Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 935 ggr
Estelle13
0

Vill ha tips på barf kött

Hej, jag har en storpudel tik som bara blir sämre och sämre på att äta, kan gå hela dagar utan att hon inte äter, får handmata men knappt det funkar. Hon äter idag Mush, torrfoder ratar hon, vom ratar hon också trots att det ofta är populärt bland kräsna hundar, det enda hon tycker om att äta något så när är råa ben och kött som man köper i bitar själv. Jag skulle kunna barfa henne för den kunskapen känner jag att jag har men tycker det är så jäkla dåligt utbud på kött och ben av olika slag på mataffärerna här där jag bor och dyrt är det också. Det mesta som finns är färs av nöt och gris, revben av gris, fläskkotlett/karré och sen fina dyra entrekoer, ryggbiffar osv. Brukar få ben av ett slakteri ibland, dock är inte utbudet så mycket att hurra för just nu. Skulle vara tacksam om ni som barfar kunde ge tips på vad för slags kött ni ger era hundar, djurslag samt vilka delar på djuret det sitter som ni ger kött ifrån. Kan tillägga att hunden redan på ganska kort tid gått ner ca 2 kg.

hemul
0

Men det hjälper väl inte om du inte kan köpa det där du bor? Vilka butiker har du?

Har du City Gross inte alltför långt bort är det värt att åka till. De har absolut störst utbud vad gäller kött och alltid billiga delar som hjärta av olika slag (29 nånting för alla sorter), tunga, grisfötter, grisknorrar, fläsklägg, senor… Grisnjure för runt 20. Lever reas ofta för 29:95. Bingo är när det har mellangärde, kallas skirt steak i civiliserade länder. Fint muskelkött som jag äter hellre än biff men kostar bara 29:95. Det de inte har kan de ta hem. De kan säkert få hem vom och sånt om man frågar.

Estelle13
0

#1 Bor i en liten by med endast Konsum. Åker in till stan då och så då finns det ju lite större utbud. Närmaste citygross ligger ca 7 mil härifrån i Falun och där var det bara skit, fanns ingenting.

hemul
0

Vicken öken! 😭

Du kan inte få kontakt med bönder som slaktar själva eller nåt lokalt slakteri? Eller ännu bättre jaktlag som kanske kan sälja ben och spill?

Jag vet, stadsråttor som jag tror att alla på landet har såna kontakter, men så är det så klart inte.

Joyous
0

Beställa? Jag beställde från olika sidor när jag barfade Humla. Kommer inte ihåg exakt varifrån och det varierade dessutom beroende på utbud och när det kördes ut.

Estelle13
0

#3 Nej har ett litet slakteri som inte är så långt bort men med dåligt utbud, både idag och förra gången vi var där så hade de bara köttben och puts från lamm. Vill ha fler djurslag att välja mellan och dessutom så har båda pudlarna tröttnat rejält på lamm så de vill de knappt äta längre. Nej det hade ju helt klart varit betydligt lättare om vi bott inne i stan med en rad olika matbutiker att välja mellan. #4 Det enda stället jag sett att man kan beställa ifrån är zoo.se men dyrt som fn. Hade ju varit bra om det fanns någon nätbutik man kunde beställa barf kött/ben och inälvor ifrån men icke.

hemul
0

Inte säkert. Jag bor i Sveriges fjärde stad och innan City Gross kom hit var det köttöken här. Även stora ICA-butiker har samma tråkiga styckdetaljer vecka efter vecka. Jag äter en del "hundmat" själv. D.v.s. jag gillar inälvsmat och långkokskött, så Grossen var ett riktigt lyft för mig. Att de sen har bättre kött till lägre pris gör ju ingenting alls.

Men visst, bor man i Stockholm, Göteborg eller Malmö är utbutet säkert bättre.

Och NU kom jag ju på något när jag skrev Göteborg! Gröna Gårdar har ju BARF-lådor! Man kan även köpa ben, men endast som tillval om man beställt något annat.
http://www.gronagardar.se/bestall-kottbox/barfbox/

Nu vet jag ju inte var du bor, men de levererar till stora delar av västsverige plus Stockholm.

http://www.gronagardar.se/utlamningsstallen/

Itchy
0

fodax kanske ? de kör ju ut till nästan hela landet

You can't spell Bitchy without Itchy

Estelle13
0

Okej får titta på det. Bor lite dåligt till, i Dalarna 2,5 mil utanför Ludvika, ca 48 mil från Göteborg.

Estelle13
0

#7 Fast det är väl bara färskfoder dom har?

LindaBlue
0

Du kan beställa från både Emmzo och Pommys. Emmzo har ju t ex både fullfoder, och massor av olika malet, rått kött som du kan komponera själv av. Likaså Pommys har jag för mig. 

http://www.foderboxen.se/foderkategori/emmzo-barf-farskfoder/

http://www.pommys.se/index.php?route=information/information&information_id=7

Estelle13
0

#10 Tack för tipset, pommys borde gå att beställa ifrån, var inte världens billigaste men men. Foderbilen funkar ej då den inte kommer till Ludvika trakten. Ger annars Mush till hundarna, så färskt/malen barf är ingen fara att få tag i utan just kött i bit att kombinera själv.