Flyga med hund (utrikes)
Någon här inne som har flugit med större hund (dvs över 8kg som inte får gå som handbagage), gärna utrikes som vill dela med sig av sina erfarenheter och om hur det gick till och hur det kändes och hur det gick för hunden osv? Var åkte ni?
Vad hade ni för bur? Har läst någonstans att vissa flygbolag kan hyra ut burar, någon som har koll på detta, eller är det lättast att ringa runt till olika flygbolag och höra hur just dom har det? Finns det bättre och sämre flygbolag när det gäller transport av levande djur?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag flyger alltid med SAS och det är aldrig några problem med det så länge pass och vaccinationer är i ordning. Smidigt utan krångel. Har mestadels flugit mellan Holland och Sverige men även från Italien och det är aldrig några problem. Använder vanlig flygbur, i hårdplast. Se bara till att måtten är godkända!
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#1 Vet du hur det funkar om man skulle vilja hyra en bur istället? Finns liksom ingen möjlighet att ta med buresen efteråt.. Vill helst undvika att flyga i vilket fall, men är definitivt mer tidssparande om man säger så.. Alltså värt att överväga.
#2 Jag vet att man kan hyra bur men har personligen aldrig gjort det. Tror att man i så fall hyr av själva flygplatsen, inte flygbolagen i sig eftersom det är vanligt att man flyger med olika bolag med byten och dylikt. Enklast är nog att maila typ SAS kundtjänst (chatsupport) och fråga :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#3 Ja antagligen, får göra det om det skulle bli så att vi 'måste' flyga.
Jag skickade alltid djuren på jobbet med SAS Cargo. Mycket bra service och omtanke om djuren hela vägen från dörr till dörr även om jag antar att hunden bara behöver fraktas själva flygresan. Djuren kom alltid fram i gott skick trots långa resor vilket definitivt är mer än man kan säga när vi skickade dem inrikes med tåg el flyg :-( .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com