Vilken ras?
Började prata i familjen om att skaffa hund och kom in på spåret vilken ras man vill ha eftersom alla har olika viljor om huden, Men kom fram till att vi önskar en hund med lätt sköt päls, Inte så jätte mycket enregi (Lite kortare promenader men kanske nån lång då och då) Och helst lätt lärd eller inte jakt inriktad efter vi bor i skogen och de e ofta man ser rådjur eller fåglar o.s.v på gården, Så fins det nån snäll människa som har nån idé på om de fins nån eller några raser så passar in?
Titta på hundar ur rasgrupp 9.
Säger samma som #1
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
TS, Eftersom folk har väldigt olika uppfattning om längd på promenader så undrar jag vad "lite kortare promenader" innebär för dig och din familj :-) ? (En del avser att man går och hämtar posten, andra en halvmil.) De flesta hundar vill dessutom göra lite mer än "bara" promenader - det ger även en mycket bättre kontakt med och relation till hunden. Håller med inläggen ovan, kika på grupp 9. Det är rätt mycket långhåriga raser men de går att klippa ner om man inte har intresse för pälsvård och/eller utställning.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3 tunt 800-1000 meter dock fins de ängar och öppna hagar som vi troligen går in i och leker runt lite i ett tag också på 1 av promenaderna varje dag då vi gjorde de när vi lånade en hund och fick prova att vara hund ägare
#4 1000 meter tar ca 10 minuter… Är du säker på att du inte räknade lite fel? 🙂 Hur länge var ni ute med hunden på varje promenad när ni fick låna en hund? I minuter/timmar alltså, inte i meter/km.
Fransk bulldogg kanske, men undrar samma som alla ovanstående?!

Du har nämnt allt du inte vill ha i en hund men vad kan du erbjuda hunden? Vad betyder "lite kortare promenader"? Mental aktivering? Hunden ska vara lättlärd och med detta kommer oftast en vilja att lära sig, ska ni träna något med er hund? Det är bättre om du beskriver vad ni kan erbjuda hunden.
#5 e nog ingen ide att haka upp sig på minuter/km direkt. 1km tar ca 10min när man går kontinuerligt ja, men hur länge det egentligen tar kan ju bero på massvis med saker, som TS också beskriver. Man kan ju gå ner till en park 500m bort och spendera en halvtimme runtom i parken också, tex.
Dock stämmer jag lite in här på det folk funderar på, har ni tid att spendera på hunden (säger inte att ni inte har det, men du har inte beskrivit så mycket än)?
Ibland tycker jag nästan det är lite synd att "rasgrupp 9" har blivit synonymt med "hund du kan ha om du knappt går runt kvarteret och inte tänker spendera nån betydlig tid på hunden". Det må så vara att de inte är lika krävande raser, men jag tycker personligen att de hundarna också förtjänar ett liv där de inte bara blir en leksak eller accessoar. Särskilt efter att ha träffat några riktigt glada och aktiva chinese crested tex som levde med ett gäng hundar av bruksras.
Eller pudel tex, som också tillhör grupp 9. Ibland tror jag det blir för lätt att folk tänker att om hunden inte ställer till besvär eller klättrar på väggarna så har man gjort sitt, då behöver den inget mer, liksom.
Såklart är det ju skillnad mellan raser i vad de kräver, men personligen tycker jag väl helt enkelt inte att nån kortpromenad (och kanske en hel del ensamhet, eller hur blir det med det?) och nån längre då och då är ett sånt särskilt toppenliv för nån ras alls. Men det är min åsikt bara, ta det inte som nån slags gospel. Jag försöker bara uppmuntra till att göra mycket saker med hunden även om ni skaffar en "sällskapsras" :D
#8 Jo absolut, men 1 km promenad oavsett tempo är ju inte mycket att hurra för även för en hund av sällskapsras. Det var därför jag undrade ifall TS hade råkat räkna fel 🙂
Måste säga att jag också är lite trött på det där "Titta på någon av hundarna i rasgrupp 9". Jag skulle säga att många Papilloner t.ex. kräver precis lika mycket stimulans som en Australian Shepherd, Engelsk Springer Spaniel eller labrador, om inte mer i vissa fall/individer, definitivt mer mental stimulering än många bland vinthundarna (som kanske kräver mer fysisk), mastifferna, spetsarna för att bara ta några exempel, om man nu ska generalisera. Bara det att om en Papillon eller dvärgpudel är understimulerad märks det inte lika mycket som om en stor hund är det.
Till TS: Kan ni tänka er en envis hund med dålig hälsa som inte behöver gå så långa promenader och som har en lättskött päls kan ni titta på Engelsk bulldog.
Jag tror mer att folk säger "titta i rasgrupp 9" för att undvika att folk köper hundar som kräver så uppenbart mer än vad de är villiga att ge.
Jag tycker personligen inte att någon hund ska dömas till ett liv med enbart promenader och lite lek. Visst finns det individer som trivs väldigt bra med att bara gå promenader, men då är promenaderna oftast långa. Sen finns det ju hundar som inte kan vara aktiva pga sin dåliga hälsa.
Är man inte intresserad av att ge en hund den fysiska och mentala stimulans som den behöver tycker jag att man lika gärna kan skaffa en katt eller kanin.
Dock orkar jag inte alltid ta upp den diskussionen, för folk blir ofta illa berörda.
#5 Dom promenader vi gick med hunden tog runt 30 minuter till en timme beroende på hur ofta vi gick in på en äng eller hage och lekte lite.
#7 Nått vi skulle kunna tänka oss hos en hund är förmodligen att den är lite mindre ras efter som vi har katt också (katten är hund van!) Och lätt sköt päls om de går, Och efter som yngsta i familjen (AKA jag) tränar katten i agility så skulle de ju vara kul att kunna göra samma sak med hunden, De e inte jag säger att den måste kunna efter som jag tror alla hundar går att lära saker om man bara hår tålamod.
#8 Jag har hemmaskola så ensam kommer den inte bli. Och förstår vad du menar med att "rasgrupp 9" har blivit synonymt med "hund du kan ha om du knappt går runt kvarteret och inte tänker spendera nån betydlig tid på hunden". Kollade i några andra trådar och såg att nästan alla sa grupp 9 där med var därför jag skapa en egen tråd för att kanske få lite mer specifika raser 🙂
#10 kan inte annat än hålla med! Bara för att mina storpudlar tillhör rasgrupp 9 så betyder inte det att de passar in i just grupp 9 och är ett bra alternativ till "vem som helst" som bara vill ha en söt hund, är ju från början en utpräglad jakthund, även väldigt duktiga i bruksgrenarna. vet många som får en smärre chock då rasen är mer aktiv än vad man väntat. Vet en som har Siberian husky och storpudel som tycker att deras aktivitetsnivå är den samma.
Sen finns det en "aktiveringshysteri" på forum också, där tydligen alla tränar bruks 4 timmar om dagen kan det låta som ibland :) Min grundmening är iaf att om man ska ha hund så ska det inte vara en leksak man kan göra nått med ibland, när man känner fört.
Jag förstår vad du menar ändå #12, jag bara tror det ibland blir lite kontraproduktivt då det finns många hundar i grupp 9 som inte per definition behöver mer eller mindre "aktivering" än vad många andra raser i andra grupper behöver. Vinthundar kan ju vara några av de "lättaste" hundarna att ha om man bor rätt till så de kan springa, till exempel? Iaf mer så än många individer av många raser i grupp 9 eller dylikt. Och jag tycker väl att det blir lite konstigt att vi har på nått sätt skapat en hel gruppering för hundar som folk kan skaffa om de inte vill göra så mycket med hundarna (låter det som ibland). Men jag riktar detta inte mot dig personligen, tror vi är eniga i vad vi menar:)
En pudel har jag förresten alltid tänkt kräver en del iaf, det känns ju inte som en slö soffliggare. Men som fler säger, tror det blir såhär mest pga att dessa små hundar inte ställer till med så värst mycket otyg när de understimuleras. Har sett många videos på chihuahor som verkar rädda och aggressiva, men de betraktas ju som "söta" av många när de sitter där och morrar. Ingen tänker ju samma om en 40-50kgs brukshund har sånt beteende direkt :)
Aaaanyyyywayyysss.
#13 jag försökte absolut inte hacka på dig iaf, men det är alltid bra med mer info! Bra att ni tänker på lösning för att hunden har sällskap. Det ska säkert gå jättebra för er om ni tar det hela på allvar :) Jag har dock inte så många bra råd om raser. När jag personligen tänker på en hund som tar det piano med lugna promenader och inte så värst mycket energisk aktivitet så tänker jag på typ nån stor (helst äldre) mastiff eller nått sånt. =)
#15 Jo fast majoriteten av grupp 9 är ju ändå sällskapshundar. Att det finns en handfull hundar (pudel, papillon/phaléne, russkiy toy, prazský krysarík) som kräver mer och som folk faktiskt ofta tävlar med i olika sporter gör ju inte att grupp 9 blir en grupp för den aktiva hundägaren som vill tävla.
Chansen att de väljer en ras som kräver mindre motion och aktivering är ju helt klart bättre om de tittar i grupp 9 än om de tittar i t.ex grupp 1 eller 5.
Och visst, vinthundar kan vara väldigt lätta hundar som bara vill rusa av sig nån gång i veckan - men jag skulle aldrig rekommendera dem till folk som jag inte vet kommer ta fullt ansvar att hålla hunden i koppel/lina, endast släppa lös i inhägnad och träna en ofelbar inkallning. Och med tanke på att gemene man gärna släpper sin hund vind för våg utan minsta tanke på att den kan börja jaga eller skada något eller någon, nja, då drar jag mig hellre för att rekommendera hetsjakthundar som sällskapshundar.
Om jag ska vara specifik på vilka raser jag tycker de kan titta på så skulle väl det vara Bichon frisé, Bichon Havanais, Bolognese, Cavalier King Charles Spaniel, Lhasa Apso, Shih Tzu, Malteser ect.
#16 Visst men med tänket att alltid rekommendera grupp 9 utan närmare specifikation, vilket blivit väldigt populärt på detta forum, går man miste om väldigt trevliga raser som idag bara används till sällskap såsom west highland white terrier, norfolk och norwich terrier, cairn terrier, dvärgschnauzer, eurasier, de tyska spetsarna, japansk spets, dvärgtax, dvberner sennen, keeshound, chow chow, amerikansk cockerspaniel och massor av fler raser. Raserna från grupp 9 med några undantag är inte speciellt robusta samt är hundar som är känsliga och kräver mycket pälsvård. Inte alltid optimala för barnfamiljer utan snarare för par utan barn eller pensionärer.
Eftersom ni vill ha en liten ras och ert önskade energibehov motsvarar en sällskapshund så är det främst de hundarna ni ska läsa på om. I kommentarerna över har du även fått hjälp med vilka hundar som man kan få räkna med mer energi. Bra att ni har hagar där ni kan släppa hunden lös och leka. Du bör sikta på att iaf några gånger i veckan gå en längre promenad runt en timme så att du och hunden hinner utforska skogen och all natur omkring där ni bor.
Kul att du också funderar på agility med hunden. Gå en kurs för att få till knepen om hur du tränar. Om du tränar agility till och från och går lite längre promenader runt 2-3 ggr i veckan så kanske bedlington terrier kan vara passande? Men den är dock lite större än sällskapsraserna.
En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja