Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1467 ggr
FiffiD
1

Fight mot tandsten

Har en liten hund som börjar få tandsten. Han äter färskfoder eller barf och tuggar endel på ben. Jag använder plaque off och kan inte säga att jag märker någon skillnad. Vill helst slippa söva, så jag undrar om det är någon som provat något av de medel mot tandsten som finns på marknaden?

Karmatarerskanise
1

Borsta tänderna

hemul
0

Söver de alltid för att ta tandsten nu?

mejamylove
0

#2 Ja

FiffiD
0

#1 Du menar att tandborstning skulle ta bort tandsten som redan finns?

LinaK
0

Har hunden mycket tandsten? Isåfall är det nog det enda att ta den till veterinären för en tandsanering. Är det inte så mycket tandsten så finns det ju tandstensskrapa som man kan skrapa försiktigt med. Jag gjorde en tandsanering på ena hunden för drygt ett år sedan, borstar hans tänder dagligen plus använder ett medel som heter tropiclean som jag stryker på tänderna. Fungerar jätte bra.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

hemul
0

#3 Varför då om hunden inte är stressad? Både veterinär och jag själv har skrapat tandsten på hundar utan att de tyckt det varit läskigare än att bli undersökta. Verkar ju himla onödigt att söva om det inte behövs. Förstår det om hunden blir jättestressad eller alls inte tillåter "ingreppet" men annars?

LinaK
0

#6 Fast beror ju på hur mycket tandsten som hunden har. Vissa får ju bara på främre hörntänderna och det är ju lätt att komma åt. Läste också på anicuras hemsida att man söver ner hunden för att minimera risken att hunden andas ner bakterier från det man skrapar bort ner i lungorna vilket kan leda till lunginflammation. Vid sökning är det ju väldigt ytlig andning. Så tror det är en orsak varför man söver.

Karmatarerskanise
0

#4 Jag menar ingenting som jag inte har skrivit. 

Menar du att du kan trolla bort redan befintlig tandsten?

FiffiD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut. Ingenting längre bak. Hunden är två år och kom till mig för ett par månader sedan

Vinternos
0

Eventuellt borsta med eltandborste samt enzymtandkräm i någon/några veckor och testa sedan att ta försiktigt med tandskrapa. Har du kontrollerat om den har ytterligare problem än bara tandstenen? Blödande tandkött eller lösa tänder?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[Forest]
0

6 Det är ganska mycket bakterier och för att slippa att hunden sväljer tanstenen så sövs dom. 

9 Hur ser dom bakre tänderna ut? tycker det ser ut som att din hund har ganska mycket tandsten men testa och skrapa med din tumnagel uppefrån o ner. Sitter tandstenen löst så funkar det att bara ta nageln.   Köp hem barntanborste och det tandkrämen som LinaK tipsar om :)

FiffiD
0

#11 De bakre tänderna är fina, ingen tandsten där. Det är på de tre tänderna som syns på bilden som det finns tandsten, på varje sida Ska prova att skrapa lite försiktigt, men han är inte så förtjust i det 😉. Borsta går bra Annars får det bli en resa till veterinären, men går det att göra själv så vill jag gärna testa det först.

mejamylove
0

#6 Vet ej varför, går djursjukvårdslinje och där får vi lära oss att hundar alltid ska sövas oavsett. Man kan förstöra emalj, hunden kan oförutsett rycka och skada tandköttet osv. Men om hunden är lugn tycker jag att man borde få, själv kommer jag aldrig skrapa tänder om jag inte läser vidare eftersom jag blir djurvårdare. Men tycker att vissa regler JBV har är bra korkade…

[Forest]
0

12 Nä, det brukar inte vara så poppis 😉Men ta en tand i taget är mitt tips för att sen så då var det klart en gottis så tar du nästa imorgon osv ;)

Vizzla
0

En veterinär jag pratat med sa att det enda som hjälper är gnuggningen vid tandborstning. Om medel fungerade skulle inte vi människor behöva borsta tänderna. 

Är själv dålig på att borsta tänderna på mina, använder tandskrapa om det kommit lite tandsten.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

FiffiD
0

#15 Jo, det är väl så. Får väl bli ett vet.besök trots allt, då han redan har endel tandsten

mejamylove
0

Man kan ta en gasbinda och linda runt fingret och gnugga med, tycker man kommer åt bättre då än med borste :)

hemul
0

Tack, LinaK och Forest. Visste inte det där med bakterierna. Hmm. Tänkte beställa tid för att ta bort tansten på mig själv snart. Löper inte vi samma risk? Läskigt i så fall!

LinaK
0

#18 Tandläkare har ju sån där mojäng som dom suger upp med så tror det är därför det funkar på människor plus att det är lite lättare att kommunicera med en människa =P oftast då får jag väl tillägga.