Bur/bälte i bil
Hej! Har hört att det snart kommer vara lag på hundbur i bil. Då betyder detta att det inte kommer räcka med bälte? Förstår att hunden inte ska vara lös i bilen men funderade på om det kanske räckte med bälte?
Är inte lag på bur, men hunden ska sitta fastsäkrad. Alltså bälte, bur eller lastgaller
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Är som #1 säger.
Det måste inte vara bur nej
Men ska du ha bälte, rekommenderar jag krocktestad sele :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för svar! :-) Måste köpa ny bil, då den jag har nu är i dåligt skick. Jag vill ha en mindre bil då mannen redan har en kombi. Eftersom det då inte är lag på hundbur kanske det räcker med krocktestad sele o ev lastgaller.
Jag kommer själv skaffa ny bil, och se till att bur funkar, då allt jag läst och sett tyder på att bur är överlägset i säkerhet för hunden och människorna i bilen.
Ja, den bilen jag vill ha är alldeles för liten, så jag kommer kolla på en där en bur får plats.
Tror inte det är möjligt att få genom lag på just hundbur. Då skulle alla hundägare behöva köpa bil efter det och det tror jag inte funkar, särskilt inte de som sällan åker bil med hunden eller som mig är beorende av andra då jag inte har körkort själv.
Men jag tycker absout det borde finnas hårdare regler kring hur hunden ska sättas fast, inte bara säkrad utan tex att den måste ha krocktestad sele. I dagsläge räcker ju med att hunden är säkrad, men vilket sätt finns inga direkta regler. Bälte räcker som det är nu och jag hoppas att det ska räcka famöver också, men sätter gärna till krav på krocktestad sele.
Nån gång har jag varit tvungen att ha bältad i halsbandet i bilen eftersom man inte får ha dem lösa (och vi inte alls tänkt åka bil egentligen så ingen sele var med), men jag kände ju direkt att vid en krock var det lika värdlelöst som om hunden varit lös, kanske till och med ännu värre.
Det var min man som missuppfattat en av våra vänner. Han hade sagt att det är lag på att hunden måste vara fastsäkrad. Lite skillnad ;-) Jag kommer antingen köpa större bil än den jag tänkt och ha hundbiten i den eller så får buren vara i mannens bil (kombi), så får jag ta den bilen om jag ska iväg med hunden.
*hundburen
Känner flera som fått böter för att hunden vart läs i bilen. Här är våra bältad dom har bilselar :)
Enligt en artikel från Expressen.se 11 April 2016: Vi har pratat med experter på området som kan berätta att en hund som den på bilderna väger 7-8 kilogram kan vid en hård inbromsning eller krocksituation, då bilen kanske har en hastighet av 80 km/tim, väga upp till 400 kilo då den kommer farande som en projektil från bagageutrymmet. Skulle vi sedan räkna på vad en 30-kilos Golden Retriever har för krockvikt så kan det bli uppåt 1 500 kilogram. Det är ganska enkelt att gissa att följderna för hunden och för alla åkande kommer att bli mer än katastrofala. Detta är väldigt skrämmande!
När vi ändå pratar om detta, jag har hört att jeppe grindar och lastgaller ska förbjudas då som inte täcker för sidorutorna, stämmer de tro?
11, Låter lite klurigt för den har jag inte hört. Men kan ju tänka mig att dom inte är lika säkra som andra burar. Men om man ska gå efter det, så bör väldigt många förbjudas om man tänker "säkerheten". För folk andvänder en del plastburar/tyg/utställningsburar=värdelösa i krock🤔
Problemet med krockselarna är att de inte är särskilt säkra för hunden. Det är mer lastsäkring än nått annat. Tänk er själva i 70-80+ km/h, hunden slungas framåt med längden av fästet till selen (X antal decimeter) för att sedan TVÄRSTANNA mitt i luften (om den hinner stanna innan den drämmer i framsätet dvs).
Sen vet jag inte riktigt med detta med "krocktestad". Allsafe lär ska vara bäst, men kan inte hitta nån riktig uppgift på vilken/vilka hastigheter för vilka vikter på hund som den är testad för.
Missförstå mig rätt, klart man ska använda sele om bur är omöjligt. Jag själv hade mina tvivel om sele/bur fram o tillbaka..Men har kommit fram till att bur onekligen verkar som det tydligt bästa valet.
#12 har hört det men inte sett något mer om det, så vet ej om jag missförstod eller om den som pratade om det inte visste vad den pratade om. Ja, usch, dessa läskiga typer av transportburar :-( men ja, bättre med något än inget alls, kan jag känna.
13 Fast hur säkert är det för hunden i en bur? 🤔 Tänker den slungas fram i hög hastighet i stålgaller 🤔
#15 Jag tror inte lagen är till för hundarna, utan för att människorna i bilen inte ska skadas av omkringflygande hundar…
#13 Nu hittar jag givetvis inte den men det ska finnas en video där man får se krocktestet från Allsafe med olika hastigheter mm. Här är ett klipp från den där det som jag tolkar ska vara en ca 20 kgs hund i en hastighet av strax under 50 km i timmen: https://www.youtube.com/watch?v=UvBqb0N7ixE
Att hunden ska vara säkrad i bilen är inte för hundens säkerhet utanför personerna i bilen (och utanför för den delen om hunden kastas ut vid kollision). Det kan ju tyckas lite konstigt, men det är så det är. Vid krock räknas hunden överlevnad inte som det viktiga (lagmässigt) utan att den gör så lite skada som möjligt. Om man ska vara petig så bör man egentlgien inte ha lösa väskor eller liknande i bilen alls pga säkerhet.
Denna bilden säger ju ganska mycket, och det gäller ju inte bara hundar utan även andra djur, väskor eller varför inte människor som sitter obältade: http://hundar.ifokus.se/u2/3f330867cd9f24b27bf6175a96c9b08e/660/hundvikt-i-bil.jpg