Lancashire heeler - berätta!
Jag vill veta mer om hur det är att ha en Lancashire heeler!
Kollar runt på olika raser men har väldigt svårt med att hitta någon som verkar riktigt intressant. Vill hitta en ras som stämmer in på de flesta kriterierna. Det absolut viktigaste är att hunden skall vara lätt att lära gå lös och hållas på den egna gården, en vilja att vara nära och inte sticka iväg, samt ha ett vänligt och accepterande sätt mot andra människor och djur. Det får inte vara en hund med lätt till skall och vaktbehov. En hund som lätt anpassar sig och går att ha med sig överallt.
Hur aktiv är en Heeler? Mental aktivering kommer det i perioder kanske inte finnas stor möjlighet till, även om t.ex. agility och tävlings/rallylydnad skulle tränas lite nu som då. Emellanåt kunde hunden behöva fungera med endast gårdsvistelse, promenader, cykelturer m.m.
Nu kan jag inte särskilt mycket om rasen, men jag skriver ändå. CissiD och russin här på HundariFokus är båda ägare av rasen och kan säkert berätta mer utförligt om den än vad jag kan. Rasen användes från början som en allround gårdshund (tror jag?) , sin litenhet till trots skulle den valla arga kor, jaga möss och råttor och säkert även vakta. Så vakt och troligen jakt är nog inte ovanligt i rasen. Men jag tycker att det verkar som en härlig liten ras. Skulle jag någon gång vilja ha en liten hund med attityd skulle jag nog vilja ha en heeler eftersom den trots sitt terrieraktiga sätt verkar lite mjukare än terriers generellt, typ som en vallhund fast med lite mer jävlar anamma haha.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Roligt att du intresserar dig för Heeler!
Heeler är en jätte go ras. Nu har jag bara haft en så kan bara svara utifrån min egen. Det med lätt till skall beror ju på vad man jämför med. Jag har inte haft några som helst problem att kontrollera skällandet. Det är egentligen bara när vi tränar som han tjuter en del av upphetsningen. Men hemma så kan han skälla en gång om det ringer på dörren säger man då till så slutar han. Så det är bara en träningsfråga jag har tillåtit ett skall och även uppmuntrat det så jag har ju fått vad jag ville ha. Jag valde bort flera andra raser just på grund av benägenheten till skall. Däremot har min andra ljud för sig så som små gnäll när han vill ha hjälp att ta fram en boll under soffan eller liknande eller när han vill få husse att leka.
När det gäller jaktinstinkt så varierar det inom rasen. Men som jag förstått det på andra som har Heelers så är det inte så hemskt svårt att få en bra inkallning på dem. Nu har jag en som inte kommer på inkallning men det är helt mitt eget fel. Träna inkallning måste man om man vill ha en hund som kommer när man ropar. Min hund är väldigt intresserad av hararna i området. Däremot har jag inte sett något intresse för större djur. Men trotts det så kan jag se att om jag bara hade lagt energi på inkallningen så hade det med all säkerhet inte varit några problem.
Min ÄLSKAR människor! Han älskar även andra hundar men vi har haft problem med att han kan markera mot andra hundar och verka sur. Men det har att göra med att han haft problem med magen så han har haft ont. Innan han blev dålig älskade han alla hundar. Heelern anses vara en frisk ras det förekommer lite ögonsjukdomar och patella men det är inte något som är vanligt.
Jag vet att det är många som marknadsför dem som en aktiv sällskapshund. Min klarar att vara passiv men han mår som bäst av att få jobba regelbundet gärna flera gånger i veckan. Det gäller att träna en hel del passivitet när de är små vilket jag gjort i mängder. Nu är min en lägenhetshund så det kan ju spela in. Förhoppningsvis ser russin detta inlägg så kanske hon kan svara bättre på hur rasen är generellt. Hon har flera hundar och bättre koll på rasen i helhet än vad jag har. Energimässigt så har min nästan oändligt med energi. Jag har endast sett honom riktigt trött några få gånger och då räcker det fortfarande med en powernap så är han redo för mer skoj.
Om du inte läst denna så tycker jag du borde läsa den! Det är en otroligt bra beskrivning av hur det är att leva med rasen. http://lancashireheeler.se/index.php/om-heelern/livet-med-en-heeler/
#1 Haha! Jag har nog aldrig läst arga kor men ja kor är de avlade för att valla. De är från början en boskapsdrivande hund. Den kommer från början från Corgi och Manchesterterrier. Så den har lite av båda värdar den är tuff och ger sig inte i första taget men har en underbar följsamhet. Den har idag inte speciellt mycket vall kvar i sig så det är inget den kräver för att må bra. Men däremot behöver den arbeta för att bli lugn och harmonisk. Den har definitivt attityd och min har ingen aning om att han är liten. Han tror han är i schäferstorlek och att andra borde rätta sig efter honom. Mycket jävlar anamma i min kille :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Har ett gäng heeler :)
Superkul allt-i-allo-hund med mycket fart och fläkt. Rätt spridd i både utseende och temperament, men i grunden an gårdshund som ska ta hem kossorna, hålla väck skadedjur och varna för främlingar. Rasen har vakt i sig och larmar och jag kan inte säga att det är en tyst ras, även om det finns tystare individer 😉 Jag som har 3 hemma (och en boende hos vän) kan säga att dom även lätt triggar varandra, men mina är väldigt olika i sina personligheter och skäller vid olika tillfällen - en vaktar i trädgården, en träter vid bus och lek, vid möten med hundar hon tycker är "fula", när andra hundar leker (hon vill ha ordning och reda i ledet). Det är en ras som har lätt till skall, men som sagt väldigt individuellt 🙂
Rasen härstammar från manchesterterrier och corgi och min äldsta tik är mer en terrier i temperamentet, lättlärd men med mycket jaktinstinkt och explosiv vid vissa tillfällen. Min näst äldsta är vallhund uti klospetsarna och skulle kunna jobba med mig hela dagarna med vad som helst - galet lekfull, bra spårnos och oerhört lättlärd. Mycket aktiv och behöver få jobba både mentalt och kroppsligt för att inte bli jobbig.
Man kan inte säga att alla heeler är snälla mot andra djur - allt beror på vad för djur det är. Smådjur kan lätt ses som bytesdjur. Vissa heeler fungerar bra med alla hundar, vissa inte - dom har stark flockkänsla och släpper inte alltid in främmande hundar lätt inpå sig.
Heelern är en spretig ras fortfarande, så det är svårt säga exakt hur dom är då det kan skilja mycket på individbasis, även om vissa drag finns hos alla - med två kullar bakom mig, så kan jag säga att det kan vara rätt spritt i temperament redan i valplådeåldern i en och samma kull. Men med en bra uppfödare, så kan man oftast matcha rätt hund med rätt ägare.
Hinner inte skriva mer nu, så släng ut fler frågor så ska jag försöka svara senare 🙂
Heelern är ju en ras som inte alltid älskar människor - utan är mer obrydd. Den ser upp till sin ägare och älskar den över allt annat och är mycket följsam, men om den inte kastar sig över främmande människor är det inte konstigt. Jag har av båda sorterna. En som överöser med pussar och en som nonchalerar ute - men välkomnar på hemmaplan 🙂
Kapar denna tråd lite 😉. Tycker också det låter som en spännande ras! Skulle kunna vara något som jag tittar närmare på framöver, men behöver träffa några för att kunna bilda mig en uppfattning om rasen. Russin- är du uppfödare? Och var håller du till? 😊
#5: Russin är uppfödare och var hon håller till går att läsa på hennes blogg som du hittar om du klickar in på hennes sida. :)
#7 - Jag bor i Norrköping!!! Vilka sötnosar som fastnat på bild!
#8 - aha, du är välkommen att hälsa på om du vill träffa mina galningar 😃
Just nu kan jag dock inte säga riktigt när, för min ena (mamma Polly) som skadade sig för snart 3 månader sedan har börjat halta igen på det benet och risken är att hon slagit upp skadan i senan igen - ska till ortopeden i morgon och kolla upp vad som hänt. Hon är en extra-aktiv heeler och inte lätt att hålla lugn !
Men maila mig om du vill hälsa på, så kan vi bestämma lite framöver om du vill hälsa på. heffaklumpens@hotmail. com