Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1388 ggr
Hundtassens
0

Djurens akutbox

Hej! Jag och några klasskompisar håller på med ett UF företag. Vi driver företaget "djurens akutbox" som ännu är under uppbyggnad. Vi ska tillverka akutboxar för katt ,kanin och hund. Det kommer finnas t.ex kompresser och bandage, kolsuspension och mer men nu undrar vi vad ni hundägare tycker är extra viktigt att ha i l boxen och ungefär vilken summa skulle ni vara beredda att betala för en sådan box? :) Denna "undersökning" gör vi för att anpassa produkten så mycket det går efter kundernas önskningar. Skriv gärna tankar, funderingar och förslag. :)

Frida B
1

Oj vad skulle jag betala… det beror på vad den innehåller skulle väl jag säga. Men ett tips för att göra det mer attraktivt kan ju kanske vara att skicka med lite broschyrer eller dylikt där det står vad man ska göra (och inte göra) vid olika olyckor, exempelvis om hunden äter choklad, trampar på en glasbit, sätter ngt i halsen, får ett bitsår osv… Sen ska man ju alltid kontakta veterinär vid olycksfall :) alternativt vad man kan använda kompresser till, bandage, kol som du nämner. Inte många som vet vad man ska ha kol till! ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
0

Skriv ner hur man livräddar en hund som kvävs, eller som inte andas och det #1 skrev. 
Ni kanske kan göra olika paket för olika priser? 
t.ex:
Paket 1, 150kr, innehåller kompresser, bandage, blodstopp, liten sax (för att klippa bandaget) kanske något för att fästa bandaget, och en pincett.
Paket 2, 200-250kr innehåller sårspray, kompresser, bandage, blodstopp, liten sax, klosax, pincett, "spruta för att ge medicin" m.m. Alltså att paketen innehåller mer desstu dyrare dom är. Ha rlite svårt att formulera mig och tänka just nu det kanske märks. Hoppas det här hjälpte!

Lona
1

Jag tänker också att man kan ha ett relativt billigt kit som man kan ta med sig på längre promenad/vandring (och som det inte gör jättemycket om man tappar…). Andra saker som kan vara bra är pincett och fästingplockare. Definitivt någon form av häfte med råd och tips, kanske även med tomma blad där man själv kan skriva upp nummer till veterinär, försäkringsbolag mm? Förr hade apoteket ett jättebra häfte, "Hälsoråd för hund" (fanns även för häst och katt) där det stod vad man kunde behandla själv och i så fall med vad, samt när man skulle söka veterinär. Där får man förstås tänka sig för och inte gå ut med råd som man inte har belägg för, kan vara svårt för en lekman kanske? Men i alla fall någon form av första hjälpen, hur man lägger tassbandage mm - och kanske framför allt vad man INTE skall göra, som att försöka kräka hunden med salt, ge humanläkemedel utan veterinärs ordination, och ge laxerande eller lavemang på eget bevåg. Termometer? Dock får jag säga att jag personligen inte skulle köpa ett sådant paket då jag hellre plockar ihop det jag vill ha själv, men i synnerhet nyare hundägare eller sådana som står lite handfallna inne på Apoteket kan det vara suveränt för. (Nu inser jag att jag låter besserwissrig vilket inte är meningen men jag hittade inget annat sätt att formulera mig på :-) .) Ta gärna kontakt med ett apotek som har en djuransvarig (inte alla apotek som har) och fråga om ni kan få lite rådgivning/guidning om olika produkter.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

jenmjao
0

#3 Nu gav du mig idéen att dom kanske kan sälja "plocka ihop ett själv" kit 😉 Alltså att man får välja x antal artiklar för x antal summa och sedan får ett eget kit där man själv väljer vad man vill ha eller inte ha med.

JoannaLi
0

Jag skulle också gärna ha 2 alternativ. Ett stort kit att ha hemma, för alla möjliga sorters sår/skador/hälsotillstånd - och så ett litet, så litet som möjligt, som man kan ha med sig när man åker någonstans, med det allra nödvändigaste för att ta sig från punkt A (t.ex. skogen) hem eller till veterinären :)

Hundtassens
1

Vi har funderat på att ha olika storlekar på kit då vissa kanske bara vill ha "bas" paket och vissa vill ha mer avancerat. Vi håller på göra broschyrer på vad alla grejer man får med är till för och även om "vanliga" åkommor som de vanligaste förgiftningarna och skadorna i tassar och vi ska även skicka med broschyrer om första hjälpen på hund med mera. :) jag skulle personligen också plocka ihop en akutlåda själv (vilket jag också har här hemma) så det förstår jag absolut, det här är ju för att vi ska lära oss att driva ett företag och det ska ha med djurhälsa att göra eftersom det är den kursen vi har det på :) tack för alla härliga förslag!

RosaMoln
0

Ett resekit hade varit super med exempelvis sterila kompresser, koksaltlösning liten sax och självhäftande bandage så man som #5 skriver, kan ta sig från A till B 🙂

Och sedan  ett lite större paket med fler tillbehör för hemmabruk.

Hade nog själv kunnat tänka mig betala runt 100 för ett resekit och upp till 300 för ett stort kit 🙂

Hundtassens
0

okej ska ta upp det med resten i gruppen :)

hemul
0

Och jag är en snål jävel. Jag skulle köpa det bara om det var billigare än att gå till apoteket och köpa grejerna. 🤫

Hundtassens
0

Det kommer det vara eftersom vi blir sponsrade med vissa grejer, ni måste ju vinna något på att handla hos oss,  har vi högre priser kommer det aldrig hända  att någon köper hos oss utan ni kommer ju beställa hem eget istället;)

[thildaaaa]
0

Tänk bara på att inte krångla till det för mycket, det var mitt största misstag som UF-företagare! Ha maaax 2 olika kit och sätt punkt där. Tänk på utseende kanske? Fin förpackning, fin logga, fina broschyrer! Om jag va du skulle jag satsa på enbart ett litet baskit som ser fint ut och innehåller det nödvändigaste, ha ett pris som inte är för högt, om priset är lågt kan folk tänka jo men visst ja kan köpa, de är ju så lite pengar osv men om de är för lågt kanske folk tror att det är skräp ni säljer! Satsa på kavlitet inte kvantitet! Ha hellrelite färre dyrare saker i kitet än många billiga!

Vizzla
1

Kanske kan ni kontakta en veterinär och kolla vad dom rekommenderar att man har hemma? Då kan ni kanske också få använda veterinärens namn i reklam t ex "rekommenderas av veterinär på XX djursjukhus" eller nåt.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Hundtassens
0

utseendet är uttänkt ska bara animeras. Go big or go home säger vi, vi är ändå 4 pers så det kommer gå bra :) veterinär har vi även kontakt med men tänkte ifall ni kunde komma på något ni tycke är super viktigt så ifall vi inte hade det kunde vi lägga till det :)

tulinia
0

Jag håller med övriga, ett "ha med på promenaden/vandringen kit" sen kan man nog ta en titt på första hjälpen lådor för människor och ha liknande för hund. Någonting som jag aldrig har hemma är tex en "ballong" att sätta över skadad tass och sårtvätt. Ögonskölj, osv… 

Jag hade kunnat betala upp till 500kr för det stora kittet. Men då ska det vara prisvärt. Det lilla att ha med i fickan/på vandringen/i bilen hade jag kunnat betala 250 för. Men det beror som sagt på innehållet. Saker och ting är inte gratis och 100kr får man knappt en väska för i vanliga fall.

Hornslandet
0

En liten rakhyvel kanske kan vara bra, om man har en pälshund som får ett sår så kanske det kan behövas för att kunna rengöra och få på kompress/förband?

Joyous
0

Jag föredrar nog också att plocka ihop min egna lilla akutlåda. Jag vet dock att jag har tittat efter någon färdig box någon gång men att jag då inte tyckte att det kändes värt det för det var så himla lite grejer med. Tänker då framförallt på engångsartiklarna. Det är dessa saker jag vill ha mer av så att jag själv slipper tänka på att fylla på direkt. För mig känns det jätteonödigt att betala för pincett, sax osv, något som jag har i överflöd och som finns att köpa nästan överallt. Inte heller känns ett resekit särskilt aktuellt då det är enkelt att ta från den stora lådan och lägga ner det som känns nödvändigt i en liten necessär. Så om jag utgår från mig själv och mina behov, större låda, färre grejer men mycket av det som finns, istället för en massa småsaker och för lite av engångsartiklarna.

Hundtassens
0

Här kommer en liten enkät. Svara gärna på den så blir vår produktutveckling enklare :) https://sv.surveymonkey.com/r/Z8RGL7H

RosaMoln
0

Kan inte komma in på länken :)

Cixx
0

Låter jätte spännande! 2 olika kit låter jätte bra, jag följer gärna denna roliga idé!

Lilla kitet kanske kan innehålla nån slags sårtvätt, kompress, bandage, fästingplockare, Första hjälpen häfte, liten sax och pincett. 

Stora kan man nog ha densamma som i lilla fast lite större mängd och lägga till termometer, sårspray, blodstopp, lite större rulle självhäftande bandage.  (har säkert glömt nått)

#2 skrev bra saker i sin kommentar också! :)

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Hundtassens
0

https://sv.surveymonkey.com/r/Z8RGL7H  

Testa denna länk :) I början kommer det endast vara 1 box. Går det bra för företaget blir det flera olika storlekar :)