Planering, utvärdering av träning
Hej!! Hur planerar och utvärderar ni era träningar? Hur ofta planerar ni (ex 1/månad eller 1/vecka) Använder ni er av några speciella hemsidor/appar, tips? Hur mycket/ noga planerar/ utvärderar ni? Delatjerat eller ingenting alls? En fråga till är hur ni lägger upp träningen, har ni ett antal pass som ni ska få in under en vecka, eller planerar ni efter hand -efter hur det känns med hunden?
tänker jag på rallylydnaden så går jag mest på magkänsla. Jag filmar gärna träningspassen, analyserar dem och funderar ut vad vi ska göra annorlunda/bättre nästa gång. Jag är mer noga med hur jag belönar än med något annat. Dokumenterar ibland i bloggen, ibland i ett forum där jag trivs bra. När det gäller lure coursing så handlar det mer om att få till bra kondition till tävlingar, tävlingarna planeras i början av året och sedan anpassar jag resten efter det.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag tränar främst agility. I perioder har jag haft träningsplanering, men för mig funkar det inte riktigt. Ofta eftersom det är så svårt att veta hur fort hunden kommer utvecklas och saker som jag tänkt ska ta kort tid gör inte det, och tvärtom. Numera har jag en bild i huvudet om hur jag vill att momentet ska se ut när det är klart och tränar efter det. Nu när jag går på kurs brukar jag ta det som gick mindre bra och träna lite extra på det till nästa vecka.
Däremot har jag som mål att få till två längre träningspass i veckan och så blir det nästan alltid. Därutöver kör jag ibland några minuter här och där, men försöker få till annan träning med nosaktivering och träna tricks.
Jag lägger upp träningarna en vecka åt gången (när jag satsar) och fokuserar på en sak varje vecka, t.ex. apportering, ihopsättning av kedja, kryp, etc. När veckan sedan är slut så går jag vidare på nästa grej även om föregående veckas fokus inte är 100% uppfyllt än. Jag tror nämligen att hundar lär sig lika mycket av att träna som att få "sova på saken". Själva träningspasset som så bestämmer jag precis innan vi går in på planen utifrån hur det känns just då :) Detaljpöanerar inte utan mer något i stil med "Detta hade jag velat uppnå idag" :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se