magen att något inte stämmer, så är det troligtvis så, så sluta inte! Man lär sig mycket hos SoSTassar och får också sköta mycket själv, så hon är ingen man ska besöka om man är den typen av hundägare som vill sitta och titta på och bara överlämna problemet och inte fatta något. 😃

Självklart hade min hund ont i ryggen efter ett tag - ont i ryggen är en självklar bieffekt om det är fel/snedbelastningar någonstans. Men det var inget fel på ryggen i sig. När de faktiska problemen åtgärdades, så försvann ryggsymptomen också. Precis som att min hund hade några ömmande tår, men det var inget som helst fel på tårna i sig, utan ömheten kom från tåsträckarmuskulaturens ursprungssenor uppe vid armbågen, som i sin tur var pga överbelastning pga - äh, läs rehabhistorien från början till slut istället om det intresserar dig. 😛

Jag satte ihop en "tidslinje" över Loke för ett tag sedan, laddar upp den här också.

Den översta bilden är tagen någon gång innan han blev skadad. Han står bra, ryggen är rak osv. Sommaren 2012, bild #2, har jag ett tag tyckt att det "går utför" och något inte stämmer. Spänd rygglinje, brant kors, ”framställd i bakbenen”, knäna under sig, bakdelen snedställd åt vänster… Här började jag söka hjälp. Veterinärer/fysio/naprapat etc, månaderna tickar på. De säger att det inte är något fel på min hund eller möjligtvis att han har "lite ont i ryggen", men sådana här hundar är ju stiffa av sig, heter det mer eller mindre. Sommaren 2013, ett år har gått sedan den förra bilden och vi har fortfarande inte fått någon adekvat hjälp, alla symptom är sämre. Ett "proffs" säger att ett framben verkar ansträngt. Framåt slutet av 2013 får vi äntligen hjälp på riktigt, det var då vi fick en tid på SoSTassar, och månaderna efter det går allt från klarhet till klarhet med först rehab och sedan träning, det mesta kunde jag sköta själv. Sommaren 2014 är vi officiellt helt klara och med den sista bilden, tagen denna sommar, är vi fortfarande på banan och min hund är i sin bästa form någonsin! 😃

//Lina

[Dobban]
2016-11-06 19:01
2

#14 Oj vilken resa, låter faktiskt väldigt likt vårat problem. Jag har insett att vi inte kommer att komma längre med det vi gör nu, och efter att ha känt igenom honom idag reagerar han jättestarkt i bakbenen/knäna och rör sig ännu värre. Jag kommer att röntga igenom honom först ändå, för att sedan ta det därifrån och inte fundera mer på det om vi inte kan se något.