Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1057 ggr
Cajsa.L
0

Vilken ras?

Hej! vi är en familj som gärna vill skaffa en hund.  Jag och min bror kan ta ut den efter skolan och området är perfekt för en hund (tror jag) , stilla, Inte så många stora vägar, skog mitt emot huset där vi kan springa med den och inga agresiva hundar i närheten. Men vi har ett par krav och ingen erfarenhet av hundar (bara katter). Vi är väldigt tacksamma om någon kommer med förslag om raser.

Krav:

1. hunden måste trivas med barn (vi har en treåring och en bebis som är 9 månader)

2. hunden ska kunna trivas med katter eftersom vi har en ragdoll och en norsk skogskatt.

3. Den ska inte vara överkrävande

4. Den ska vara vänlig

5.  Hunden får inte vara en vallhund

tack

Ellen89
4

Bichon frise? En trim ras men super harlig. Annars pudel…Hundar oavsett raser behover gora nagot extra en bara promenader och ensamhets traning tar tif. Ni kan alltid kolla en omplacering i en ras ni tycker kan passa.

JoannaLi
0

Vad kan ni erbjuda hunden, mentalt och fysiskt?

Cajsa.L
0

#2 vi kommer kunna vara ute i naturen och både springa, jogga och gå med hunden varje dag. När hunden är inne så har vi ett ganska stort hus och en stor trädgård. Minst en timmes fysisk träning om dagen och mellan två och tre på helgen. Det bor en väldigt vänlig hund i närheten som brukar vara ute en hel del så jag tänker att dem kommer stöta på varandra mycket.

JoannaLi
0

#3 Och mental träning? Någon sport? Aktivitet? Intresse av inlärning av t.ex. tricks?

Lilahnee
1

Mops?

Cajsa.L
0

#3 jag planerar på att lära hunden tricks men det kommer att bli mest promenader och löpning

JoannaLi
5

#6 Ok, bra att veta! Sen vill jag ändå slå ett slag för att alla hundar behöver få använda skallen, på samma sätt som vi. Kanske lite godissök på gräsmattan eller lite godisträd, godisspår, leta familjemedlemmar i skogen, få följa med in till stan och titta på grejer osv :)

Då skulle jag kanske säga en bichon, tibbe eller shih tzu :) Kanske en whippet, om ni kan tänka er att lägga ner mer tid på uppfostran, och kunna acceptera att ni inte kan ha hunden lös (det kräver en del av uppfostran att kunna ha en whipp lös). Möjligtvis en italiensk vinthund, men jag känner inte till de så mycket?

Fisherling
4

Apropå vinthundarna (Whippet, italiensk vinthund) så är de väldigt härliga hundar, men ack så sköra. Kanske inte världens bästa val med en treåring och en 9-månaders bebis i huset.

Dessutom behöver de få sträcka ut och springa av sig flera gånger i veckan, vilket man kan låta dem göra i inhägnader. De är som sagt svåra att ha lösa, eftersom de jagar med synen.

Hornslandet
1

Dvärgschnauzer kan vara ett alternativ att undersöka. Om nån läst mina inlägg förut kanske det ser ut som jag alltid rekommenderar folk att kolla på den rasen..men det är för att jag ofta gör det också :) Hade själv absolut köpt ett sånt dvärgskägg om det hade varit en mindre hund jag ville ha,  jag är ganska såld på rasen - men den är för liten för att köra tex drag som jag vill hålla på med, så c'est la vie.

Tuff, tålig, kan göra nästintill allt, uthållig att springa med etc, i ett litet format med mycket personlighet!

tiger tok
0

#9 mellan schnauzer eller riesen kanske!!!

Estelle13
0

Slår ett slag för dvärgschnauzer jag med, verkar vara en liten robust hund som hänger med på det mesta.

CayKantos
1

Usräktar O.T. Men vad heter du? Tyckte det va lite kul du het Cajsa.L Eftersom jag oxå heter Cajsa och Mitt efternamn startar med L ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Cajsa.L
0

tack alla för era förslag, vi uppskattar det jätte mycket!

Hornslandet
0

#10 jag skulle säga att en dvärg är bättre med tanke på beskrivningen av vad hunden skall användas till. Samt att det är en barnfamilj med en bäbis. Riesen bör få arbeta mer, jag älskar själv den rasen också och tycker man ska träna mer aktivt med en Riesen (även om man inte tävlar). Nog för att de kan ha mer eller mindre driv beroende på linjer, men även de "slöare" Riesens jag har träffat är det en hel del jäkla go i :P

Mellanschnauzer har jag ingen egen erfarenhet av, så uttalar mig inte om dem. Verkar som fina hundar dock.

Cajsa.L
0

Personlinligen så är Eurasier min favorit. Enligt Wikipedia så är rasen väldigt lugna och vänliga men jag skulle vilja veta vad ni tycker. Ni alla värkar så snälla och hjälpsamma 🙂

parsley
1

De euroasier som jag träffat är klart mysiga. De verkar vara lugna och  trevliga familjehundar, men kanske inte en hund som man tar med på en joggingtur. Är det inte ett absolut måste att springa tillsammans med hunden så kan man ju löpträna själv och ordna någon annan aktivitet för hunden och  t ex låta den spåra eller träna någon annan aktivitet.

Fisherling
1

Vi gick igenom Eurasier på rasspecialen i helgen, och det kom fram att de flesta Eurasier folk träffat varit väldigt reserverade med stor integritet.

Persifone
2

#15 Jag har keeshond (en av raserna i eurasiern) och om du funderar på eurasiern skulle jag istället tipsa om keesen, som enligt min erfarenhet är jämnare i temperament och utseende (eftersom det är en äldre ras).

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

lizton
1

Bichon frise´ är en vänlig, lättlärd och mycket tillgiven hund som passar i en barnfamilj. Den är tålig och robust fast den är ganska liten. Man måste gilla pälsvård. Små hundar kan ha svårare att vara ensamma, vilket man bör tänka på. Man kan vänja dem att vara ensamma några få timmar om dagen, men helst vill de inte vara ensamma alls. Det kan gå lättare om man har två.

Hornslandet
0

#16 varför skulle man inte kunna jogga med en Eurasier menar du?

lizton
0

#20 Klart du kan jogga med en eurasier! Den hänger med på det mesta du vill göra och joggning, långpromenader, skidturer eller cykelturer passar perfekt. Den passar inte för att nå elitnivå inom någon hundsport, men du kan träna allt möjligt med den på hobbynivå. Det är en robust ras som är pigg på det mesta, bara den får vara med sin ägare som den älskar över allt annat.  Många eurasier gillar inte att simma om de inte är vana vid det. Att blöta benen och magen när det är hett sommartid är skönt, tycker min eurasier. Det finns en uppfödare som bor vid vatten och några av hennes eurasier gillar att ta sig en simtur då och då. Min har aldrig gillat det, men jag har inte försökt få henne att simma mer än nån enstaka gång, men jag tror att jag skulle ha fått henne att gilla det mer om jag hade tränat på det.

Hornslandet
0

#21 Ja jag tvivlade inte på det, det var #16 som påstod nått i den stilen :) Ärligt talat tror jag de enda hundraser som inte passar så bra som joggingpolare är de med väldans dålig hälsostatus (dålig andning, leder, osvosv) samt väldigt tunga och "klumpiga" hundar som stora mastiffer eller så.

parsley
0

Där ser man. :) De euroasier jag träffat har verkat lite bekväma av sig, men å andra sidan så blir ju många hundraser det som man gör dem till.