Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1463 ggr
Turast
0

Spår - hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Nu är det så att jag är hemskt dålig på spår. Alltså verkligen hemsk, jag får inte hunden att förstå och jag förstår inte själv vad jag gör för fel? När jag har instruktör (tex lärare på hundgymnasiet jag gick på eller på en kurs) så går det utmärkt, hunden förstår och spårar jättebra. Detta både asfaltsspår och personspår. Men när jag går hem/är själv och ska lägga spår (gör exakt likadant som jag gjort i skolan/på kursen) så går det bara inte! Jag får inte min hund att förstå! 

Så tips? Hur gör ni? Vad ska jag tänka på? och vad tror ni det kan vara som blir fel? Såklart svårt när ni inte sett oss men något kanske man kan komma på som man själv gjort fel? 

Har även tillgång till blod för blodspår men jag har inte vågat mig på sånt då jag inte ens klarar vanliga spår ;)

Bild från när vi gick ett asfaltsspår på skolan.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

RosaMoln
0

Beter du dig på annat sätt än på kurs? (nervös, exalterad,osäker) Kanske att hunden reagerar på det i såna fall. Annars har jag inte den blekaste faktiskt.. Provat att ge kommando för spåret och om hunden inte tar det ta ett kliv in på spåret och påvisa igen? Hoppas att ni hittar en lösning på ert problem, spår som är så kul!

Turast
0

#1 nä, jag har tänkt så också att jag kanske är annorlunda mentalt beroende på situation, men jag tror inte det? Brukar vara lika på hundträning överlag, känner mig så hemma med de jag tränat med liksom..!

Det har jag prövat, funkar ibland men ibland inte :/ 

tack jag med!

Hornslandet
0

Problemet är väl alltså inte då att spårläggningen inte går, utan att du inte får hunden att förstå att du vill att den ska spåra, om jag fattar det rätt? Eftersom det är grejen så ser jag inte varför du inte skulle kunna testa med blodspår, om du vill :)

Jag är ingen spårexpert, har mest bara varit med andra änsålänge då jag är hundlös. Men  själva spårläggningen är väl kanske inte det svåra (av vad jag varit med så har vi mest bara gått en vända och märkt upp och sen e det klart =D), så det svåra blir väl att kommunicera rätt till hunden.. Hur beter sig den när du försöker få igång spårandet osv?

Gollums Fru
0

Min enda tanke är om du har tex. ändratvsele eller nåt. Ett tips kan vara att ha en särskild spårsele och ha den vanliga selen på fram tills ni börjar närma er spåret. När ni närmar er spårstarten så sela om till spårselen. Använd bara spårselen när ni spårar. Du kan kanske lära in ett kommando? (Vet inte om man får det på tävlingar osv. men min hund kan kommandot "sök").

Jasa nej saja!

fridarebecka
0

Har du testat att spåra själv på samma ställe som ni spårat på kurs? Tänker att miljön du lägger i själv eller sättet du startar spåret blir för "allmänt"/likt vardagssituation och att hunden inte förstår av den anledningen? Har ni någon speciell "ritual" för hur ni startar spåret? Tänker som #4 skriver, att du använder en specifik sele som du bär med dig till spårstarten, där selar du om och ger kommando.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Majken!
7

Du behöver en rutin, gör samma sak varje gång. Det blir en trygghet både för dig och hunden. Jag har en spårsele, jag lägger ut linan och selen strax innan påsläpp, tar på hunden selen, sätter den, tar av koppel och sätter på linan, släpper på. Alltid samma sak.

Det andra jag funderar över är hur du tänker kring ditt spår. Det låter som att det är upp till dig att få hunden att spåra, så är det inte. Det är hundens jobb och uppgift, ju mindre vi lägger oss i desto bättre brukar resultatet bli. Du ska bara ge hunden förutsättningar att hitta ett spår, efter det ska du bara hålla i snöret. På bilden i ditt inlägg så trycker du dessutom din hund i och med att du går så nära den, känsliga hundar kan då lägga av eftersom de inte kan hantera det.

Hornslandet
0

Bra tips här för oss andra som är intresserade av spår! Just detta med specifika selar låter som en väldigt bra sak. Tror jag själv ska investera i framtiden i att ha en sele för vardera aktivitet! Känns bra och tydligt.

hemul
0

Kan man inte använda något annat tecken? Typ knyta på dem en snusnäsduk. För att spara lite pengar, menar jag.

Majken!
0

#8 Du kan ju säga "spåra", det kostar noll kronor.

Kallaterrier
0

#8 Om hunden spårar glatt på kommando, då kvittar utrustningen. Vi har samma sele till det mesta utom drag och jycken fattar när det är spår eller bara promenad eller promenad med långlina osv. Det är så mycket annat som visar för hunden vad som ska hända. Har man däremot en hund som är lite mer tveksam till vad spårning egentligen handlar om, då kan det nog vara bra med separat utrustning för att göra det tydligare för hunden.

Elsis matte
0

Är det kanske så att ni tränar mycket i övrigt och hon har fokus på att samarbeta? Ofta blir det ännu värre ifall du aktivt försöker kommendera eller visa på spåret, den blir ännu mer fokuserad på dig och vad du vill… Kanske testa "aha"-spår? Du lägger ut ett spår i medvind och med trevligt slut för hunden. Sedan går ni på promenad och bara råkar korsa spåret… Säg inget, gör inget utan häng med på vad hunden vill. Om den inte tar upp spåret så fortsätter ni en bit, gå sedan i båge och korsa det lite längre fram. Och blir det inget nu heller så bara fortsätter ni promenaden. Och då kanske du behöver lägga in lite mer retning för att få fram spårbeteendet. Vilken metod har ni kört med på skolan?

Turast
0

Hej igen! Har inte riktigt haft tid att svara… men nu så..! Tack för alla tankar och tips!

#3 jaa det är väl just det, hunden förstår inte och jag vet inte hur jag ska hjälpa.. 

#4 Hon är inte känslig för utrustning, har dessutom haft samma sele i skolan på spåret och hemma, så tror inte att det är selen som är problemet.. Jaa, kommando, men vill inte lägga på ett ord innan hon förstått VAD hon ska göra och att det är förknippat med ordet, just nu får jag ju henne inte att spåra alls..

#5 Japp spårat på samma ställe tex efter skolan. Har väl funkat en liten bit och då har jag såklart belönat det som hon spårat och sen avslutat när det går bra just för att det bara går några decimeter typ.. 

#6 Ska pröva rutingrejen! Angående att att "jag ska inte spåra, hunden ska" så är det just så jag tänker, vill inte lägga mig i för mycket. Brukar visa med handen i spårstarten och låta henne ta upp det, fungerar på kurs. Men har även prövat att bara gå fram till starten och se om hon tar upp det själv, går ibland på kurs, ibland inte. På bilden spårar vi för instruktör, där spårade hon hela spåret utan problem. Jag går sådär för att kunna droppa godisar precis framför nosen :) När jag spårat själv har jag prövat att både göra så och gå längre bak som andra spår.

#11 så kan det ju faktiskt vara! Hon är väldigt samarbetsvillig och jobbar gärna nära. Kanske blir svårt när hon ska göra ngt "själv".. Försöker som sagt lägga mig i så lite som möjligt… :/ Men det där du tipsade om i slutet ska jag pröva! Det lät väldigt smart och känns som det är en bra teknik! tack!

Vi har kört personspår i skog/terräng, personspår och godisspår på gräsmatta, hårda spår på asfalt med endast doft (och så belönar man själv hunden när den spårar genom att droppa godis framför nosen), har även viltspårat förr men inte med den här hunden utan med min andra.