Tips för att undvika tandproblem?
Jag har en russkiy toy som var hos veterinären och tog bort tandsten i juni, precis när han flyttat till mig alltså, då var han ca 1,5år gammal. Efter det har jag borstat hans tänder varje dag med tandkräm för hundar och en barntandborste, jag har även letat konstant efter saker han kan tänka sig tugga på, men utan framgång. Han är både kräsen när de gäller smak på tuggrejer och att de ej får vara för hårda. Igår när jag borstade tänderna så började jag kika i hans mun… gissa vad jag upptäckte… tandköttsinflammation ser det ut som. Dessutom har han redan börjat få tandsten nu, trots att jag borstar varje dag???? Han ska till veterinären på måndag så jag ska be dem kolla på hans tänder samtidigt… Vad kan jag göra?? Kan eltandborste hjälpa? Köpa en liten skrapa? Vad kan va mjukt men ändå bra å tugga på för honom?? Han kan tugga på dentastix om han får dem i mindre bitar, men de torkar ju fort när man öppnat paketet å då blir de stenhårda… Känns så hopplöst, han kan ju inte behöva skrapa tänderna hos veterinär varje halvår trots daglig tandborstning??
Köp revben av tex lamm. Mjuka saker som dentasticks hjälper inget. Det är färska ben som gäller.
Han har fått ben med kött på förut, men han tuggar bara av köttet och låter bli benet helt… Kan råa kycklingvingar va nått? De är ju mindre och mjukare? Revben är väl hyfsat hårda kan ja tänka mig att han skulle tycka…
Ge utan kött och se. Revben (kammbenen) är inte så hårda om du väljer från mindre djur.
Kycklingvingar kan funka om inget annat går.
Kycklingvingar kan absolut funka! Om inte annat kan det vara en bra början för hunden att börja tugga på ben på kycklingvingar brukar ha rätt mjuka ben.
Annars finns det tex kyckling- och kalkonhalsar, tunga är ganska segt att tugga. Bara att testa sig fram, även om det kanske inte är tillräckligt för att hålla tandsten borta i längden så kan det ändå vara en bra början för hunden.
Testa när hunden är hungrig, på morgonen innan frukost tex.
Mvh Linn
Okej ska förlska hitta lite kycklingvingar och revben på mataffären idag… Har köpt en eltandborste nu också, blir att prova när jag kommer hem :)
Kycklingvingar brukar finnas i frysdiskarna i 1kg-påsar :)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Även våra äter inte ben öht jag ger dom olika ben dom knaprar inte på benen som jag gärna vill. Har små hundar 2 toy o 1 dvärgpudel eltandborste är 1 rädd för gasbinda på fingret är det jag tycker jag når bäst på längst bak. Dom har varsin tandborste även munstycke till eltandborste men tycker inte man kommer åt så jätte bra. Jag torkar mycket kött själv i länger o tycker dessa ger dom lite mer gnaga på. Kan rekommendera kycklingvinge,klubbor,halsar dessa äter våra men vet inte om det är så jätte tuggmotstånd. Sen gasbinda runt finger o borsta med fingret, har även testar skrubbvante som jag klipper av fingrarna på o borstat med men det blir dyrare men funka fint. En fråga har jag vad får han för mat?
Buffelhorn?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#6 ja jag hittade en kg påse! :) även ett pkt färska revben, han kommer få ett imorn och familjen äter resten ;) #7 jag har funderat på å prova gasbinda, får ta å glra de helt enkelt! Han äter vom o hundemat, typ de enda han har aptit för… utblandat med uppblött orjien. Han matvägrar om det serveras torrfoder… och jag vill inte att han går ner vi vikt… han är redan en spinkis :( men i en djuraffär sa de att färsk mat ökar risk för tandproblem för att rester samlas på tänderna å försvinner ej av sig självt #8 är inte de superhårda?? Jag är just nu i extas! Han har äntligen börjat knapra på ett "tuggben" ja köpte för ett tag sen av torkad hud, väldigt hårt så han har ratat de tidigare, men nu ligger han breve mig å knaprar!!! :D han har väl listat ut det hahaha
#9 nja, för oss kanske dom är det. Men håller rent hundens tänder jättebra och smakar tydligen väldigt väldigt gott :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Är inte russkiy benägna att få tandsten? Får det intrycket av SKKs rasbeskrivning. I så fall kanske rasklubben har info om bra strategier.
Jo de är ju problem med tänderna för alla småhundar egentligen… och de är oftast svårt att få dem å vilja tugga på saker okkså. Problemet med avel efter människors behov tyvärr, man får kompromissa, jag vill ha en liten hund och då medför det bland annat tandproblem :( #10 jo men han vägrar oftast att tugga på saker som är hårda… :(
#12 men testa! Är det tillräckligt gott så :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jo men vill ju inte köpa fler hårda grejer när han redan vägrar tugga på de ja köpt hittills… blir mycket pengar som då bara tuggas upp av min mormors hund haha ^^
#12 Jag har aldrig träffat en liten hund som inte gillat att tugga på ben. Så att små hundar skulle vara svåra att få att tugga är felaktigt.
#15 precis som med allt så är de olika från hund till hund! Min hung är både kräsen i maten och kräsen när de kmr till att tugga… och jag vet om flera med små hundar som också har problem med att få dem å tugga
#16 Ja det är på individnivå. Det har ingenting med storleken att göra så var snäll och påstå inte det.
#17 du behöver inte bli arg, det är bara min uppfattning och erfarenhet Revben var uppskattat! Han knapra i sig nästan hela benet innan jag tog bort sista biten (ville ej riskera att han skulle ge sig på å svälja hela) nu är vi på väg till veterinären, håller tummarna för bra besked…
#18 Lol. Jag är inte arg.
18 Uppdatera sen hur det gick 😎 👍
#20 han fick bra besked från veterinären då han röntgade bakben och rygg pga stelhet, och det visade sig vara endast ett lindrigt problem som tur va! Gällande tänderna så konstaterade veterinären att tanden kommer lossna av sig själv förmodligen, och han sa inget om inflammation! :D