Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1514 ggr
Dupree
0

Nyår

Hej! Hur gör ni med era hundar inför nyårens fyrverkerier?

Fridaaaa
0

De är hemma, släcker ner och drar för rullgardinerna :) Sedan sover dem :) 
Raster dem senast kl 22

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JoannaLi
1

De nada. Ser till att inte behöva rasta precis vid tolvslaget, utan att göra ett uppehåll mellan 23:50-00:10. Utöver det  - noll. Stabil hund som dessutom är vältränad på ljud och störningar.

RosaMoln
0

Våra hundar har alltid fått vara med ute och tittat på raketerna (brukar befinna oss på avstånd och står aldrig precis där de smäller) Har hittills inte haft några reaktioner alls :)

Changrila
1

Kortfattat: motionerar hundarna ordentligt på morgonen, håller mig sedan inne så mycket som möjligt, undviker att rasta hundarna mellan höghus och drar ner persienner och drar för gardinerna när det blir mörkt. Förut skrev jag ett långt, ordentligt inlägg med tips inför nyår som blev väldigt populärt. Det går att hitta här: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=426050887543297&set=a.119022938246095.24259.100004151681585&type=3&theater

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Wellcraft
1

Tidigare har jag gjort allt som jag vanligen gör. Men nu vet jag inte.
Lagotton är stabil och ingenting får honom att höja på ögonbrynen, border collien däremot är rätt osäker och störnings + miljökänslig. 
Själva tolvslaget är jag inte så orolig för, men däremot dagarna innan och efter nyår när det smälls vilt lite här och var…

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

FiffiD
0

Vi bor på landet så raketer hörs bara på långt håll. Och är man dessutom inne så hörs inget alls. Våra hundar bryr sig inte om att det smäller. Jag har en sån där cd med raketljud och smällare, men har inte använt den till de hundar vi har nu. Kanske borde plocka fram den igen 🤔

Kalli
0

Här börjar det värsta fyrverkeriet vid femtiden och ekar mellan husen. Mina är inte jätte berörda men kommer gå långpromenad på morgonen sen kommer vi mest vara inne med fördragna fönster och titta på Tv.

Hornslandet
0

Surt det är att så många hundägare ska behöva mer eller mindre barrikadera sig på nyår. Inte för att jag själv bryr mig så mycket om man festar på en vanlig fredag eller nyår, sak samma för mig, men ändå.

Jag har en fråga. Nu är det väl inte väldigt troligt, men det finns en liten chans att jag möjligtvis kan komma att skaffa en valp som isf skulle levereras i princip exakt till jul. Hur skulle ni göra med en 8-9v valp vid nyår? Som isf hade varit i sitt nya hem i ca 6-7 dagar vid nyår då dvs. Tänka extra mkt på nått vis? Dra iväg med valpen till ett lugnare ställe? Jag bor inte mitt inne i storstan, men ändå i lägenhet i ett "normaltätt" område där det säkert kommer skjutas med raketer i närheten. Inga stora höghus dvs, område med radhus och 4-våningshus och en massa stora innegårdar. Har föräldrar ute i villaområde lite längre ut där jag kan vara, där skjuts det nog minst lika mkt med raketer dock.

Skulle ni ha nån viss strategi isf för att göra nått med valpen för att det hela inte ska associeras med nått hemskt?

RosaMoln
0

#8 Jag hade antagligen inte förflyttat mig från hemmet då det kommer att vara den enda tryggheten valpen har och sen hade jag busat med valpen när folk börjar smälla raketer om den är vaken. Kampa lite med en strumpa, eller liknande :)
Du kommer säkert få fler bra tips!

Itchy
0

jag är så glad att min lilla byracka inte bryr sej alls om smällare och raketer. efter att ha haft en hund som var fullkomligt livrädd, så känns det skönt att inte behöva ha en sönderstressad hund

You can't spell Bitchy without Itchy

lisa90
0

#8 Jag hade låtsats som ingenting. Förhoppningsvis är valpen trött vid tolvslaget och sover sig igenom det. Hade den vaknat och varit orolig så hade jag gett något gott ben eller lekt med den. Jag skulle inte ta ut och rasta den under fyrverkerierna, blir den nödig då så hade jag låtit den göra inne.

Wellcraft
0

#8 Ras? Jag skaffade lagotton lagom till jul. Inga problem på nyår, men där snackar vi stabil hund. Skotträdsla är vanligt inom rasen, enligt min erfarenhet.
Vad man kan vänta sig för reaktioner beror mycket, mycket på ras, men även individ.
En t.e.x schäfervalp som är blivande tävlingshund och har en bra stam med fina MH och kanske tjänstehundar i släkten, förväntar man sig kanske inte att den höjer på ögonbrynen särskilt mycket.

Medan en sällskapsavlad dvärgpudelvalp kan förväntas reagera på fyrverkerier och smällar och man kanske måste förbereda sig på ett annat vis.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Estelle13
0

Blir att vara hemma med tv:n på, storpudel tiken bryr sig inte det minsta om höga ljud/skott eller smällare, inte kines tiken heller men storpudel hanen kan bli lite orolig och små stressad, men det brukar gå bra.

Elsis matte
0

Själva nyårsnatten är inga större problem, min är mindre orolig inomhus och när det smäller tillräckligt mycket blir det som en ljudmatta hon struntar i. Vi går en långis med träning på morgonen och minimerar utevistelsen efter mörkrets inbrott. Det som är värst är att det här smäller i ett par veckor före och efter nyår, och att det kan ske närsom under dygnet (kl 2-3 på natten är ju mysigt när man ska upp och jobba) så det är en jobbig tid för oss… Jycken har blivit mycket bättre efter idog träning, men det känns som att hon lätt skulle kunna bli skrämd igen.

oh-la
0

Vår tjej är ordentligt skotträdd. Nyår och dagarna runt är en pina med en helt livrädd hund som vägrar gå ut. Förra året kunde vi hålla oss undan tolvslaget i alla fall. Då var hon med mig ute på arlanda då jag jobbade. Smällandet innan och efter kommer vi ju inte ifrån och går inte att skydda sig från, hemskt nog. Hade man bara vetat att det är några timmar vissa dagar när det smäller hade det varit en sak. Då hade vi kunnat hålla oss undan dom timmarna, men nu smälla det ju både flera dagar innan och flera dagar efter. I år jobbar jag inte nyår, så jag vet inte riktigt vad vi ska göra… Bosätta oss i skogen från Lucia till tjugondag knut…

Fridaaaa
0

Undra hur Roxy och Happy kommer reagera denna nyår. Första nyår utn Lillan, som alltid annars varit deras stöd, deras trygghet

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hemul
1

Tycker hundklubbar borde ordna någonting och inte bara för medlemmar heller. Man kan ju ha knytis i klubbhuset eller nåt. De ligger väl ofta lite i utkanten av städerna eller på landet.

Hornslandet
0

#12 det sket sig, men det hade varit en brukshundsras som generellt sett inte ska ha problem med skotträdslor. Har haft skottfasta hundar förut, och vet att det då inte är några större problem.. men aldrig haft valp och var lite osäker på om man skulle tänka på nått särskilt sätt när de är så små, för att hjälpa till att motverka så att de inte utvecklar några rädslor så att säga. Det är ju helt klart en stor portion genetik i det hela, men jag tror även att uppfostran har en stor effekt det med.

Fialialej
0

#17 det är säkert ett väldigt uppskattat initiativ om någon vill ta på sig att dra i det. Klubbarna sköts ju i regel ideellt så det förutsätter ju att någon tar sig an det då. (Y)

"På natten är alla katter svarta"

hemul
0

Jo, men det borde ju medlemmar med skotträdda hundar inte ha något emot. Det måste ju vara väldigt svårt om man bor i stan, inte har någon stuga att åka till eller ensligt boende bekant eller släkting att våldgästa.

Har aldrig haft djur som reagerat på raketer (en var åskrädd dock), men jag oroar mig för att få en iom att det pratas så mycket om det numera. Bor väldigt nära där det skjuts som mest nämligen. Det skjuts så pass mycket att jag ibland mått lite illa av krutröken när vinden legat på. Har nog ingenstans att ta vägen om det skulle bli så. Har inte bil heller, annars kan man ju bara köra omkring tills det värsta är över.

Lona
0

#17 mfl, det har vi haft på flera av mina tidigare brukshundsklubbar. Mycket uppskattat och förmodligen inte vara av de med skotträdda hundar! Sen har flera hotell som ligger vid stora flygplatser börjat lansera "smällarfritt nyår" (det smälls ju inte där).

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[tk1971]
0

Tycker inte min hund brukar reagera nåt nämnvärt på fyrverkerierna. Men jag vet att en enda otäck händelse kan ge en hund ett trauma som kan vara väldigt svår att få bort, så jag chansar inte. Vi går ut ganska tidigt den kvällen och gör ingen stor grej av det. Vid tolvslaget brukar hon ligga i vår säng och sova, och lyfter lite på huvudet när det pågår som värst. Nån större reaktion brukar det inte bli.

hemul
0

#21 Jo, hotellen känner jag till, men det kostar ju en hel del. Vill man välja den vägen kan man ju egentligen boka in sig var som helst på landet. Nån B&B kanske, typ http://www.bopalantgard.se/ . Man kan ju kolla upp med den om det brukar skjutas i närheten.

Catta-
0

Ingen skillnad mot övriga dagar förutom att sista rastningen brukar bli tidigare.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Leifsdotra]
0

Såna här dagar är det praktiskt att bo långt ute på landet, fyrverkerierna syns bara på avstånd och smällarna hörs knappt. Å andra sidan är ingen av mina hundar skotträdda alls så vi hade inget problem med det när vi bodde i stan heller bortsett från att fågelhunden blev  less över att han inte fick vara med och jaga. Han ville apportera fåglar när han hörde skott!

Pudelbus
0

Så glad över att inte ha skotträdd hund så vi gör som vilken dag som helst. Förr när pudeln var i livet fick hon vara hos mina föräldrar för hon lugna verkligen ner deras hund som är extremt rädd.

Magrat
0

Rastning klockan 16:00 och sedan inomhus med nerdragna persienner tills klockan är 03:00, då rastas dem igen.  Detta beror på att vi hade en skotträdd hund som tyvärr gick bort i somras, Tesla bryr sig inte. Förmodligen gör vi ändå samma sak då vi inte vet hur Jorun kommer reagera. Men hon är å andra sidan en vanehund som anser att man sover klockan tolv.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Hornslandet
0

#25 Ni hade ju kunnat träna med någon attrapp då?:D