Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 895 ggr
Nova1234
0

Tolka reaktion

När vi va ute i skogen kom en lösspringande schäfer tik mot oss. Jag håller mina hundar i kort koppel.( Lyfter upp den lilla i famnen)Tiken håller ett lågt huvud och en låg kropp när hon lunkar mot oss. Min hane tycker det är väldigt trevlig (även lite osäker) att tiken kommer fram, hoppar studsar skäller och ger lekinviter till henne Hon smyger fram och nosar honom mellan benen, då står han still. Han fortsätter studsa och vill leka. Hon skyggar undan, svansen mellan benen lågt huvud och ser väldigt osäker ut, kryper ihop Ändå ska hon fram till honom och nosa flera ggr. Matte kommer till slut fram och ska koppla sin hund, hon tvekar och ser osäker ut när hon ska koppla. Varför går en så osäker hund fram till en annan? (Vi gick av stigen in i skogen, för att undvika henne, hon kommer efter oss.)

molbojse
1

Min första tanke var att din hund kanske hade någon form av säkerhet runt sig som hon kanske sökte sig till?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Changrila
6

Det är absolut ingen omöjlighet att vara osäker/rädd men ändå nyfiken.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Nova1234
1

Min hane är inte säker, han är en ostyrig, glad unghund, han är både leksugen och lite osäker Frågan är om en hund som är osäker och kommer fram och hälsa har hög risk att bita? Jag tyckte inte det säg trevligt ut alls, när hon kom (nästan kröp) fram för att nosa, och ryggade så fort min studsade lite och ville leka. Dessa människor som bara släpper sina hundar utan att ha pli på dom (vi va i ett naturreservat). Hur tänker dom? Deras hund blir ju knappast tryggare om ägarna inte har koll och tar kontroll över situationen. I såna möten borde tiken bli mer osäker för varje gång? Hon får ju intet stöd av matte alls :(

Hornslandet
0

#3 De tänker inte. 

Nu tror jag iofs de flesta (typ alla) hundägarna har haft sin hund lös nån gång när de inte borde ha. Det som är totalt oförståeligt för mig är att man inte ber om ursäkt och förklarar sig när det väl händer.

Nova1234
3

Ja, jag tror också att nästan alla har haft sin hund lös vid fel tillfälle någon gång. Vad jag tyckte va konstigt i detta fallet är att det va ett naturreservat, väldigt mycket folk med hund rör sig på dom utmärkta slingorna. Det va en stor hund, många är hundrädda och att tiken va så otrygg. Jag skulle aldrig släppa mina hundar där pga risk för oönskade möten.

Michiis
1

Antagligen en väldigt okunnig ägare.. 

Att du även såg att hon var osäker å så säger ju mycket att hon förmodligen skäms och vet med sig att hon gjort fel? Det skulle va min tanke i alla fall :) 

Vissa lär sig inte förrän det är för sent :) Jag är i alla fall sån som inte gillar att skälla ut folk när dom gjort fel, utan jag skulle kanske sagt att i fortsättningen är det nog bäst du har din hund kopplad så det inte händer nått om hon sticker ifrån er, för det kan gå väldigt illa, hon/ni hade tur idag! Sen liksom bara försökt varit trevlig ändå. För alla kan göra misstag :)

// Michis

Nova1234
0

Ja, hon skämdes hon tittade inte på mig alls, kopplade bara hunden vände mig ryggen och gick några steg bort Det märktes att hon va lättad att ingen blivit skadad när det va över, hon stod still och bara andades. Paret hade en schäfer till som va kopplad Varför köper så okunniga människor en brukshund, jag begriper det inte Jag sa bara lugnt "Ni får ha er hund kopplad" Hon svarade "Ja hon är kopplad nu"

Michiis
0

Ah , håller med! Men vissa människor förstår inte bättre och tror man kan ha vilka hundar som helst.. tänker inte på vad dom är avlade till osv. Låter dom va lösa fast dom inte alltid kommer när man ropar , ah du vet finns massor! Men finns väl inte så mycket att göra åt saken, mer än att ta ansvar för sig och föregå med gott exempel. Men hund körkort hade varit nått ;-) eller högre krav till uppfödare .. förstår faktiskt inte hur man som uppfödare kan sälja till vilka som helst heller..

// Michis

Nova1234
0

Ja, tyvärr är det nog också så att uppfödare som väljer att sälja till vem som helst. Säljer ju då "den sämsta" valpen till den minst kunniga köparen. Kunniga köpare väljer inte en skygg/rädd valp. Då kan hundköpet bara sluta på ett vis :(