Oskyldigt anklagad för "smitning"
Var precis ute med hunden och vart för första gången anklagad för att inte plocka upp efter min hund - som inte ens hade bajsat.
Pitcher lufsade runt och nosade på en gräsmatta.
En dam kommer gående emot oss.
När Pitcher har läst klart "Senaste Nytt" på gräset börjar vi gå igen.
Damen: Plocka upp bajset!
Jag: Huh…?
Damen lutar sig så långt ut hon kan över gräset och spanar.
Damen: Du ska plocka upp bajset.
Jag: Han har inte bajsat.
Damen: Nej-nej…
Damen tittar en extra gång innan hon verkar ge upp och går vidare.
Ca 150 meter senare så sätter sig Pitch och - håll i er nu - jag plockade upp efter min hund! 😮
Vet inte vad jag ville med den här tråden, kändes bara märkligt att bli anklagad för att smita ifrån en osynlig hundskit… 😃
// Harley
He, du kunde ju ha tagit fram en osynlig bajspåse och plockat upp det osynliga bajset? ;)
Alltid roligt…
Min hund var dålig i magen en gång, på en lång runda bajsade han 3 ggr, men hade påsar för 2. Den 3e ggn bajsade han väldigt nära mitt hem. Det var en gegga som kom ut bredvid gångvägen. Hade pappersduk i fickan och böjde mig ner för att torka upp det, la sedan pappret ner mot diket så att ingen skulle kliva i det fören jag kom tillbaka och hämtade det.
Fick då en utskällning från ett fönster där en dam hade sett mig "Tagit upp det och slängt det i diket". Hon var väldigt envis med att jag var en oansvarig hundägare som inte tar rätt efter mig. Lite lustigt då jag precis stått och torkat gräsmattan med papper.
Jag vet inte om detta är så mycket att hetsa upp sig för. Det finns absolut en tillräckligt stor mängd hundägare som slarvar med att plocka upp, så att hon gör ett ärligt misstag när det ser ut som du struntat i att plocka upp efter din tycker jag inte är alldeles tokhemskt.
#1 Haha, den ska jag komma ihåg till nästa gång! 😂
// Harley
#2 Men är det då inte bättre att man iaf fått upp det värsta med papper och sen lagt (kastat) ner det i ett dike än att allt låg kvar vid vägkanten…?
Så tråkigt att så många antar att man inte tänker städa efter sin hund. 😕
#3 Absolut finns det många som slarvar, jag brukar själv städa efter flera hundar än min egen när jag lessnar på skiten (bokstavligt talat).
Alla kan vi missta oss, men jag tycker det är ganska enkelt att se när en stor hund nosar på gräsmattan och när en stor hund sitter och gör sina behov, men det är jag det. 🙂
// Harley
Sådant har hänt mig med, många tror att alla hundar lyfter på benet när de kissar, så när mina tikar sätter sig för att kissa så tror folk att de skiter… I alla fall, jag säger till den andra människan att jag gärna plockar upp bajset om de visar mig var bajset är, men att det lär bli svårt att hitta något eftersom hundarna kissade.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Mina hanar är där lite tvärtom, de lyfter på benet (som för att kissa) även när de gör nr 2 även om jag som hundägare lärt mig läsa dem på små skillnader i kroppshållning på när det är en 2:a som kommer.
Kan absolut hålla med om att det finns en stor skara hundägare därute som aktivt försöker "blunda" för när hundarna gör sina behov för att på så sätt slippa plocka upp. Jag har någon enstaka gång fått gå tillbaka en lång bit för att hämta en extra påse för att kunna plocka upp efter mina hundar, ansvarig som jag är. Sen är det tråkigt, iaf i min kommun, att själva soppåsarna tyvärr inte duggar speciellt tätt så ibland kan man "glatt" få bära sin bajspåse typ 1 km innan man hittar någonstans att kasta den….
#6 Ah, ett till bra "motargument" om #0 händer igen, utmärkt! *noterar*
// Harley
Min daghund var ju väldigt gammal och hade svårt att bajsa. Ofta satt hon sig och såg ut som hon bajsade, kunde t.o.m. sprätta bakbenen efterråt, skaka på sig och se nöjd ut. Vi kallade det för att hon "luftbajsat". Det blev så att jag "luft-plockade upp" om det var folk i närheten. Inte för att nån sa nåt, men jag var rädd att de skulle tro att jag struntade i det.🤫
Min hund är med ibland på jobbet och där utanför är hundägare extremt dåliga på att ta upp bajset, är livrädd för att bli anklagad för dom där korvarna :-o Men är det färskt bajs man blir anklagad för är det ju bara säga något i stil med "hittar du en varm och mjuk kotte så lovar jag att ta upp den" Och sedan är jag den enda som har blå påsar som slänger i tunnan, så vill dom ha bevis på att jag brukar plocka upp så kan dom kolla där. Det tråkiga är ju att som säkert tror att jag inte plockar upp men hatar mig i istället för att konfrontera mig så att jag får försvara mig. Hittade en stor korv på grannens gräsmatta, min lilla hund skulle aldrig kunna bajsa en sådan stor korv men för grannfridens skull och för att slippa bli oskyldigt anklagad för sen korven så tog jag upp den, jag är den enda som jag sett gått med hund där, vi bor ju på landet…. :-/
#9 hehe, jag "låtsas" ta upp bajset de gånger min hund varit vatten lös i magen, det finns ju lixom inget att plocka upp men för att slippa bli dömd för den som inte plockar upp så brukar jag typ plocka upp lite gräs och en kotte eller något liknande, bara därför att, haha.
Folk är rabiata när det gäller sånt och kan bli riktigt obehagliga.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#9 Jag har varit i en liknande sits en gång när Pitch hade varit dålig i magen och han behövde gå ut, det kom då bara luft men givetvis så stod det ett par och tittade åt vårt håll.
Undrar vad responsen hade blivit om man gastat "Falskt alarm! Han behövde bara fisa!" Ehm…näe, vart till att låtsas plocka upp istället. 🙂
// Harley
#10 Jag är lika paranoid när jag går förbi högar som ser ut att kunna vara lämnade efter en medelstor dinosaurie. "Dom kommer säkert tro att det är min stora hund som lämnat den där stora högen…" Bara att plocka - just in case.
Om ni bor på landet, kan det ha varit något vilt (rov)djur som lämnat ett ordentligt visitkort?
// Harley
#14 förstår det, haha. Nej, såg ut som en hundbajs ifrån någon större hund, skulle omöjligen kunna vara min men tog upp den för säkerhets skull :-P Vet att den finns en stor muskelhund en bit bort men har aldrig stött på den på just den vägen, däremot i skogen och hemma hos oss, så det kan vara den även om jag aldrig sett dom gått just där :-)
#11 Jag gjorde det med! För kom det nåt var chansen stor att det var diarré och det kan man ju inte ta upp om man inte bär med sig hink och trasa.😃
Jag har blivit gapad på en gång av en tant när en tik på jobbet kissade. Svarade att det är svårt att plocka upp pink. Då fnös hon och tassade vidare 😃
Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus
Underbart att så många andra upplever och känner samma sak :-D
När jag var valpvakt åt en liten tik var vi ute och kissade på gräset precis utanför. Plötsligt hör jag någon skrika från en balkong tvärs över gräset "plocka upp bajsen!" Jag ignorerar (för där var ju ingen bajs) och får värsta utskällningen med arga ord och "JAG SÅG ATT HUNDEN BAJSADE!" Till det komiska hör att personen omöjligt kunde se om där kommit en bajs på det avståndet, varpå jag lugnt svarar "Det är en tik. Tikar sitter så när de kissar. Du får gärna komma ut och visa mig vart hunden bajsade så ska jag med glädje plocka upp." Till svar kom en massa ihörbara muttranden, sen försvann personen in och stängde balkongen med en smäll.
Min hund är väldigt tydlig men att han ska bajsa samtidigt som han är väldigt lättdistraherad. Händer ofta att jag stått redo bara för att få lägga ner påsen igen för att en fågel flög förbi. Då och då ser man att folk kollar konstigt men hittills har ingen sagt något.
Jag vart duktigt utskälld av en madame när jag rastade 2 av jobbets vovvar och den ena tiken sätter sig för att kissa. Madamen är helt övertygad om att vovven bajsade och börjar skrika på oss :o Berättade om och om igen att hon gärna fick gå fram och kolla om hon ville och till slut gav hon med sig, men nån ursäkt fick man minsann inte 😕 en del folk är ju bra lustiga
Får ibland ilskna blickar av folk som passerar när man går med hundarna, de blänger på mig och på bajshögarna i diket. Har lust att skrika "JAG PLOCKAR ALLTID UPP" men vet att d inte hjälper. Ibland är d lite roande när folk blänger på en jäättehög med bajs å sen på mina som står å luktar i diket. NEJ min Tax bajsar inte ut en hög stor som en Chihuahua.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Igenkännng på hög nivå… plockar ofta upp andra hundars bajs för att slippa konflikter, är dessutom för jäkla konflikträdd.. 😂 Om ändå foök kunde vara lika noga med att.plocka upp sopor, glasskärvor och kycklingben… Pensionärerna i mitt hus kastar nämligen gladeligen ut matresterna i rabatten 😒
Jasa nej saja!
Det roligaste jag varit med om när det gäller människor som förutsätter att man inte plockar upp hände för länge sedan, när jag hade bernern. Vi kom gående på trottoaren och för en gångs skull gick han som en droppe, nästan fot, och kollade på mig, sådär så man känner sig stolt över sin hund. På motsatta trottoaren närmar sig två äldre damer. De börjar kommentera oss så där högt med sura röster, avsiktligt så jag ska höra.
Dam 1: Nämen har du sett ens sån stor hund!
Dam 2: Ja usch!
Dam 1: De blir bara större och större. En del är ju som elefanter!
Dam 2: Ja verkligen. Nu fattas det bara att han bajsar också!
Själv har jag aldrig brytt mig så vidare mycket, även innan jag någonsin hade hund. Det är ju bara bajs, sålänge det är vid nån buske, lite åt sidan sådär så bryr jag mig inte alls (men plockar upp efter mig när jag själv har hund mest för att vara en "god ambassadör" så att säga). Men vad fan, det regnar bort och multnar relativt fort oavsett. Bor i en stad (om än ingen jättestor) och folk pissar och slänger öl/whatever på gatorna i stan helatiden. Efter varje helg (och andra dagar med) är det snabbmatsrester, skräp, rester från spyor, piss och annat äckel på gatorna/i gränderna/på grönytorna. Så ska man vara förbannad över hundbajs som multnar och försvinner av sig självt i nått dike? Kom igen.